Písanie ikon je o rozjímaní, premýšľaní a ponorení sa do seba

24.12.2019


V predvianočnom období v Stakčíne písali ikony tradičnou technikou.

STAKČÍN. Odborníci hovoria, že ikona je obrazom zachytené Božie Slovo, svedectvo o prítomnosti Boha a modlitba sama o sebe.

Ikony sa píšu. A v súčasnosti už nielen v kláštoroch či chrámoch, ale tiež v tvorivých dielňach. Aj v Stakčíne v Sninskom okrese.

To najlepšie, čo doma máme
„Na Slovensku sa písanie ikon nedá nikde naučiť. V Poľsku a na Ukrajine sa to dá. Ísť tam však stojí nemalé prostriedky. S myšlienkou učiť ikonografiu u nás prostredníctvom kurzov sme sa pohrávali takmer dva roky. Našli sme ikonopisku, ktorá bola ochotná ponúknuť nám svoje know-how a podeliť sa s nami o vlastné bohaté skúsenosti,“ hovorí Miroslav Buraľ, predseda neziskovej organizácie Karpatské drevené cerkvi.

Prvý kurz sa v predvianočnom období konal v priestoroch obecného úradu. Do konca marca absolvujú záujemcovia ešte dva.

„Na každom kurze budeme písať inú ikonu. Nebudeme kopírovať „cudzie“ grécke alebo ruské ikony, ale naše. Nehovoríme o karpatskej ikone, ale v našom prípade o ikonách slovenskej proveniencie. Sú to slovenské ikony byzantského typu, to najcennejšie a najkrajšie, čo na Slovensku v tejto oblasti máme,“ vysvetľuje Buraľ.

Na prvom kurze účastníci písali ikonu Mandylion z Lukova-Venécie.

Jej autor nie je známy. Ikona bola súčasťou ikonostasu v ortodoxnom kostole sv. Kozmu a Damiána v obci Lukov–Venécia. Je napísaná temperou na drevenej doske v rozmedzí rokov 1500 – 1550.

„Je to najkrajšia slovenská ikona, ktorá je v Slovenskej národnej galérii," zdôrazňuje Buraľ a dodáva:

„Potom sa presunieme bližšie do nášho regiónu. Budeme písať ikonu sv. Mikuláša z Uličského Krivého zo 16. storočia a ikonu sv. Bohorodičky z Uličského Krivého z 15. storočia,“ približuje tvorivé plány.

Používajú tradičnú techniku

Skúsená lektorka Jadwiga Denisiuk (68) prišla do Stakčína z poľskej Cisny. Doma vedie remeselnú dielňu.

„Pracujeme v duchu tisícročnej tradície písania ikon z deviateho storočia. Obraz sa píše na tvrdom podklade, na doske a používame tradičnú techniku vaječnej tempery. Pigmenty miešame so žĺtkom a vodou, farby si vytvárame na mieste,“ hovorí.

Zdôrazňuje, že v minulosti ikonopisci v kláštoroch a cerkvách dostali talent od boha a písaním ikon mu ho akoby „vrátili“. 

Autori ikony svoje diela nepodpisovali, museli prísne dodržiavať kánon, zákazy a príkazy.

„My nepracujeme pre nejakú konkrétnu cirkev. Naše tvorivé dielne a workshopy sú určené ľuďom, ktorí sa chcú naučiť písať ikony. Pri písaní ikon hovoríme o kontemplácii, teda o rozjímaní, sústredenom premýšľaní a ponorením sa do seba. Samotná technika písania si vyžaduje sústredenie a privádza nás do takého stavu,“ hovorí.

Ikona sa stáva svätým obrazom po vysvätení v cerkvi, pri modlitbách.

Svätým obrazom ju podľa slov pani Jadwigy robí tiež viera v toho, koho „portrétuje“, či už ide o Matku Božiu, Ježiša Krista či iných svätých.

Nevieme, čo v nás drieme

Maliarske zručnosti podľa Jadwigy Denisiuk nie sú nevyhnutnou podmienkou a predpokladom, že sa ikona vydarí. Najdôležitejšie sú záľuba, chuť tvoriť a pocit radosti z písania.

„Keď som pred mnohými rokmi začínala, nevedela som ani poriadne držať ceruzku v rukách. Moja prvá práca vyzerala ako kresba žiaka na základnej škole. Tým, že je spojivom žĺtok, nie akryl alebo olej, môžeme na seba vrstviť tenké vrstvy. Keď niečo pokazíme, môžeme to jednoducho zatrieť. 

Druhá vrstva dodá ikone patinu a len jej prospeje. Moja prvá ikona bola dva a pol centimetra hrubá. Talent je potrebný, ale mnohokrát ani vopred nevieme, aké schopnosti v nás driemu,“ zdôrazňuje.

Duchovnosť vychádza z ikony

Na kurzoch písania ikon je dôležitá ešte jedna vec: stretávanie sa s ľuďmi rovnakej krvnej skupiny.

„Prichádzajú ľudia, ktorým sa ikona páči a pobyt s nimi je vždy obohatením. Pozorujem ich reakcie. Vyučujem napríklad v Holandsku, v podstate v ateistickej krajine. Pozýva ma umelkyňa, ktorá vyštudovala rezbárstvo na akadémii a psychológiu. Prichádzajú hlavne ženy, nakoniec ikony posvätíme v kostole. Vidím, ako na nich tvorba pôsobí. Duchovnosť vychádza zo samotnej ikony a prechádza do človeka,“ zdôveruje sa Jadwiga Denisiuk.

Prevencia údržbou

Okrem umeleckého a duchovného vyžitia sa majú kurzy písania ikon v Stakčíne aj praktickejšie určenie.

„Organizácia Karpatské drevené cerkvi má niekoľko priorít, ktoré súvisia s drevenou sakrálnou architektúrou v Sninskom a Sobranskom regióne. Zabezpečili sme opravu drevených chrámov, preto sa teraz púšťame do rozvoja remesiel súvisiacich s drevenou architektúrou. Dá sa povedať v duchu hesla prevencia údržbou,“ vysvetľuje Miroslav Buraľ.

„Uvedomujeme si, že opraviť napríklad strechu dreveného chrámu stojí veľké peniaze. Chudobné dedinky v tomto regióne si to nemôžu dovoliť. Niekedy stačí vymeniť jeden šindeľ, aby sme zachránili ďalší. Preto podporujeme v regióne oživenie a rozvoj tradičných remesiel ako napríklad šindliarstvo, ale aj kamenárstvo či sviečkarstvo. Aby z chrámov zmizli gýčové veci, umelé kvety a parafínové sviečky nahradili voskové. A netreba zabúdať na ikonopisectvo,“ vyratúva.

Spôsob, ako si privyrobiť

V málo rozvinutom regióne by oživenie týchto remesiel malo priniesť ľuďom prácu, pokiaľ možno aj lepšie platenú, aby odtiaľ neodchádzali.

„Naším zámerom je otvoriť tu vlastnú ikonopiseckú dielňu. Už vieme, ako a kde to urobíme. Je to otázka jedného až dvoch rokov,“ prezrádza Buraľ.

Vidí v tom veľkú šancu pre región.

„V dielni sa ľudia naučia písať ikony a potom môžu ísť vlastnou cestou. V podstate nemusia odchádzať z rodného kraja, minimálne si privyrobia, veď stále rozprávame o cestovnom ruchu, o rozvoji regiónu. Toto je jedna z ciest, ako ho podporiť,“ hovorí.

Príkladom je pani Jadwiga z poľských Bieščad, ktorá býva tridsať kilometrov za hranicami. 

„Tridsať rokov pôsobí v dielni a razí trend: príď a odíď z Bieščad s ikonou. Turista, ktorý do kraja zavíta, si môže u nej napísať ikonu a odísť s ňou domov. Nie je to len pre tých, čo sa chcú naučiť písať ikony, je to aj o zážitkovom turizme,“ dodáva Buraľ.

„V tomto regióne nikto nepostaví veľké fabriky. Toto je jedna z možností. Turistov bude pribúdať. Máme vlastný produkt cyklistický chodník ikon, ktorým prepájame deväť drevených chrámov. Na infraštruktúre pracujeme. Bolo by dobré, keby si na tejto trase turista mohol ikonu kúpiť alebo si ju sám napísať,“ uzatvára Miroslav Buraľ.

Ikony

Ikony sú sakrálne obrazy, v ktorých je prepojené umenie s duchovnom.

Pochádzajú z byzantskej kultúry a vyobrazujú postavy svätcov, scény z ich života a ďalšie biblické motívy.

Aj charakter ikony vychádza z tradičnej byzantskej estetiky – zobrazuje protiklad dobro-zlo, svet nadzemský - svet pozemský a smeruje k symbolickému stvárneniu sveta (umenie ikony = umenie symbolov).Prvá legenda o prvej ikone Krista, neutvorenej rukou, pochádza zo 4. storočia.

A prečo sa vlastne ikony nemaľujú, hoci sú to obrazy, ale píšu? 
Z jednoduchého dôvodu - predstavujú totiž Sväté písmo v obrazoch, a tak sa rovnako ako ono píšu.


Poklady severovýchodu

HERVARTOV
Rímskokatolícky drevený Kostol sv. Františka z Assisi, zhotovený z červeného smreka, bol koncom 15. storočia postavený v gotickom štýle a ide o najstarší a jeden z najzachovalejších drevených kostolov na Slovensku. Aj preto je zaradený v zozname pamiatok UNESCO.
Sakrálna stavba má polygonálnu svätyňu, loď, sakristiu a podvežie, ktorého úpravou vznikol babinec. Súčasťou kostola je aj veža – zvonica.

TROČANY
Gréckokatolícky drevený Kostol sv. Lukáša Evanjelistu v Tročanoch je národnou kultúrnou pamiatkou. Bol postavený v roku 1739 a časť vybavenia pochádza z pôvodného kostola, ktorý stál na rovnakom mieste už v roku 1338. Zachovali sa pôvodné dvere do chrámu a stavba má šindľovú vežu s jedným zvonom. Ikonostas upúta svojou jednoduchosťou a krásou. Pozostáva z niekoľkých častí a ikony sú zo 16. až 18. storočia. Najcennejší obraz ikonostasu Kalvária s gotickými prvkami pochádza z roku 1608. Ďalšími cennosťami sú ikony sv. Lukáša, Ukrižovania či sv. Michala namaľované na dreve.

BODRUŽAL
Drevený chrám sv. Mikuláša je nazývaný aj „klenot medzi cerkvami“ - zapísaný do Zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Je to jeden z najstarších a najkrajších drevených chrámov na Slovensku. Trojdielna zrubová stavba s bohato členenou šindľovou strechou a tromi vežami bola postavená v roku 1658.
Kostol bol ako zázrakom zachránený počas druhej svetovej vojny, keď ho zasiahol granát, ktorý nevybuchol. Odvážne dedinské ženy ho vyniesli von, riskujúc pri tom vlastný život, kde bol na neďalekom vŕšku zneškodnený vojakmi. V streche kostola možno doteraz nájsť pamiatku na túto udalosť.

DOBROSLAVA
Drevený chrám sv. Paraskievy vznikol v roku 1705. Gréckokatolícky chrám je postavený na pôdoryse gréckeho kríža. Ide o jediný chrám takto vybudovaný na území Slovenska. Chrám je charakteristický tromi nerovnako vysokými kupolami, ktoré sú zakončené vežami s baňami. Najvzácnejšou pamiatkou interiéru je ikonostas z 18. storočia.
Ikonostas má päťradovú architektúru, s ikonami umiestnenými na piatich poschodiach s námetmi z Nového zákona, postavami apoštolov, prorokov a iných svätcov.

LADOMIROVÁ
Gréckokatolícky chrám sv. Michala archanjela zapísaný do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO patrí medzi najreprezentatívnejšie chrámy východného obradu na Slovenskej strane Karpát. Bol postavený v roku 1742 bez použitia jediného kovového klinca po vzore podkarpatsko-ruských lemkov a ako jediný lemkovského typu má oktagonálnu kupolu lode. Tento vplyv sa prejavuje i pri riešení dispozície a umiestnením zvonice nad časťou označovanou „babinec“ – čo je akási predsieň, v ktorej sa kedysi zdržiavali ženy, ktoré nemali právo vojsť do chrámu. V interiéri kostola sú byzantské fresky a ikony.

MIROĽA
Drevený chrám v Miroli bol postavený na dominantnej plošine v roku 1770 a zasvätili ho ochrane Presvätej Bohorodičky.
Po skončení 2. svetovej vojny, keď bol značne poškodený, bol opravovaný hneď v roku 1945. Pôvodne bol celý areál chrámu obohnaný dreveným plotom s drevenou bránkou. Dnes už zostala iba bránka. Ikonostas (NKP) je charakteristický svojou pestrosťou farieb.

NIŽNÝ KOMÁRNIK
Pôvodný drevený gréckokatolícky chrám Ochrany Presvätej Bohorodičky bol postavený pravdepodobne v polovici 18. storočia.
Počas 1. svetovej vojny bol značne poškodený a napokon aj odstránený. Terajší drevený chrám bol postavený v roku 1938 a znova zasvätený Ochrane Presvätej Bohorodičky. Opäť však zaúradovali zbrane. Na konci 2. svetovej vojny, v roku 1944 bola celá obec kompletne zničená a chrám poškodený. Po skončení vojny ho opravili. Tento chrám je zrejme jediný na území Slovenska, ktorý pomáhal budovať profesionálny architekt.

KALNÁ ROZTOKA
Drevený gréckokatolícky chrám v Kalnej Roztoke bol postavený v roku 1750 a je zasvätený sv. Jánovi Krstiteľovi. Drevená cerkev je v súčasnosti "v kožuchu", tzn. je omietnutá a obielená vápnom v snahe uchrániť chrám pred nepriaznivým počasím. Napriek tomu, že vďaka omietke vytvára dojem jednoliatej murovanej stavby je to trojdielny, trojpriestorový, jednovežový chrám s dvomi krížmi. Celá strecha chrámu ako aj samotná veža je pokrytá šindľami.

BREŽANY
Ojedinelý drevený chrám v Brežanoch bol postavený v r. 1727. Zasvätený je sv. evanjelistovi Lukášovi. Spočiatku boli všetci obyvatelia obce gréckokatolíci, avšak v 50. rokoch prešli na západný obrad kvôli rôznym pravoslavizačným snahám. Chrám zostal vo vlastníctve Gréckokatolíckej cirkvi, užívajú ho však rímskokatolícki veriaci. Za zmienku stojí ikona Árona vnútri diakonských (služobných) dverí.

TOPOĽA
Gréckokatolícky drevený chrám v Topoli, rodisku Alexandra Duchnoviča, bol postavený okolo roku 1700 a zasvätený bol sv. archanjelovi Michalovi. V súčasnosti sú v obci dva chrámy. Drevený chrám a nový murovaný, zasvätený sv. Petrovi a Pavlovi, postavený v roku 1994. V starom chráme sa už pravidelne neslúži.
Ikonostas má štvorradovú architektúru s ikonami rozmiestnenými na štyroch poschodiach. Pochádza z polovice 18. storočia. V prvom hlavnom rade sú umiestnené ikony sv. biskupa Mikuláša, Bohorodičky Hodigitrie, Krista Učiteľa a ikona sv. archanjela Michala. Druhý rad sviatkov má uprostred ikonu Poslednej večere. Tretí rad apoštolov obsahuje v strede ikonu Krista Veľkňaza s Bohorodičkou a sv. Jánom Krstiteľom. Štvrtý rad je tzv. rad prorokov.

ULIČSKÉ KRIVÉ
Gréckokatolícky drevený chrám bol postavený v roku 1718 a je venovaný sv. archanjelovi Michalovi. Počas druhej svetovej vojny, v roku 1944, bol tento chrám značne poškodený. Jeho architektonické riešenie vyvoláva dojem masívnosti.
Chrám má ikonami ozdobenú stenu s tromi dvermi, ktorá stojí medzi chrámovou vežou a svätyňou. Tento ikonostas pochádza z 18. storočia. Pozostáva z piatich radov ikon a sú medzi nimi ikony sv. Mikuláša z Myry, sv. Bohorodičky Hodegetrie, Krista Učiteľa a Majstra, Zbor archanjela Michala. Nechýbajú ikony svätých apoštolov a starozákonných prorokov.
Z priestorových dôvodov na tomto ikonostase chýba kríž.

JANA OTRIOVÁ

Zdroj: 
https://hornyzemplin.korzar.sme.sk/c/22276126/pisanie-ikon-je-o-rozjimani-premyslani-a-ponoreni-sa-do-seba.html 


Foto
Ikonostas, chrám Topoľa.
Zdroj: Jana Otriová

Aktuality

Zobraziť všetky
30.04.2024

2% z Vašich daní

Uchádzame sa o Vašu priazeň... Uveďte naše o.z. do svojho daňového priznania resp. vyhlásenia a my Vás potešíme knižným darom. Notársky centrálny register určených právnických osôb Informácie o určenej právnickej osobe Evidenčné čí…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
24.03.2024

DUCHOVNÉ STRETNUTIE NA TÉMU “LADOMIRSKE MNÍŠSTVO” 

V nedeľu víťazstva pravoslávia sa uskutočnilo s požehnaním Jeho Blaženosti Rastislava arcibiskupa prešovského a metropolitu českých krajín a Slovenska duchovné stretnutie mládeže a veriacich na tému “Ladomirske mníšstvo” v chráme sv. archanjela …
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
24.03.2024

Ako dopadli voľby v Prešovskom kraji

Pellegrini získal v Prešovskom kraji o 35-tisíc hlasov viac hlasov než minule Čaputová V Harabinovom okrese vyhral Korčok. PREŠOV. V minulých prezidentských voľbách dostala v Prešovskom kraji v prvom kole najviac hlasov Zuzana Čaputová, kr…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
23.03.2024

Moskva žiada Berlín, aby uznal blokádu Leningradu za genocídu

Chce aj peniaze Ruská diplomacia žiada Nemecko, aby uznalo 900-dňové obliehanie Leningradu počas druhej svetovej vojny za genocídu. V pondelok ho k tomu vyzvala v diplomatickej nóte, v ktorej zároveň požaduje od Berlína ďalšie odškodnenie pre…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
23.03.2024

Rozhovor. Slovenský venkov nikdy sounáležitost s Čechy necítil

Společný národ byla idea elit, říká historik Jan Rychlík S profesorem Janem Rychlíkem, který právě teď o dějinách Slovenska vydává knihu, o českých četnících na Muráni, o Svaté říši římské, o Masarykově konceptu čechoslovakismu, trochu i o ko…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
22.03.2024

V Prešove rokovali biskupi na 35. plenárnom zasadaní Rady hierarchov

Gréckokatolícki biskupi sa v utorok 19. marca zišli na arcibiskupskom úrade v Prešove na 35. plenárnom zasadaní Rady hierarchov. Zasadanie tohto zákonodarneho zboru sa uskutočnilo po dvoch rokoch, nakoľko po zrieknutí sa úradu prešovského arcibi…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej

Naše obce

Zobraziť galérie

Ujko Vasyľ


Paraska:
-Včera jem pomyla oblaky - dnys sja rozvydňalo o piv hodyny skoriše...
Zobraziť viac
Náhľad publikácie

Československý svět v Karpatech

Československý svet v Karpatoch

Čechoslovackyj svit v Karpatach

Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať