Valasi a ovčiarstvo navždy zmenili najvýchodnejší kút Slovenska
Najstaršie sninské priezvisko je Brindza.
SNINA. Mesto Snina bolo v minulosti považované za najvalašskejšie mesto Uhorska.
Na mestskej pečati bol pôvodne vyobrazený pastier, Valach s ovcami, oblečený v tradičnej gubaňke.
Najstarším známym sninským priezviskom je Brindza.
Ešte v 18. storočí sa bežne „trembitovalo“ a v Stakčíne sa za čriedy oviec vyberalo mýto.
Tieto informácie a ďalšie zaujímavosti o valašskej kolonizácii prezentovali verejnosti v sninskom kaštieli.
Prišli z Rumunska
Ovčiarstvo na Hornom Zemplíne rozvíjali pastieri Valasi.
Prichádzali od 14. do 17. storočia predovšetkým z Valašska, z územia terajšieho Rumunska medzi Južnými Karpatmi a Dunajom.
„Z etnického hľadiska išlo pôvodne o rusínsko-rumunské obyvateľstvo, v pôvodných písomných prameňoch nazývané Coloni Valachales, alebo Valach seu Ruthéni, Valasi, čiže Rusíni. Najstarší priamy doklad o Valachoch na Zemplíne pochádza z roku 1347 z obce Lomné v panstve Čičava,“ hovorí historik Miroslav Buraľ, ktorý sa témou valašskej kolonizácie horného Zemplína zaoberá.
Mali vlastné právo
Valasi zakladali obce, ktoré sa riadili tzv. valašským či rusínskym právom.
Na hornom Zemplíne sa ním riadilo viac ako 130 obcí a mesto Snina.
„Podľa tohto práva boli Valasi na určitý čas, spravidla šesť až 20 rokov, oslobodení od všetkých poddanských povinností. Po uplynutí lehoty museli zemepánom každoročne odovzdávať napríklad jahňa, každý dvadsiaty kus z čriedy oviec, syry, oštiepky, bryndzu, kožené popruhy, desiatok z medu, vlnený koberec a šindle,“ vysvetľuje Buraľ.
Dediny s valašským obyvateľstvom sa združovali do vojvodstiev - krajní, na čele ktorých stáli valašskí vojvodovia - krajníci.
Najstarší údaj o vojvodoch pochádza roku 1413 od Pichného.
Ďalší sídlili vo Veľkrope, Uliči, Ňagove, Snine, Udavskom, Zbojnom a Slovenskej Volovej.
Na čele valašských dedín boli valašskí dediční richtári - kenezy, ktorí sa v urbároch označovali ako šoltýsi.
Colnica bola v Stakčíne
Chov oviec na Hornom Zemplíne vo vyššie položených miestach bol v minulosti zameraný predovšetkým na produkciu mlieka, syra a bryndze.
„Ovce boli odolnejšie voči nepriaznivým klimatickým podmienkam a spásali ťažšie stráviteľné trávy. Pôsobenie Valachov na Zemplíne dodnes dokumentujú horské lúky nad hornou hranicou lesa, teda poloninské lúky v Národnom parku Poloniny,“ zdôrazňuje.
Valasi cez horný Zemplín tiež preháňali čriedy oviec z Marmaroša na Šariš na predaj.
V Stakčíne v 17. storočí bola colnica a za čriedy sa tu vyberalo mýtne.
Ovce boli aj na pečati
Väčšie salaše sa na Zemplíne nazývali košiare alebo košariská.
Snina sa pokladala za najvalašskejšie mesto Uhorska, aj tu sídlil salaš.
Bača bol vtedy vážená a cenená profesia.
„Svedčí o tom zápis z roku 1623, kde sa píše, že sninský bača bol slobodný človek, teda oslobodený od daní. Spolu s remeselníkmi mal v komunite významné postavenie,“ hovorí.
Dokladom významného postavenia ovčiarstva v regióne je vtedajšia pečať Sniny, na ktorej je zobrazený Valach s ovcami.
Postupne sa z nich stávali roľníci
V priebehu 16. a 18. storočia sa Valasi začali venovať obhospodarovaniu pôdy a postupne strácali dovtedajší identifikačný znak, ovčiarstvo.
V polovici 19. storočia na celom Hornom Zemplíne bolo evidovaných takmer 30 000 kusov oviec, z toho v stakčínskom obvode sa chovalo 7 047 a v papínskom obvode 6 214 kusov.
Z majerov zameraných na chov oviec boli najväčšie v Stakčíne, Udavskom, Pichniach, Klenovej, Rovnom, Topoli, Starine, Pčolinom, Papíne, Kalnej Roztoke, Stakčínskej Roztoke a Osadnom.
Pokladali ich za pohanov
Valasi boli národnosťou Rusíni. Pôvodne všetci boli pravoslávneho vyznania, neskôr gréckokatolíckeho.
Najstarší doklad o drevenom chráme na Zemplíne pochádza z roku 1379 z Radvane nad Laborcom.
Najstarší zápis o zemplínskom pravoslávnom kňazovi, baťkovi z Krásneho Brodu, je z roku 1492 a súvisí s pôsobením zbojníckej družiny Fedora Hlavatého z Ruskej Volovej.
Členom zbojníckej družiny bol aj Brindza, resp. Brenza. Ide o najstaršiu zmienku o sninskom priezvisku z roku 1492.
„Vo vzťahu k domácemu katolíckemu obyvateľstvu boli pravoslávni Valasi považovaní za pohanov a schizmatikov a napríklad mali zakázaný vstup do Dómu sv. Alžbety,“ zdôrazňuje Buraľ.
Podľa záznamov v roku 1750 bolo u nás 274 drevených chrámov.
Ešte v 18. storočí sa trembitovalo
Valasi sa od ostatného obyvateľstva odlišovali aj oblečením. Tradičným odevom bol krátky a dlhý ovčí kožuch, gubaňka a gubaňa. Slávnostnejšia bola huňa.
Ku koloritu patrila valaška. V roku 1911 ich v Uhorsku zakázali nosiť, lebo ich považovali za zbraň.
Ovčiarska drevená až päť metrov dlhá trúba, tzv. trembita, bola bežným signalizačným nástrojom medzi salašmi.
„Do polovice 18. storočia sa bežne trembitovalo. Trúba plnila spoločensko-organizačnú funkciu informovania Valachov o dôležitých udalostiach v obci. Často nahrádzala zvony,“ hovorí Buraľ.
Posledná pôvodná trembita na Zemplíne sa zachovala v obci Nová Sedlica.
Dnes je vystavená v Múzeu ukrajinskej kultúry vo Svidníku.
JANA OTRIOVÁ
Zdroj:
https://hornyzemplin.korzar.sme.sk/c/20934585/valasi-a-ovciarstvo-navzdy-zmenili-najvychodnejsi-kut-slovenska.html?ref=njctse
Foto:
O Valachoch na hornom Zemplíne pútavo rozprával historik Miroslav Buraľ.
(Zdroj: Jana Otriová
Aktuality
Zobraziť všetky30.04.2024
2% z Vašich daní
Uchádzame sa o Vašu priazeň...
Uveďte naše o.z. do svojho daňového priznania resp. vyhlásenia a my Vás potešíme knižným darom.
Notársky centrálny register určených právnických osôb
Informácie o určenej právnickej osobe
Evidenčné čí…
25.04.2024
Virológ Borecký – vedec, profesor, akademik s rusínskymi koreňmi
25. apríla uplynie sto rokov od narodenia významného virológa, imunológa a dlhoročného šéfa Virologického ústavu SAV Ladislava Boreckého, ktorý pochádzal z Uble, z rusínskej rodiny na Hornom Zemplíne.
V lete 1904 prišiel do Uble na Hornom Zempl…
16.04.2024
Pozvánka. RUSÍNSKÝ DEN v Lužickém semináři v Praze
Společnost přátel Lužice a Společnost přátel Podkarpatské Rusi vás zvou na
RUSÍNSKÝ DEN
v sobotu 20. 4. 2024 v Lužickém semináři v Praze.
Na programu, který začíná v 10 hodin dopoledne, jsou přednášky, beseda, divadlo i ochutnávka tradi…
16.04.2024
Pozvánka na premiéru do DAD
Obsahové posolstvo inscenácie Romulus Veľký na javisku prešovského DAD je mrazivo aktuálne
(Tlačová správa)
Prešov, 16. apríla – S otázkami či sme ako ľudská civilizácia schopní nejakej obnovy alebo sme už len chaotické spoločenstvo prichá…
15.04.2024
Vasyľovy Jaburovy uďilyly Zolotu medajlu PU
Jak informovav Іnštitut rusyňskoho jazŷka i kulturŷ Pr’ašivskoj univerzitŷ v Pr’ašovi (PU), v ponediľok 15-ho apriľa 2024-ho roku odbŷlo s’a svjatočne zasidaňa Akdemičnoj hromadŷ PU.
V ramkach ňoho udiľovala s’a i najvŷsša nahoroda univerzitŷ…
14.04.2024
Rozhovor. Kto bol prvý a najlepší Čechoslovák?
Keď je reč o československom odboji a o vzniku Československa, ako prví sa uvádzajú Masaryk, Štefánik, Beneš. No chýba ešte jedno kľúčové meno - novinár, literárny kritik, diplomat Bohdan Pavlů, dušou Slovák i Čech, osobnosť, na ktorú sa malo za…
Naše obce
Zobraziť galérieUjko Vasyľ
Ujko Vasyľ byl u Moskvi. Navštivyl aj jednu z velykych galeriji. A tam vyďyť obraz, na kotrim je luka, na luki kopa šina a z kopy vydno lem dvi pary noh v jednoznačňi seksualňi polohi....
-Jak sja zove tot obraz? žviduje sja ujko ďežurnoj.
-Leňin vo Finsku...
-Aha, tak toty nohy z palcami hori, suť Voloďu Iljiča Leňina?
-Ňet..., toto suť nohy Naďeždy Krupskoj... (poznačka - žena Leňina)
-Tak poťim toto nohy špičkami dolov suť Voloďovy?
-Ňet, to suť nohy Lva Ňikolajeviča Trockoho...
-A de do čorta, je poťim Leňin? žviduje sja nervoznyj ujko Vasyľ.
-Leňin vo Finsku...
Československý svět v Karpatech
Československý svet v Karpatoch
Čechoslovackyj svit v Karpatach
Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať