Je známy najskorší možný termín začatia výstavby R4 na poľskú hranicu
Pôjde to len cez PPP projekt a zmenu zákona.
KOŠICE. Ministerstvo dopravy a výstavby SR aj Národná diaľničná spoločnosť (NDS) chcú na východe urýchliť investičnú prípravu výstavby diaľnice D1 Bidovce – Vyšné Nemecké (štátna hranica s Ukrajinou), aj rýchlostnej cesty R4 Kapušany – Vyšný Komárnik (štátna hranica s Poľskom).
Ako informovali ich predstavitelia minulý týždeň v Košiciach, v prípade R4 je proces prípravy o niečo ďalej ako D1.
R4 je mimoriadne dôležitá pre zlepšenie dopravy v Prešovskom kraji a zároveň bude aj súčasťou medzinárodného cestného koridoru Via Carpatia, prepájajúceho Baltské more (litovská Klajpeda) s Egejským (grécky Solún).
Slovensko v medzinárodných dohodách deklarovalo zámer vyvinúť maximálne úsilie, aby sa tento úsek dobudoval do konca roku 2028. Až donedávna to však vyzeralo tak, že sa väčšina R4 dovtedy ani len nezačne stavať.
Rezort dopravy i NDS avizujú, že robia všetko preto, aby sa na stavbe R4 objavili stroje a robotníci skôr. Už majú aj konkrétny najoptimistickejší možný termín začiatku výstavby.
Termín z dohôd sa už určite nestihne
„Už teraz vieme, že pôvodne deklarovaný termín nedodržíme. Nehrozí nám síce blamáž, lebo o tom komunikujeme s poľskou stranou, ale čo nám hrozí, sú prechádzajúce kamióny cez naše územie zo severu Európy. A to, že obyvatelia, ktorí na tejto trase bývajú, budú zažívať nekomfort,“ konštatoval štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby Jaroslav Kmeť (nominant Sme rodina).
Cez poslanecký návrh Miloša Svrčeka (Sme rodina) chcú urýchlene presadiť v Národnej rade SR nejaké zmeny cez novelu zákona o mimoriadnych opatreniach na prípravu a výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest.
Jednou z takých zmien je predĺženie platnosti záverečného stanoviska EIA zo súčasných siedmich rokov bez možnosti predĺženia tak, aby sa mohla natiahnuť najviac o dva roky aj opakovane, ale s tým, že by celková dĺžka platnosti nepresiahla 10 rokov.
Má to zabrániť tomu, aby sa v prípade meškania s procesom prípravy projektov nemuselo po uplynutí platnosti riešiť záverečné stanovisko EIA odznova.
Z rovnakého dôvodu sa má predĺžiť i lehota platnosti rozhodnutia o umiestnení stavby z 3 na 5 rokov do podania žiadosti o stavebné povolenie.
Upraviť sa má aj frekvencia ekonomických hodnotení Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) pri významných cestných projektoch len na dve, pričom aktuálne ich je až šesť.
Začať stavať by sa dalo najskôr v roku 2027
„Cestnú infraštruktúru už budeme musieť stavať zo štátneho rozpočtu alebo cez projekty verejno-súkromného partnerstva, teda PPP, lebo už na to nebudeme mať prostriedky z európskych zdrojov, pri ktorých je priorita daná na železnice,“ vysvetlil Kmeť.
Len tieto zmeny by podľa neho umožnili skrátiť aj proces prípravy výstavby R4 o 18 mesiacov až dva roky.
„Ak by sme to neurobili a navyše by sme išli súčasným procesom, bez PPP projektu by sme mali vysúťaženého dodávateľa v ideálnom stave v roku 2031. A potom by sa ešte stavalo 3 až 5 rokov, čiže možno až v roku 2036.“
Štátny tajomník pokračoval, že ak by sa išlo cestou PPP projektu a niektoré záležitosti by sa preniesli na dodávateľa alebo koncesionára, mohla by sa rýchlostná cesta Kapušany – štátna hranica s Poľskom začať stavať už v roku 2027.
Ak k tomu pripočítate 3 až 5 rokov výstavby, hotová by mohla byť v takom prípade najneskôr v roku 2032, teda o štyri roky skôr.
Po celej dĺžke chcú štyri pruhy
„Vláda už tiež schválila, že sa má budovať R4 nie ako dvojpruh, ale ako štvorpruh,“ doplnil Kmeť.
Spokojný s tým, že by sa mala R4 postaviť v plnom profile, je aj generálny riaditeľ a predseda predstavenstva NDS Vladimír Jacko.
„Predstavte si, že by mali všetci od severu po juh štvorpruh, len tento úsek by bol dvojpruh. Nemôžeme sa už hrať na vlastnom piesku, ale musíme byť európski, a tak aj vnímať tieto veci. V zmysle našej metodiky na ekonomické posúdenie, či nám treba ešte diaľnice, nám to vychádza tak, že by sme už nemali na Slovensku stavať žiadnu. Tak buď zmeňme metodiku a ideme stavať alebo nebudeme stavať.“
Pokračoval, že na ministerstve dopravy sa preto pracuje na odstraňovaní a zjednodušení niektorých administratívnych bariér, ktoré vyplývajú z rôznych predpisov, súvisiacich s prípravou výstavby cestnej infraštruktúry.
Chystaná časť R4 má stať 1,7 miliardy
„Súťaž na koncesionára výstavby R4 by sme chceli mať pripravenú na konci roka 2024 a uzavretú v roku 2026,“ doplnil štátny tajomník rezortu dopravy.
Vysúťaží sa jeden koncesionár pre všetkých osem úsekov od Kapušian (okres Prešov) po Vyšný Komárnik (štátna hranica s Poľskom). V celom diele sú zahrnuté aj preložka cesty a dobudovanie dvoch pruhov na existujúcom obchvate Svidníka.
Táto časť R4 bude mať dĺžku zhruba 70 kilometrov s týmito úsekmi: Kapušany – Lipníky (4 kilometre), Lipníky – Kuková (8 km), Kuková - Giraltovce (6,5 km), Giraltovce – Radoma (7,5 km), Radoma – Rakovčík (7 km), Rakovčík – Svidník (6 km), samotný Svidník s preložkou cesty a rozšírením na štvorpruh (4,5 km), Ladomírová – Hunkovce (18,18 km) a Hunkovce – štátna hranica vo Vyšnom Komárniku (1 + 6,9 km).
„S majetkovoprávnym vysporiadaním i všetkou dokumentáciou bude stáť táto časť rýchlostnej cesty 1,7 miliardy eur. Profil je dosť členitý, preto je aj výstavba dosť drahá a potrvá 3 až 5 rokov,“ spresnil Kmeť.
Ako sú na tom naše úseky Via Carpatia
Vybudovaním časti R4 z Kapušian do Vyšného Komárnika sa na slovenskom území plynulo prepojí diaľničná sieť medzi Maďarskom a Poľskom v rámci medzinárodného koridoru Via Carpatia.
V smere od slovensko-maďarského hraničného priechodu v Milhosti až po križovatku Košice, Juh (pri mestskej časti Šebastovce) je už úsek R4 niekoľko rokov v prevádzke.
Na jar tohto roka sa začala trojročná výstavba juhovýchodného obchvatu Košíc ako súčasti rýchlostnej cesty R2 od križovatky Košice, Juh až po Košické Oľšany, kde sa napojí na už existujúcu diaľnicu D1 z Bidoviec do Prešova. Táto časť košického obchvatu bude spoločným úsekom R2 a R4.
Súčasťou R4 sa stane aj severný obchvat Prešova. Jeho I. etapa medzi križovatkami Prešov, západ (napojenie na D1) – Prešov, sever (pri Veľkom Šariši) sa už stavia a má byť hotová do júla 2023.
Prebiehajúca súťaž na zhotoviteľa II. etapy (úsek medzi križovatkami Prešov, sever a Kapušany) sa neustále naťahuje i pre námietky uchádzačov a odvolacie konania na Úrade pre verejné obstarávanie.
Len pred niekoľkými dňami sa stanovil už šiesty termín na predkladanie ponúk – aktuálne je posunutý zo 16. novembra tohto roka až na 1. marca 2023.
Samotná výstavba II. etapy severného obchvatu s dvanástimi mostami a 1,9 kilometra dlhým tunelom Okruhliak je plánovaná na takmer štyri a pol roka.
Pri vyhlásení tendra pôvodne diaľničiari predpokladali, že sa s prácami začne už v októbri tohto roka.
autor: Peter Jabrik, vedúci redaktor spravodajstva
zdroj:
https://kosice.korzar.sme.sk/c/23075885/je-znamy-najskorsi-mozny-termin-zacatia-vystavby-r4-na-polsku-hranicu.html
foto:
Plánovaná časť rýchlostnej cesty R4 sa má v smere od slovensko-poľskej hranice napojiť na práve súťaženú II. etapu severného obchvatu Prešova v Kapušanoch (miesto napojenia vpravo hore).
(Zdroj: Vizualizácia NDS)
Aktuality
Zobraziť všetky30.04.2024
2% z Vašich daní
Uchádzame sa o Vašu priazeň...
Uveďte naše o.z. do svojho daňového priznania resp. vyhlásenia a my Vás potešíme knižným darom.
Notársky centrálny register určených právnických osôb
Informácie o určenej právnickej osobe
Evidenčné čí…
16.04.2024
Pozvánka na premiéru do DAD
Obsahové posolstvo inscenácie Romulus Veľký na javisku prešovského DAD je mrazivo aktuálne
(Tlačová správa)
Prešov, 16. apríla – S otázkami či sme ako ľudská civilizácia schopní nejakej obnovy alebo sme už len chaotické spoločenstvo prichá…
15.04.2024
Vasyľovy Jaburovy uďilyly Zolotu medajlu PU
Jak informovav Іnštitut rusyňskoho jazŷka i kulturŷ Pr’ašivskoj univerzitŷ v Pr’ašovi (PU), v ponediľok 15-ho apriľa 2024-ho roku odbŷlo s’a svjatočne zasidaňa Akdemičnoj hromadŷ PU.
V ramkach ňoho udiľovala s’a i najvŷsša nahoroda univerzitŷ…
14.04.2024
Rozhovor. Kto bol prvý a najlepší Čechoslovák?
Keď je reč o československom odboji a o vzniku Československa, ako prví sa uvádzajú Masaryk, Štefánik, Beneš. No chýba ešte jedno kľúčové meno - novinár, literárny kritik, diplomat Bohdan Pavlů, dušou Slovák i Čech, osobnosť, na ktorú sa malo za…
14.04.2024
Ruský zlatý poklad a čs. legionáři
Pár slov úvodem
V posledních letech se v médiích čas od času objevují zprávy k otázce ruského zlatého pokladu, které jsou buď přímým obviněním, nebo naznačují, že snad jeho část v letech 1918-1920 měli ukradnout čs. legionáři. Většina těchto rů…
12.04.2024
150 slovenských osobností sa prihlásilo k odkazu Wetzlera a Vrbu
Signatári poukazujú na úlohu nacistickej propagandy v čase druhej svetovej vojny.
Znenie vyzvy:
My, občania Slovenskej republiky, vyzdvihujeme výnimočnú odvahu Alfreda Wetzlera a Rudolfa Vrbu a hlásime sa k nadčasovému odkazu ich úteku z k…
Naše obce
Zobraziť galérieUjko Vasyľ
Ujko Vasyľ:
-Probatoryv jem sja, otvoryv očy... perša dumka: Lem što prydy domiv, takoj soj ľjažu...
-Probatoryv jem sja, otvoryv očy... perša dumka: Lem što prydy domiv, takoj soj ľjažu...
Československý svět v Karpatech
Československý svet v Karpatoch
Čechoslovackyj svit v Karpatach
Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať