Tlak áut na Ubľu je stále silný
Ukrajinci ho chcú odľahčiť, posilnili colníkov
Buraš: Vyšné Nemecké musí ostať pre kamióny.
UBĽA, VYŠNÉ NEMECKÉ. Na hraničnom priechode v Ubli sa stále tvoria kolóny.
V kilometrových radoch stoja Ukrajinci, ktorí chcú do svojej krajiny previezť ojazdené autá.
Ukrajina totiž pred časom zrušila clá a dane na dovezené vozidlá.
Dôvodom je, aby armáda a ľudia mohli ľahšie a lacnejšie nahradiť zničené autá.
V Ubli vybavujú v dvoch pruhoch, je to jediná možná cesta zo Slovenska, kadiaľ môžu Ukrajinci prevážať vozidlá. Určila to tak ukrajinská strana.
Druhý hraničný priechod je v síce v kapacitne vhodnejšom Vyšnom Nemeckom, ale tam stály koridor pre dovážané osobné autá vytvorený nie je.
Pred dedinou, za dedinou
V utorok sa bol na situáciu na slovenskej aj ukrajinskej strane pozrieť poradca premiéra Eduarda Hegera (OĽaNO) pre Ukrajinu Eduard Buraš.
Prešiel cez Ubľu do ukrajinského Malého Berezného a odtiaľ cez Užhorod a Vyšné Nemecké na slovenskú stranu.
Z jeho opisu je zrejmé, že podmienky pre ukrajinských šoférov sú stále náročné, na vybavenie čakajú asi tri dni.
Kolóny stoja pred Dúbravou, teda obcou pred Ubľou. Dúbrava je prázdna, keďže polícia autá necháva stáť pred dedinou a za dedinou.
Kolóna áut potom pokračuje medzi obcami a zase za Ubľou až po hraničný priechod.
Zdržanie spôsobujú najmä ukrajinskí colníci, slovenskí ich vybavujú pomerne rýchlo, o čom viackrát informovala i finančná správa.
Buraš vraví, že Ukrajinci sa snažia zdĺhavé čakanie urýchliť.
„Rozdiel v porovnaní s predchádzajúcimi dňami je, že Ukrajinci posilnili svoje personálne kapacity, dokážu tak vybaviť viac áut. Za jednu zmenu je to 120 - 150 vozidiel.“
Značka ako kartón
Buraš vysvetľuje, že pre Ukrajincov ide o náročný proces, keďže ľudia dovážajú autá z rôznych európskych krajín.
V kolóne videl evidenčné značky z Litvy, Lotyšska, Holandska, Nemecka či Belgicka a ďalších krajín.
„Tieto autá majú rôzne prevozné značky, niektoré vyzerajú doslova ako kartónový papier. Mladý colník má zistiť, či ide o skutočnú značku a pritom sa s ňou ešte nikdy nestretol. Preto to trvá, volá často do rôznych krajín, overuje sa, či je to naozaj reálna značka.“
Buraš hodnotí, že skutočné odľahčenie hranice v Ubli príde až vtedy, keď sa pre autá otvoria ďalšie hraničné priechody v Poľsku, Maďarsku a Rumunsku.
Aktuálne slúžia pre tieto potreby okrem Uble ešte dva poľské priechody.
Minulý týždeň prišla finančná správa s tým, že pre prevážané vozidlá dočasne otvorí koridor vo Vyšnom Nemeckom.
„Finančná správa v súvislosti s aktuálnym náporom na hraničnom priechode Ubľa - Malyj Bereznyj pristúpila k mimoriadnemu opatreniu a do aktuálnej polnoci umožní vývoz osobných automobilov aj cez hraničný priechod Vyšné Nemecké. Ide však o krátkodobé operatívne opatrenie,“ zdôvodňovala svoje rozhodnutie.
Buraš vraví, že to síce pomohlo, ale zároveň to skomplikovalo situáciu kamiónom, keďže osobné autá v kolónach blokovali cestu.
„To sa nemôže stať, na Ukrajinu musí prúdiť humanitárna pomoc, pohonné hmoty a ďalší tovar.“
Poradca premiéra hodnotí, že Vyšné Nemecké je pre zásobovanie strategické, preto sa Ukrajinci rozhodli, že dovážané osobné autá presmerujú na menší priechod do Uble.
Limity nepustia
Hovorkyňa Colného úradu Michalovce Jana Nimrichterová informovala, že osobné autá boli vo Vyšnom Nemeckom vybavované „bez nežiaduceho vplyvu na priebeh colného konania kamiónov prepravujúcich tovar cez pracovisko nákladnej dopravy“.
Nimrichterová pokračuje, že situáciu na hraničných priechodoch neustále monitorujú.
Zopakovala, že slovenské colné orgány však nemajú vplyv na colné konanie na ukrajinskej strane.
„Je potrebné si uvedomiť tiež skutočnosť, že priepustnosť hraničných priechodov je daná viacerými faktormi, napríklad technickým a technologickým zabezpečením, personálnymi kapacitami a infraštruktúrou priechodu na oboch dotknutých stranách štátnej hranice.“
Podľa Buraša nie je aktuálne vo Vyšnom Nemeckom s prechodom na ukrajinskú či slovenskú stranu žiaden problém.
Čakacie lehoty sú minimálne, v radoch nestoja autá ani ľudia.
Z miest len autom, po koľajach nie
Ukrajinská novinárka Natalia Bodnar z Užhorodu pre SME povedala, že počas invázie Ruska na Ukrajinu bolo doteraz zničených viac ako 500-tisíc áut.
Z viacerých miest je možné dostať sa von len autom, keďže železničné trate sú zničené.
V prvých týždňoch vojny sa autá podľa nej na Ukrajinu dovážali zo zahraničia len na vojenské účely, evakuáciu občanov či dodávky humanitárneho tovaru.
Autá už aktuálne dovážajú aj podnikatelia, ktorí ich potrebujú na svoju prácu, povedala Bodnar.
Od 11. apríla do 15. mája vybavili na slovensko-ukrajinskej hranici 3742 vozidiel s prevoznými značkami, z toho 781 malo slovenské evidenčné číslo.
Katarína Gécziová, zástupkyňa šéfredaktora
Zdroj:
https://hornyzemplin.korzar.sme.sk/c/22913346/tlak-aut-na-ublu-je-stale-silny-ukrajinci-ho-chcu-odlahcit-posilnili-colnikov.html
Foto: Kolóna áut pred colnicou v Ubli
autor: Jana Otriová
Aktuality
Zobraziť všetky30.04.2024
2% z Vašich daní
Uchádzame sa o Vašu priazeň...
Uveďte naše o.z. do svojho daňového priznania resp. vyhlásenia a my Vás potešíme knižným darom.
Notársky centrálny register určených právnických osôb
Informácie o určenej právnickej osobe
Evidenčné čí…
16.04.2024
Pozvánka. RUSÍNSKÝ DEN v Lužickém semináři v Praze
Společnost přátel Lužice a Společnost přátel Podkarpatské Rusi vás zvou na
RUSÍNSKÝ DEN
v sobotu 20. 4. 2024 v Lužickém semináři v Praze.
Na programu, který začíná v 10 hodin dopoledne, jsou přednášky, beseda, divadlo i ochutnávka tradi…
16.04.2024
Pozvánka na premiéru do DAD
Obsahové posolstvo inscenácie Romulus Veľký na javisku prešovského DAD je mrazivo aktuálne
(Tlačová správa)
Prešov, 16. apríla – S otázkami či sme ako ľudská civilizácia schopní nejakej obnovy alebo sme už len chaotické spoločenstvo prichá…
15.04.2024
Vasyľovy Jaburovy uďilyly Zolotu medajlu PU
Jak informovav Іnštitut rusyňskoho jazŷka i kulturŷ Pr’ašivskoj univerzitŷ v Pr’ašovi (PU), v ponediľok 15-ho apriľa 2024-ho roku odbŷlo s’a svjatočne zasidaňa Akdemičnoj hromadŷ PU.
V ramkach ňoho udiľovala s’a i najvŷsša nahoroda univerzitŷ…
14.04.2024
Rozhovor. Kto bol prvý a najlepší Čechoslovák?
Keď je reč o československom odboji a o vzniku Československa, ako prví sa uvádzajú Masaryk, Štefánik, Beneš. No chýba ešte jedno kľúčové meno - novinár, literárny kritik, diplomat Bohdan Pavlů, dušou Slovák i Čech, osobnosť, na ktorú sa malo za…
14.04.2024
Ruský zlatý poklad a čs. legionáři
Pár slov úvodem
V posledních letech se v médiích čas od času objevují zprávy k otázce ruského zlatého pokladu, které jsou buď přímým obviněním, nebo naznačují, že snad jeho část v letech 1918-1920 měli ukradnout čs. legionáři. Většina těchto rů…
Naše obce
Zobraziť galérieUjko Vasyľ
Najsvižiše što maly u poneďiľok rano v potravynach - cucfleky prodavačky Marči...
Československý svět v Karpatech
Československý svet v Karpatoch
Čechoslovackyj svit v Karpatach
Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať