Protesty v Prešove a 17 obciach zopakujú. Kvôli R4 zablokujú dopravu do Poľska

16.06.2021


Prvá barikáda má byť v najväčšej špičke.

PREŠOV. Petičiari sa chcú opäť pustiť do blokácie ciest a dosiahnuť tým urýchlenie výstavby rýchlostnej cesty R4 až po hranicu s Poľskom.

Protesty chcú stupňovať, uvažujú aj nad 24-hodinovou blokádou.

Situácia je podľa starostov neúnosná a v najbližších rokoch sa podľa nich radikálne zhorší.

Významný nárast dopravy pripúšťa aj minister.

Protesty už boli

Občianske združenie Lepší Prešov chce opätovne vyvinúť verejný tlak.

Pred niekoľkými rokmi zorganizovalo petíciu za výstavbu rýchlostnej cesty, ktorú podpísalo vyše 32-tisíc obyvateľov dotknutých miest a obcí.

V roku 2017 začalo organizovať pravidelné protestné blokády ciest v Prešove na sídlisku Sekčov a na Levočskej ulici.

Desiatky ľudí sa pol hodiny prechádzali po priechodoch, čím chceli poukázať na neúnosnú dopravnú situáciu.

Protesty sa stupňovali, neskôr sa pripojili aj obce Kapušany, Lada, Lipníky, Chmeľov, Giraltovce, Kračúnovce, Radoma, Stročín a Šarišský Štiavnik.

Po tomto odpore štát našiel financie, vyhlásil súťaž na prvú etapu R4 v úseku Prešov, západ – Veľký Šariš, ktorá je aktuálne vo výstavbe.

Intenzívne prípravy sa začali aj na výstavbe druhej etapy R4 v úseku Veľký Šariš - Kapušany.

Vyhlásenie súťaže na tento úsek sa však stále odkladá, podľa posledných informácií je jej začiatok naplánovaný na tohtoročné leto.

Blokádu chcú počas najväčšej špičky
Občianske združenie čakalo, ako sa k výstavbe celej R4 postaví nová vláda.

Tá nedávno predstavila harmonogram výstavby ciest na Slovensku.

Okrem dostavby rozostavaných úsekov sú financie do roku 2028 vyčlenené na stavbu druhej etapy R4. S prípravami a stavebnými prácami by sa malo začať aj na úseku Lipníky – Kapušany.

Zvyšné úseky sa do harmonogramu na najbližšie roky zatiaľ nedostali. Občianske združenie s tým nie je spokojné.

„Mesto Prešov je jediné krajské mesto, ktorým cez sídlisko s 30-tisíc obyvateľmi prechádza medzinárodná kamiónová doprava. Vysoké dopravné zaťaženie rovnako negatívne vplýva na bezpečnosť a životné prostredie obyvateľov obcí, ktorými táto doprava prechádza,“ vysvetľuje združenie.

Od ministerstva dopravy požaduje urýchlené vyhlásenie súťaže na druhú etapu R4 a predloženie harmonogramu výstavby celej rýchlostnej cesty.

Ak požiadavky občianskeho združenia nebudú do 30. júna splnené, opäť zablokuje cesty počas najväčšej špičky - v piatok 2. júla o 14. hodine.

Polhodinovej blokády by sa malo zúčastniť aj 17 obcí od Prešova až po Vyšný Komárnik.

V Prešove by mala byť zablokovaná štvorprúdová cesta v Nižnej Šebastovej pri nákupnom stredisku.

„Je to výstražný protest, aby si vláda uvedomila, že východ nemôžu naďalej diskriminovať. Pokiaľ vláda neprijme požiadavky, budeme každé dva týždne zvyšovať interval blokácie o jednu hodinu,“ hovorí predseda občianskeho združenia Jozef Baran.

Intenzita sa ešte navýši
Podľa občianskeho združenia musí byť dobudovanie celej rýchlostnej cesty hlavnou prioritou.

Poukazuje na fakt, že R4 je súčasťou medzinárodnej trasy Via Carpatia.

„O chvíľu sa dokončia úseky na medzinárodnej trase v Poľsku a Maďarsku. Medzi Prešovom a hranicou vznikne totálny kolaps dopravy. Čakali sme od vlády, že to bude najvyššia priorita. O tom, že je východ stále nejakým spôsobom diskriminovaný, svedčí aj skutočnosť, že z 20 najzaostalejších okresov Slovenska je 9 z Prešovského kraja,“ vysvetľuje Baran.

Práve výstavba ciest by mala východu pomôcť aj hospodársky a prilákať nových investorov.

Po dokončení druhej etapy R4 je podľa Barana potrebné dostavať ešte približne 60 kilometrov od Kapušian po hranicu s Poľskom.

Vláda by to podľa neho mala stihnúť zorganizovať do desiatich rokov, na čo treba vyčleniť 61 miliónov eur ročne.

„Pri maximálnej cene jedného kilometra rýchlostnej cesty je to 610 miliónov eur. Pre obyvateľov obcí, ktorými prechádzajú kamióny, je aj desať rokov veľa. Sme však ochotní tolerovať, že maximálne do desiatich rokov sa postaví celá rýchlostná cesta,“ povedal Baran.

Problémom pre R4 je aj to, že je stavba rozdelená na desať úsekov, pričom viaceré z nich sú na nižších priečkach tabuľky priorít.

Starosta: Nič sa nepohlo
Starosta Lipníkov Ľubomír Pankuch (nezávislý) popisuje, že obec je priamo na trase výstavby R4 a je jednou z dôležitých križovatiek smerom na Vranov nad Topľou a Svidník.

„V obci je veľmi hustá premávka. Hluk a množstvo splodín sú na dennom poriadku. Ľudia sú nespokojní a žiadajú riešenie. Po predošlých protestoch sa vravelo, že sa s tým začne. Štyri roky ubehli, ale my nie sme ani v Kapušanoch, čo je šesť kilometrov od nás,“ hovorí starosta.

Aj keď úsek Kapušany – Lipníky je na piatom mieste z hľadiska priorít, podľa starostu to vyzerá na ďalšie roky, kým sa začne s výstavbou.

„Občania sa už pýtajú a do blokády sa zapoja. Je tu neustály nárast dopravy. Ľudia sa nevedia dostať z jednej strany obce na druhú."

Doležal tvrdí, že nebude podliehať lobingom
Ministerstvo dopravy sa odvoláva na strategický dokument a plán výstavby, ktorý na základe dát a analýz zoradil priority vo výstavbe ciest na celom Slovensku.

Minister Andrej Doležal (nominant Sme rodina) po jeho zverejnení tvrdil, že nebude podliehať politickým tlakom a regionálnym lobingom.

„Maďarské strany lobujú za výstavbu na južnom Slovensku, východ lobuje za R4, boli tu primátori a starosta, ktorí lobovali za R3, zajtra sa mi priviažu o zem na D3. Ide to takto? Budeme podliehať regionálnym lobingom? Takto to nejde a to je dôvod, prečo som tento dokument pripravoval,“ reagoval Doležal na protestné akcie krátko po schválení dokumentu.

Podľa neho ministerstvo nastavuje priority a háji záujmy celého Slovenska a nielen vybraných regiónov.

Prioritne sa dokončujú rozostavané úseky a pripravuje D1, pokračuje sa aj s výstavbou D3 cez Kysuce.

Riešiť sa tiež bude vysporiadanie pozemkov, ročne je vyčlenených 200 miliónov na modernizáciu ciest prvej triedy, informoval rezort.

Pomôže vyšší rozpočet alebo nové dáta
Pomôcť R4 môže podľa ministra aj zvýšenie výdavkov na cestnú infraštruktúru, ktoré sú aktuálne vo výške 0,8 percenta HDP, čo je ročne približne 700 - 800 miliónov eur.

„R4 môže pomôcť aj to, čo aktuálne riešime s Poľskom, že aktualizujeme dopravné dáta. Vnímam aj kontext problémov, že keď dokončia Poliaci infraštruktúru na severe, začne nám významne narastať tranzitná doprava, ktorá patrí pod Via Carpatia. Už teraz sme v kontakte s Poliakmi a aktualizujeme dopravné dáta, ktoré môžu kvalifikovať R4 vyššie,“ vysvetľoval Doležal.

Minister pri prerazení tunela Bikoš tvrdil, že si uvedomuje prioritu celej R4.

Zároveň však podotkol, že najvyššou prioritou je dostavba diaľnice a R4 sa nebude stavať skôr ako diaľničný úsek D1 Turany – Hubová.

Nádejou by mohla byť aj možnosť výstavby cez PPP projekty, čo nedávno prednieslo ďalšie združenie bojujúce za výstavbu R4 - Náš Prešov, ktoré s petíciou prišlo na ministerstvo dopravy.

Rezort na otázky o možnosti stavať celý úsek cez PPP projekty neodpovedal.

Rok a ani čiarka
Práve nový harmonogram mal zabrániť protestom a nátlakom pri výstavbe ciest.

„Ja si myslím, že protest má zmysel. Máme skúsenosti, že keď sa to nechá dlhší čas bez povšimnutia, tak tá priorita nie je až takou prioritou,“ reagoval Pankuch.

Aj podľa Barana majú tieto akcie aj naďalej význam.

„Prečo ak sú rok pripravené územné povolenia, tak sa nepokračuje v prípravách? Rok nikto neurobil ani čiarku v príprave R4. Aj v minulosti sme si mysleli, že predchádzajúce vlády samy začnú stavať obchvaty Prešova. Nič sa dlhé roky nedialo. Povedali sme si, že stačilo, začali sme s protestmi a zrazu sa všetko pohlo,“ dodal.

MICHAL IVAN

Zdroj:
https://presov.korzar.sme.sk/c/22682288/protesty-v-presove-a-17-obciach-zopakuju-kvoli-r4-zablokuju-dopravu-do-polska.html

Foto:
Portesty v Prešove. Pohľad zhora.
Zdroj: Mária Pihuličová

Aktuality

Zobraziť všetky
30.04.2024

2% z Vašich daní

Uchádzame sa o Vašu priazeň... Uveďte naše o.z. do svojho daňového priznania resp. vyhlásenia a my Vás potešíme knižným darom. Notársky centrálny register určených právnických osôb Informácie o určenej právnickej osobe Evidenčné čí…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
16.04.2024

Pozvánka. RUSÍNSKÝ DEN v Lužickém semináři v Praze

Společnost přátel Lužice a Společnost přátel Podkarpatské Rusi vás zvou na RUSÍNSKÝ DEN v sobotu 20. 4. 2024 v Lužickém semináři v Praze. Na programu, který začíná v 10 hodin dopoledne, jsou přednášky, beseda, divadlo i ochutnávka tradi…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
16.04.2024

Pozvánka na premiéru do DAD

Obsahové posolstvo inscenácie Romulus Veľký na javisku prešovského DAD je mrazivo aktuálne (Tlačová správa) Prešov, 16. apríla – S otázkami či sme ako ľudská civilizácia schopní nejakej obnovy alebo sme už len chaotické spoločenstvo prichá…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
15.04.2024

Vasyľovy Jaburovy uďilyly Zolotu medajlu PU

Jak informovav Іnštitut rusyňskoho jazŷka i kulturŷ Pr’ašivskoj univerzitŷ v Pr’ašovi (PU), v ponediľok 15-ho apriľa 2024-ho roku odbŷlo s’a svjatočne zasidaňa Akdemičnoj hromadŷ PU. V ramkach ňoho udiľovala s’a i najvŷsša nahoroda univerzitŷ…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
14.04.2024

Rozhovor. Kto bol prvý a najlepší Čechoslovák?

Keď je reč o československom odboji a o vzniku Československa, ako prví sa uvádzajú Masaryk, Štefánik, Beneš. No chýba ešte jedno kľúčové meno - novinár, literárny kritik, diplomat Bohdan Pavlů, dušou Slovák i Čech, osobnosť, na ktorú sa malo za…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
14.04.2024

Ruský zlatý poklad a čs. legionáři

Pár slov úvodem V posledních letech se v médiích čas od času objevují zprávy k otázce ruského zlatého pokladu, které jsou buď přímým obviněním, nebo naznačují, že snad jeho část v letech 1918-1920 měli ukradnout čs. legionáři. Většina těchto rů…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej

Naše obce

Zobraziť galérie

Ujko Vasyľ


Ujko Vasyľ:
-Dnys byty debilom je bars ťažke, bo velyka konkurencija..!
Zobraziť viac
Náhľad publikácie

Československý svět v Karpatech

Československý svet v Karpatoch

Čechoslovackyj svit v Karpatach

Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať