Pápež podporil registrované partnerstvá. Čo na to Záborská, Majerský, Hlina, cirkevný analytik Gazda a biskupi?

22.10.2020



„Homosexuáli majú právo žiť v rodine. Sú to deti Božie a majú na rodinu právo. (…) Je potrebné vytvoriť zákon o registrovaných partnerstvách, aby týmto spôsobom mali právnu ochranu.“

Týmito slovami v utorok zaskočil verejnosť pápež František. Najvyššia autorita katolíkov vôbec prvý raz podporila spolužitie dvoch žien alebo dvoch mužov.

Jeho slová odzneli v dokumente rusko-amerického režiséra Jevgenija Afinejevského, ktorý pomenovali po pápežovi Francesco. Premiéru mal v utorok v Ríme.

Cirkevný analytik a publicista Imrich Gazda považuje pápežovo vyjadrenie za šokujúce. „Niektorí ho teraz obhajujú tým, že je predsa dôležité, že hovorí o civilných zväzkoch a nie o homosexuálnych manželstvách. A že nestavia homosexuálne zväzky na úroveň manželstiev. Ale už tým, že vôbec podporil civilné zväzky, ide o bezprecedentné vyjadrenie,“ vysvetľuje, prečo vznikol taký rozruch.

Konzervatívne osobnosti a KBS mlčia
Konzervatívne kresťanské osobnosti na Slovensku zatiaľ vyjadrenia pápeža Františka komentovať nechcú. „Pre zodpovedné hodnotenie medializovaných vyjadrení pápeža je nevyhnutné oficiálne stanovisko Svätej stolice, ku ktorému podľa mojich informácií zatiaľ nedošlo,“ tvrdí predseda KDH Milan Majerský.

A na stanovisko Svätej stolice čaká aj poslankyňa OĽaNO a predsedníčka Kresťanskej únie Anna Záborská. Až potom sa vyjadrí.

Bývalý sekretár Konferencie biskupov Slovenska Anton Ziolkovský tvrdí, že je ťažké k tomu niečo povedať. „Z dokumentu obieha v krátkom videu len toto krátke vyjadrenie, takže je ťažké sa k tomu vyjadrovať. Najskôr treba poznať jeho kontext a na druhom mieste si počkať na komentár Svätej stolice,“ tvrdí Ziolkovský, ktorý je dnes riaditeľom Katolíckeho biblického diela.

O stanovisko sme požiadali aj Konferenciu biskupov Slovenska. Hovorca biskupov Martin Kramara slová pápeža nechce interpretovať. „Nepoznám presný kontext, v ktorom jeho vyjadrenia zazneli, ani úmysel, s ktorým boli vyslovené,“ tvrdí Kramara. Takisto očakáva vysvetlenie Svätej stolice.

O stanovisko sme požiadali aj dekana a prodekanku Rímskokatolíckej cyrilometodskej bohosloveckej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Teológ Vladimír Thurzo a profesorka Emília Hrabovec nás však odkázali na hovorcu KBS.

Širšie stanovisko nám zaslal len expredseda KDH a bývalý osobitný vyslanec EÚ pre náboženskú slobodu Ján Figeľ. „Pápež nie je viac ako cirkev, je len jej najvyšším predstaviteľom. Ale hlavou zostáva Ježiš Kristus s najvyššími orgánmi koncil a synoda biskupov,“ tvrdí Figeľ.

Manželstvo muža a ženy je podľa neho jedným z najväčších civilizačných prínosov kresťanstva za posledné dve tisícročia a to nezmenia ani vyjadrenia pápeža Františka v dokumentárnom filme, ktorý bol podľa neho „strihaný s istým úmyslom“.

V roku 2016 podľa neho pápež jasne povedal, že „rodina, založená na nerozlučnom, zjednocujúcom a prokreatívnom manželstve, je snom Boha a jeho cirkvi pre spásu ľudstva“.

Hlina: U nás by ho nevpustili do kostola
Pápežove slová vníma pozitívne bývalý predseda KDH Alojz Hlina. František totiž podľa neho stavia mosty. „Koľkí horlivci by ho za slová o homosexuáloch, ktoré odznejú v novom dokumente, ktorý bol predstavený v Ríme, u nás do kostola nepustili?“ pýta sa Hlina na Facebooku. „Ak by som ja použil také slová o homosexuáloch, niektorí horlivci by boli schopní nielenže v kostole po mne pokrikovať, čo sa mi stalo, ale rovno by ma z neho aj násilím vyviedli. Verejne by ma prekliali či zatratili,“ napísal.

„Nikdy som si nepostavil skryte či otvorene politickú agendu na nazeraní do spální. Ani na skrytom či otvorenom vytváraní prostredia, v ktorom sa darí rásť nenávisti k ľuďom z LGBT komunity,“ dodal Hlina. Pápežove vyjadrenia podľa neho môžu znamenať aj to, že na slovenskej politickej scéne je miesto pre umiernenú konzervatívnu stranu, akou je v Nemecku CSU alebo CDU.

Evanjelický teológ a člen predsedníctva Progresívneho Slovenska Ondrej Prostredník pápežove vyjadrenia privítal a priznáva, že ho prekvapili. „Ešte v roku 2013 sa celkom jasne postavil proti zákonom, ktoré pripodobňujú spolužitie osôb rovnakého pohlavia manželstvu. Tým, čo hovorí teraz, podľa mňa ukázal, že prechádza istým vývojom a nebojí sa spustiť skutočnú revolúciu. Som si istý, že budú nasledovať veľmi ohnivé debaty o tom, či pápež ešte vôbec je katolík,“ hovorí Prostredník.

Pápež František podľa neho svojím vyjadrením iba opísal realitu, ktorá už dnes existuje. „Aj keď katolícky katechizmus takéto spolužitie odmieta, realita je iná a v katolíckej cirkvi je množstvo farností, ktoré takéto páry prijímajú vrátane detí, ktoré vychovávajú,“ tvrdí Prostredník. Pápežove slová podľa neho môžu urýchliť zmenu katolíckeho katechizmu, ktorý odsudzuje spolužitie dvoch žien alebo dvoch mužov.

Evanjelická farárka Anna Polcková pápežove slová víta. „Podporou legalizácie zväzkov homosexuálov dáva pápež František nádej všetkým, ktorí sú pre svoju sexuálnu orientáciu vystavení poníženiam a prejavom nenávisti, vychádzajúcim z nesprávnej interpretácie biblických textov,“ hovorí Polcková.

Na evanjelickú cirkev však podľa nej Františkov názor zrejme nebude mať žiaden vplyv, no jeho slová môžu osloviť mnohých veriacich. „V tom, že sa zaujíma o kvalitu života ľudí, ktorí sú evidentne znevýhodňovaní alebo prehliadaní, je jeho veľkosť a jeho pokora. Vychádza z prikázania lásky. A to je a bude pre ľudí nasledovaniahodným príkladom.“

Pápež ide proti platným dokumentom
Cirkevný analytik Imrich Gazda upozorňuje, že pápež František ide svojím vyjadrením proti platným vatikánskym dokumentom.

V roku 2003 vydala Kongregácia pre náuku viery dokument týkajúci sa registrovaných partnerstiev, v ktorom sa priamo píše, že akokoľvek je cirkev pre gejov a lesby prijímajúca, civilné zväzky dvoch mužov alebo dvoch žien neschvaľuje. „Cirkev učí, že rešpekt voči homosexuálnym osobám v nijakom prípade nemôže viesť k schvaľovaniu homosexuálneho správania alebo k právnemu uznaniu homosexuálnych zväzkov,“ píše sa v dokumente.

„To vyvoláva zmätenosť, chaos a neistotu medzi obyčajnými veriacimi ľuďmi. Doteraz ich cirkev viedla k tomu, že registrované partnerstvá sú neprijateľné, a teraz pápež povie, že sú vhodným spôsobom, ako právne riešiť homosexuálne zväzky,“ opisuje zmätočnú situáciu Gazda.

Médiá označili za prelomový už jeho citát z roku 2013, keď si na tlačovej konferencii položil rečnícku otázku. „Ak je osoba homosexuálna a hľadá Boha a má dobrú vôľu, kto som ja, aby som ju súdil?“ spýtal sa.

V roku 2010, keď ešte František pôsobil ako arcibiskup v Buenos Aires, verejne odmietal zákon, ktorý by povolil sobáše dvoch žien a dvoch mužov. Namiesto toho podporoval iné riešenie, ktoré by homosexuálnym párom poskytlo právnu ochranu.

Cirkevný právnik a kňaz Ján Duda neverí, že pápež skutočne podporil registrované partnerstvá. Ak by sa potvrdila autenticita jeho slov, išlo by podľa nebo o herézu. „Musel by som prestať spomínať meno súčasného pápeža Františka v omšovej eucharistickej modlitbe, lebo vyslovením herézy by stratil automatický pápežský úrad,“ tvrdí na Facebooku Duda, profesor kánonického práva na Univerzite Komenského.

Učenie cirkvi zostáva nezmenené
Pápežove vyjadrenia nemenia katolícke učenie cirkvi. „Náuka katolíckej cirkvi aj k tejto téme sa nachádza v katechizme a stále platí. Aj po tomto vyjadrení,“ hovorí kňaz Ziolkovský.

V katechizme je zakotvené, že homosexuálne osoby majú byť prijímané s úctou, majú byť akceptované, integrované do farností a cirkevných spoločenstiev. „Zároveň však hovorí, že homosexuálne úkony, čím sa myslia sexuálne vzťahy, sú vnútorne nezriadené. Dá sa to vysvetľovať v zmysle toho, čo kedysi povedal sv. Augustín, že máme prijímať hriešnika, ale odsudzovať hriech,“ vysvetľuje Gazda.

Na zmenu učenia cirkvi sú podľa neho potrebné iné procesy, nie jedno pápežovo mediálne vyjadrenie. „Najprv by musela prebehnúť teologická debata, potom by ju musela zreflektovať Kongregácia pre náuku viery, nájsť na to nejaké biblické a teologické zdôvodnenie, potom by bol vydaný dokument, s ktorým by sa pápež musel stotožniť. Takto by vyzerala formálna cesta k zmene učenia cirkvi,“ opisuje Gazda.

Nepamätá si, že by sa súkromný názor niektorého z pápežov v minulosti líšil od oficiálneho učenia. „Doteraz boli pápeži vždy tí, ktorí dávali odpovede, keď vznikli nejaké otázky a pochybnosti. Tento pápež vyvoláva otázky,“ porovnáva Gazda.

LGBTI organizácia Iniciatíva Inakosť neočakáva, že by sa katolícke učenie menilo. Pápež podľa nich hovoril len o tom, aká politika môže pomôcť LGBTI ľuďom, ale nič o tom, aký by k nej mala postoj cirkev. Tak ako dnes cirkev neuznáva civilné sobáše, tak podľa nich nebude uznávať ani registrované partnerstvá.

„Neočakávame teda nič viac ako to, že katolícka cirkev prestane diktovať štátu, čo má robiť, a nebude organizovať kampane, referendá a podobne proti uznaniu párov rovnakého pohlavia a ich rodín,“ tvrdí Iniciatíva Inakosť.

František a jeho kritici
Pápež František má podľa Gazdu medzi veriacimi takú silnú opozíciu, akú nemali ani jeho predchodcovia Benedikt XVI. či Ján Pavol II. „Toto jeho aktuálne vyjadrenie túto vnútornú polarizáciu cirkvi len prehĺbi,“ predpokladá Gazda ďalší vývoj.

Nevôľu voči pápežovi podľa neho naštartovalo už to, keď v roku 2016 na synode o rodine pripustil, že eucharistiu by mohli prijímať aj rozvedení a znova zosobášení veriaci.

„Opozícia sa zároveň pýta, prečo sa toľko venuje sociálnej spravodlivosti, životnému prostrediu a mieru. Tvrdia, že potom pôsobí viac ako aktivista než ako hlava katolíckej cirkvi,“ hovorí Gazda.

Mnohým sa nepáčilo ani to, že na synodu o Amazónii pozval aj pôvodných obyvateľov týchto území, ktorí do vatikánskych záhrad priniesli svoje vlastné náboženské predmety.

Opozícia, ktorá Františka hlasno kritizuje, sa podľa Gazdu výrazne mobilizuje na sociálnych sieťach. „Štábna kultúra v cirkvi za tohto pontifikátu veľmi zoslabla. To, čo si dovoľujú voči terajšiemu pápežovi, si voči predchádzajúcim dvom nedovoľovali,“ hovorí Gazda.

Čakanie na Vatikán
Tak ako konzervatívne kresťanské osobnosti, aj cirkevný analytik Imrich Gazda odporúča pri interpretácii Františkových slov počkať na stanovisko Svätej stolice. „V minulosti sa stalo, že médiá prišli s informáciou, že pápež František vyhlásil, že peklo neexistuje, a potom, keď si to človek pozrel v kontexte, zistil, že to bolo myslené inak,“ pripomína prípad, keď taliansky novinár Eugenio Scalfari zle interpretoval pápežovo vyjadrenie.

Gazda však videl krátku pasáž z dokumentárneho filmu, v ktorom mal pápež podporiť prijatie registrovaných partnerstiev, a František to podľa neho skutočne povedal tak, ako o tom informujú médiá.

Nie k všetkým udalostiam však Vatikán vydáva stanoviská. „Vatikán v minulosti prešiel niektoré problematické záležitosti mlčaním,“ upozorňuje Gazda. „Uvidíme, či to nechajú plávať a budú sa tváriť, že nič nezaznelo, alebo sa k tomu vyjadria.“

Ria Gehrerová

Zdroj:
https://dennikn.sk/2101520/papez-podporil-registrovane-partnerstva-nasi-biskupi-a-konzervativni-krestania-zatial-mlcia/?ref=top

Foto:
Pápež František (vpravo) a emeritný pápež Benedikt XVI. 
Zdroj – TASR/AP

Aktuality

Zobraziť všetky
31.12.2020

Ivan Pop: Malé dejiny Rusínov, 2020

SME RUSÍNI //МЫ  РУСИНЫ ​//СЬМЕ РУСИНЫ ​​​​​ ​ "Dejiny do každej rusínskej rodiny..." Ivan Pop: Malé dejiny Rusínov  druhé vydanie, Bratislava 2020 počet strán: 240, 120 x 210 mm mäkká šitá väzba V4 jazyk: slovenský ISBN 978 - …
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
25.11.2020

ZLOMENÝ GENERÁL PROSIL Z VÄZENIA O MILOSŤ: ROBIL SOM POCTIVO, ALE NEMAL SOM SCHOPNOSTI

List, ktorý napísal pred 65 rokmi vo väzenskej cele, prináša úplne iný pohľad na Ludvíka Svobodu. Generál, ktorý sa v tom čase stal pre komunistický režim nepohodlný, v ňom úpenlivo prosil o milosť. V archívoch sa zachoval list adresovaný pre…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
24.11.2020

75. VÝROČIE VZNIKU DIVADLA ALEXANDRA DUCHNOVIČA

24.11.1945 bolo založené v Prešove na družstevnom základe Ukrajinské národné divadlo, predchodca dnešného Divadla Alexandra Duchnoviča. Prvou premiérou divadla, ktoré okrem niekoľkých profesionálov angažovalo najmä talentovaných amatérov, bol…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
23.11.2020

Sovětská „kulturní revoluce“ v Zakarpatské oblasti – prostředek likvidace národní kultury Rusínů

Sovětská „kulturní revoluce“ v Zakarpatské oblasti – prostředek likvidace národní kultury Rusínů Prvním krokem k uskutečnění sovětské „kulturní revoluce“ na Podkarpatsku byla likvidace rusínského školství, demonstrativní pálení rusínských školn…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
22.11.2020

Před 75 lety se Československo rozloučilo s Podkarpatskem. Oblast se „vrátila“ Ukrajině, k níž dříve nepatřila

„Stará hranice mezi bývalou Podkarpatskou Rusí a Slovenskem se změnila. Namísto zemské hranice nastoupila hranice státní, která nás však nebude oddělovat od Sovětského svazu,“ informoval o definitivním konci společného soužití Čechoslováků a Rus…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
21.11.2020

Před 70 lety byl v Jáchymovských dolech zaveden systém sovětského gulagu

Nechvalně proslulé jáchymovské tábory a doly, v kterých trestanci za nelidských podmínek těžili uran pro Sovětský svaz, fungovaly mezi roky 1949–1961. Charakter totální třídní šikany začal být vůči zdejším politickým vězňům uplatňován právě před…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej

Naše obce

Zobraziť galérie

Ujko Vasyľ


Vasyľ:
-Dnyskaj zme pryšly z Paraskov vzjaty ďity zo sela (po vikenďi) domiv. Peršyj nas vytav ščastlyvyj raďisnyj ďido.
Zobraziť viac
Náhľad publikácie

Československý svět v Karpatech

Československý svet v Karpatoch

Čechoslovackyj svit v Karpatach

Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať