Nové vlaky na východ? Tam úplne stačia aj stariny

15.12.2020


Glosa Michala Franka 

Keď neschopnosť zakryje bohorovnosť.
Na východe nič nie je. Už nie sú ani nové vlaky. Kde nič nie je, ani smrť neberie a ani nové vlaky tam netreba... Iste, je to trochu klišé s týmto výrokom, no ale je to výstižné.

Za Fica i za Matoviča, presnejšie za Kollára.
Keď vlani (ešte za Danka a Érseka) kúpila štátna železničná spoločnosť 25 nových vlakov, všetky išli na stredné Slovensko.
Ako inak. Veď na východe majú dva, to im stačí.

Teraz im zobrali aj tie.
Argument bol taký, že ide sa opravovať železničný uzol v Žiline a každý nový elektrický vlak dobrý. Na východ pošleme iné súpravy. To tam bohate stačí. Dokonca v niektorom z vozňov bude aj wifi. Nebudeme citovať šťavnaté komentáre slová pasažierov o cestovaní vo vlakoch na Kysak a Košice v 21. storočí... No to, že jediné dva vlaky, ktoré vyzerajú ako vlaky hodné 21. storočia, odchádzajú, asi tento stav nezlepší. Aby toho nebolo málo, Kollárov minister dopravy pridal bonus, keď "poriešil" situáciu medzi Bratislavou a Komárnom.
Súkromný dopravca skončil a rezort dopravy napriek siláckym gestám nevyhútal nič iné než tam poslať národného prepravcu. A ten to proste nevykrýva. Výsledok: naštvaní cestujúci. Tam i pod Tatrami. Nikto nespochybňuje dôležitosť vlakového prepojenia hlavného mesta s Komárnom. No neznamená to, že jedinou možnou cestou je znížiť štandardy inde.

Len štátne železnice na to skrátka nemajú.
„Pri rozhodovaní o využití kapacít a kvality jednotlivých vozidiel rozhoduje aj ich využitie a celospoločenská potreba,“ tvrdia to, čo by sme mohli preložiť: „Načo sú vám, v nejakej tatranskej prdeli na východe, normálne vlaky, keď nám tu horí problém a treba ich tu?“

Ďalší bohorovný argument je, že kým vlaky (RegioJetu, aby sme pripomenuli) prepravili 4 milióny ľudí, na východe ich nebol ani milión.
Toto ani netreba prekladať. Hm, nám príde logické, že do hlavného mesta na dennej báze cestuje zo satelitov väčší počet ľudí než vo vlakoch v národnom parku. Ale čo to má spoločné s tým, že spod Tatier berú vlaky, lebo nezvládli manažment regionálnej trate pri hlavnom meste?

Aká je tam súvislosť? Okrem toho, že to múdro takto s čísielkami znie?
Východniari a turisti (podpora, cestovného ruchu, pcha, no iste, cez Donovaly Boris do Tatier nedovidí) sú nepodstatní, hasíme naše problémy. Nová vláda jednoducho pokračuje v rozširovaní regionálnych rozdielov.

Na východe nič nebolo, nie je a zjavne ani nebude.
Na tento zapadnutý kút našej mladej republiky sa skrz celú krajinu pozerajú cez prsty, napríklad ani netušia, že v takých okresoch Svidník a Stropkov nie je ani meter koľajníc.
A ani nijaký netreba, ani žiadny iný rozvoj (veď na vidiek už predsa automobilka prišla, do Nitry), nejako už tam dožijú. Aspoň to tak vyzerá.

Máme pre vás dve správy, jednu dobrú a jednu zlú.
Dobrou správou je, že z Bratislavy už dovidieť do Komárna. Zlou správou je, že východ je ešte stále zahalený v hustej hmle. Akoby tu fakt nič nebolo.

Michal  Frank 

Zdroj:
https://presov.korzar.sme.sk/c/22556662/nove-vlaky-na-vychod-tam-uplne-stacia-aj-stariny.html

Foto:
Typický vlak na východnom Slovensku. 
Autor: Michal Frank

Aktuality

Zobraziť všetky
30.04.2024

2% z Vašich daní

Uchádzame sa o Vašu priazeň... Uveďte naše o.z. do svojho daňového priznania resp. vyhlásenia a my Vás potešíme knižným darom. Notársky centrálny register určených právnických osôb Informácie o určenej právnickej osobe Evidenčné čí…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
16.04.2024

Pozvánka na premiéru do DAD

Obsahové posolstvo inscenácie Romulus Veľký na javisku prešovského DAD je mrazivo aktuálne (Tlačová správa) Prešov, 16. apríla – S otázkami či sme ako ľudská civilizácia schopní nejakej obnovy alebo sme už len chaotické spoločenstvo prichá…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
15.04.2024

Vasyľovy Jaburovy uďilyly Zolotu medajlu PU

Jak informovav Іnštitut rusyňskoho jazŷka i kulturŷ Pr’ašivskoj univerzitŷ v Pr’ašovi (PU), v ponediľok 15-ho apriľa 2024-ho roku odbŷlo s’a svjatočne zasidaňa Akdemičnoj hromadŷ PU. V ramkach ňoho udiľovala s’a i najvŷsša nahoroda univerzitŷ…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
14.04.2024

Rozhovor. Kto bol prvý a najlepší Čechoslovák?

Keď je reč o československom odboji a o vzniku Československa, ako prví sa uvádzajú Masaryk, Štefánik, Beneš. No chýba ešte jedno kľúčové meno - novinár, literárny kritik, diplomat Bohdan Pavlů, dušou Slovák i Čech, osobnosť, na ktorú sa malo za…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
14.04.2024

Ruský zlatý poklad a čs. legionáři

Pár slov úvodem V posledních letech se v médiích čas od času objevují zprávy k otázce ruského zlatého pokladu, které jsou buď přímým obviněním, nebo naznačují, že snad jeho část v letech 1918-1920 měli ukradnout čs. legionáři. Většina těchto rů…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
12.04.2024

150 slovenských osobností sa prihlásilo k odkazu Wetzlera a Vrbu

Signatári poukazujú na úlohu nacistickej propagandy v čase druhej svetovej vojny. Znenie vyzvy: My, občania Slovenskej republiky, vyzdvihujeme výnimočnú odvahu Alfreda Wetzlera a Rudolfa Vrbu a hlásime sa k nadčasovému odkazu ich úteku z k…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej

Naše obce

Zobraziť galérie

Ujko Vasyľ


Paraska prisno Vasyľovi:
-Radšej po dobrotky sam všytko povič, bo sama dodumam - hirše bude!
Zobraziť viac
Náhľad publikácie

Československý svět v Karpatech

Československý svet v Karpatoch

Čechoslovackyj svit v Karpatach

Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať