Stakčínčania opravili Baránkov most na úzkokoľajke

16.08.2012

 
Miroslav Buraľ, poslanec obecného zastupiteľstva v Stakčíne nás informoval o projekte, ktorý mapoval sieť úzkokoľajok na severovýchodnej strane Vihorlatských vrchov, ktoré slúžili na zvážanie dreva. Vdáka tomu sa nedávno obnovil najväčší most vo Vihorlatských vrchoch - Baránkov most. Projekt oprašuje zo zabudnutia technickú raritu, ktorou je najhustejšia sieť lesných úzkokoľajok na Slovensku. Obec Stakčín podporila projekt viac ako tisíckou eur, prispela aj Karpatská nadácia. Autorkou projektu je Daniela Galandová.

Stakčínska lesná úzkokoľajka bola jednou z piatich úzkokoľajových železníc s rozchodom koľajníc 760 mm, ktoré v minulosti viedli po severovýchodných svahoch Vihorlatských vrchov. Začínala na miestnej parnej píle v Stakčíne, kde nadväzovala na normalizovanú trať Humenné - Stakčín. Ďalej viedla dolinou potoka Perechodová k pohoriu Vihorlat, kde prechádzala úpätím vrchov Nežabec, Díl a Jasenovský vrch ponad obce Kolonica a Ladomirov až do obce Strihovce.
 
Trasa pozostávala zo štyroch úsekov: Stakčín-Čertež (km 0.00-7.80) vybudovanom v rokoch 1913-1914 firmou Felix Neuberger a syn, Čertež-Kolonica (km 7.80-12.40) vybudovanom v roku 1917 rakúsko-uhorskou Vojenskou správou KKHB (c. k. vojenské poľné dráhy), Kolonica-Strihovce (km 12.40-17.661) budovanom v rokoch 1921-1923 firmou Felix Neuberger a syn, dokončenom v roku 1926 jej nástupníckou firmou Všeobecná a. s., spoločnosť pre zúžitkovanie dreva v Stakčíne. Posledný úsek Strihovce- Hrabová Roztoka (km 17.661-cca 20.00) bol vybudovaný v rokoch 1923-1926 nemeckým architektom Richardom Schäferom z Berlína. Po úzkokoľajke premávali dve parné lokomotívy - prevádzková z roku 1915, typ 0-D-O, s továrenským číslom 3809 a hmotnosťou 17 600 kg a záložná z roku 1912, typ 0-C-O, s továrenským číslom 2818 a hmotnosťou 12 900 kg.
 
Na prepravu dreva slúžilo celkom 18 železných oplanových dvojvozíkov s dreveným rámom dĺžky 7 m. Na dopravu osôb bol určený jeden vozík na dvoch podvozkoch. Vo funkcii správcu trate pôsobil strojvedúci Antonín Balagya narodený v Malackách v roku 1887. Na železničke pracovalo v lete zväčša 24 mužov, strojnú službu zabezpečovali traja strojvedúci, dvaja kuriči a traja brzdiči. Prevádzka tejto lesnej úzkokoľajky bola zastavená v 30. rokoch 20. storočia počas veľkej hospodárskej krízy. Po ukončení krízy nebola jej činnost už nikdy obnovená.
 
Miroslav Buraľ v českom národnom archíve v Prahe preštudoval technickú dokumentáciu úzkokoľajovej železnice Stakčín - Strihovce. Dodnes sa z nej zachovalo teleso trate a viacero jedinečných technických prvkov ako sústava mostov pri Stakčíne a kamenný priepust v lokalite Šponáreň v rekreačnej oblasti Sninské rybníky. Baránkov most pri Stakčíne je najvyšší zo všetkých Vihorlatských mostov - má 6,1 metra, vzdialenosť medzi piliermi je skoro 7 metrov. V archívoch sa nezachovala žiadna projektová dokumentácia týkajúca sa jeho výstavby. Z rozprávania obyvateľov Stakčína sa zachovalo len pomenovanie mosta pravdepodobne podľa jeho projektanta. Pôvodné drevené premostenie bolo po zrušení úzkokoľajovej železnice zdemontované.

Stakčín financoval odstránenie náletov a osadenie dreveného premostenia v celkovej dĺžke dvanásť metrov. „Počas prác nás prekvapila kvalita betónu a kumšt vtedajších majstrov," zhodnotil M. Buraľ.
 
„Naobnovu Barankovho mosta sme použili pevné smrekové drevo. Repliku zábradlia urobil stakčínsky stolár Štefan Černega," dodal. Miroslav Buraľ prezradil aj zaujímavosť, že počas prác v teréne objavili ďalšie tri nové mosty zo sústavy, o ktorých doteraz netušili.
 
(mf)

Aktuality

Zobraziť všetky
07.11.2025

Pozvánka. PUĽS OSLAVUJE 70 ROKOV

Dnes sme spustili predpredaj vstupeniek na decembrové oslavy 70. výročia PUĽS-u. Pri tejto príležitosti sme si pre vás pripravili výnimočný program, ktorý predstaví prierez tvorbou poslednej, mimoriadne úspešnej, dekády. Môžete sa tešiť na vý…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
31.10.2025

Stanislav Konečný: Rusíni na dejinnej križovatke (1918-1919)

Podľa úradnej štatistiky k 31.12.1910 žilo v Uhorsku 446 846 Rusínov, hoci československá vláda na versailleskej konferencii hovorila o 567 867 Rusínoch a samotní Rusíni svoj počet odhadovali až na 716 940 ľudí s tým, že asi 220 000 z nich býva …
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
31.10.2025

Ivan Pop: ŽATKOVIČ GRIGORIJ IGNATIJ (Zsatkovich Gregory)

(2. 12. 1886 Holubynoje, dnes Ukrajina – †26. 3. 1967 Pittsburgh, Pensylvánie, USA) Americký právník, rusínský politik. V pěti letech se s rodiči vystěhoval do USA. Vyrůstal v rodině vedoucího představitele rusínského emigrantského spolku Soje…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
30.10.2025

Október 1918: v referende by sa Slováci rozhodli pre Maďarsko

Veľa nechýbalo a Slovensko sa stane súčasťou vznikajúcej Maďarskej republiky. Jeho národnej reprezentácii sľubovala Budapešť pred 107 rokmi územnú autonómiu. Podmienka znela: neprijať ponuku Čechov na spoločný štát. Prípadne usporiadať plebiscit…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
30.10.2025

Ako Slováci bojovali v spoločnom štáte za svoju autonómiu

Vymyslený tajný dodatok aj Tuka vo väzení.  Martin Groman Michal Stehlík Tri pokusy, z nich dva skôr pre potechu voličov než ako reálna možnosť úspechu. Tak vyzeral slovenský boj o autonómiu začiatkom 20. storočia. Ukazujú, ako skreslene sa…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
28.10.2025

Co předcházelo vzniku Československa

Masaryk nebyl sám Zuzana Stiboříková 28. října 2025 si připomeneme 107. výročí od vzniku Československa. Spojujeme si ho především s postavou prvního prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka. Vzniku republiky však předcházelo hlavně úsilí česko…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej

Naše obce

Zobraziť galérie

Ujko Vasyľ


Stričajuť sja dvomi...
- Vy ne ste nahodov/slučajňi Rusnak...?
- Rusnak, no ne nahodov...!
Zobraziť viac
Náhľad publikácie

Československý svět v Karpatech

Československý svet v Karpatoch

Čechoslovackyj svit v Karpatach

Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať