Má ísť naprieč Európou. Dôležitý koridor viazne u nás
Poľský sen o cestnom prepojení Baltského mora s Čiernym a Egejským viazne na Slovensku. Maďari majú svoju časť takmer hotovú.
Má ísť naprieč Európou. Dôležitý koridor viazne u nás
Pred 11 rokmi sa sedem štátov dohodlo, že postavia medzinárodnú diaľnicu. Mala by prekrížiť Európu a spojiť Pobaltie až s Balkánom. Takzvaná Via Carpatia má byť dlhá tritisíc kilometrov, s plánovanými ďalšími vetvami na Bielorusko a Ukrajinu má dosiahnuť dĺžku takmer deväťtisíc kilometrov. Jednou z krajín, ktoré na výstavbe participujú, je aj Slovensko. Zatiaľ však nie príliš úspešne.
Kým Maďarsko svoju časť pomaly dokončuje, poľská strana hlási, že najdlhšiu časť z celej Via Carpatie dokončí v roku 2026. To, že u nás je tempo pomalšie, môže podľa poľskej strany spôsobiť v budúcnosti kolaps dopravy.
(Ne)rovné podmienky
Diaľnica sa mala u nás začínať na severovýchode Slovenska, neďaleko Bardejova. Následne by išla okolo Svidníka, Prešova, Košíc a ďalej na juh. Podľa posledného sčítania dopravy z roku 2015 bola intenzita dopravy na najväčšom hraničnom priechode do Poľska v tejto časti krajiny 2 700 vozidiel denne. Ak by sa medzinárodná diaľnica nedobudovala, bola by podľa prognóz poľského rezortu dopravy v roku 2035 šesťtisíc vozidiel za deň. Avšak po dokončení Carpatie očakávajú niekoľkonásobne vyšší nárast. Analytik Ineko Ján Kovalčík však tento odhad kritizuje ako neodborný. Podľa neho je nátlak Poľska na jednej strane neférový, keďže ich diaľnice stoja aj pre terén výrazne menej ako tie slovenské.
Kilometre hotovej poľskej rýchlostnej cesty na tomto koridore väčšinou nepresahujú náklad 10 miliónov eur. Napríklad v prípade severného obchvatu Prešova je cena 30 miliónov.
Na druhej strane však odborník nespochybňuje dôležitosť cesty. Najväčší problém podľa neho nie je intenzita, ale pomer kamiónov, ktoré svojou pomalou jazdou na úzkych cestách neraz spôsobujú kolóny. „Treba vytvoriť riešenie, ktoré umožní predchádzať pomalé vozidlá, ale nemusí to byť nutne štvorpruh,“ povedal Kovalčík. Ako riešenie spomína prídavné pruhy či striedavý trojpruh.
Chýba toho veľa
V súčasnosti sa na tejto trase na Slovensku stavajú dve časti obchvatu Prešova. Tento rok by do súťaže mala ísť podľa plánov aj jeho posledná tretia časť. Plány štátu v ďalších úsekoch smerom na Poľsko sú málo známe. Doteraz z úst ministra dopravy odzneli vyjadrenia o možnom financovaní chýbajúcich 55 kilometrov R4 na severe cez PPP projekt. Ide však o významnú investíciu, ktorej predpokladaná hodnota je po súčte všetkých ôsmich úsekov až 900 miliónov eur.
V hodnotení Útvaru hodnoty za peniaze skončila najvyššie cesta medzi Lipníkmi a Kapušanmi, na piatom mieste.Najnižšie zas časť Hunkovce – štátna hranica, a to na 95. mieste. A to aj napriek tomu, že v procese príprav paradoxne vedie.
Podľa Kovačíka vyrábajú tlaky na výstavbu zo strán samospráv, ako aj okolitých krajín nežiaduci vplyv na objektívnu priorizáciu. Nie každý úsek R4 na severe je podľa neho rovnako dôležitý. Prvenstvo má, ako povedal Kovalčík, diaľnica medzi Svidníkom a Stropkovom. Súčasťou cesty je úzky horský priechod Šarišský Štiavnik. „Cesta je porovnateľná so starou cestou cez Branisko. Nemá vhodné podložie, asi pred šiestimi rokmi sa síce pomerne nákladne rekonštruovala, opäť však nie je v dobrom stave,“ povedal Kovalčík. Rovnako vytypoval úsek hneď za Prešovom, Lipníky – Kapušany, nie však za odhadovanú sumu 100 miliónov eur za štyri kilometre. Na kilometer by to teda znamenalo 25 miliónov, čo je podľa odborníka vzhľadom na to, že v tom nie je zahrnutý tunel, neprípustné.
zdroj:
https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/2308570-z-pobaltia-na-balkan-koridor-viazne-u-nas
Foto:
Zdroj: SNÍMKA: FACEBOOK VIA CARPATIA
Aktuality
Zobraziť všetky30.04.2024
2% z Vašich daní
Uchádzame sa o Vašu priazeň...
Uveďte naše o.z. do svojho daňového priznania resp. vyhlásenia a my Vás potešíme knižným darom.
Notársky centrálny register určených právnických osôb
Informácie o určenej právnickej osobe
Evidenčné čí…
16.04.2024
Pozvánka. RUSÍNSKÝ DEN v Lužickém semináři v Praze
Společnost přátel Lužice a Společnost přátel Podkarpatské Rusi vás zvou na
RUSÍNSKÝ DEN
v sobotu 20. 4. 2024 v Lužickém semináři v Praze.
Na programu, který začíná v 10 hodin dopoledne, jsou přednášky, beseda, divadlo i ochutnávka tradi…
16.04.2024
Pozvánka na premiéru do DAD
Obsahové posolstvo inscenácie Romulus Veľký na javisku prešovského DAD je mrazivo aktuálne
(Tlačová správa)
Prešov, 16. apríla – S otázkami či sme ako ľudská civilizácia schopní nejakej obnovy alebo sme už len chaotické spoločenstvo prichá…
15.04.2024
Vasyľovy Jaburovy uďilyly Zolotu medajlu PU
Jak informovav Іnštitut rusyňskoho jazŷka i kulturŷ Pr’ašivskoj univerzitŷ v Pr’ašovi (PU), v ponediľok 15-ho apriľa 2024-ho roku odbŷlo s’a svjatočne zasidaňa Akdemičnoj hromadŷ PU.
V ramkach ňoho udiľovala s’a i najvŷsša nahoroda univerzitŷ…
14.04.2024
Rozhovor. Kto bol prvý a najlepší Čechoslovák?
Keď je reč o československom odboji a o vzniku Československa, ako prví sa uvádzajú Masaryk, Štefánik, Beneš. No chýba ešte jedno kľúčové meno - novinár, literárny kritik, diplomat Bohdan Pavlů, dušou Slovák i Čech, osobnosť, na ktorú sa malo za…
14.04.2024
Ruský zlatý poklad a čs. legionáři
Pár slov úvodem
V posledních letech se v médiích čas od času objevují zprávy k otázce ruského zlatého pokladu, které jsou buď přímým obviněním, nebo naznačují, že snad jeho část v letech 1918-1920 měli ukradnout čs. legionáři. Většina těchto rů…
Naše obce
Zobraziť galérieUjko Vasyľ
Vasyľ na hostyňi.
-Čaj budeš?
-Ja ne pju čaj...
-Ta, kavu ti zrobľu!
-Any kavu ne pju!
-Borovičku z tonicom?
-Tonic tyž ne pju...
Československý svět v Karpatech
Československý svet v Karpatoch
Čechoslovackyj svit v Karpatach
Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať