Začali stavať severný obchvat Prešova, hotový má byť o štyri roky

Začali stavať severný obchvat Prešova, hotový má byť o štyri roky
30.07.2019

Druhá etapa ešte nie je vyriešená.

PREŠOV. V utorok slávnostne poklepali základný kameň stavby rýchlostnej cesty R4, prvej etapy severného obchvatu Prešova.

Nový, 4,3 kilometra dlhý úsek rýchlostnej cesty skráti čas potrebný na prejazd o približne deväť minút, informovalo Ministerstva dopravy a výstavby SR v tlačovej správe.

Pri častých dopravných zápchach v tejto lokalite by mal byť priemerný ušetrený čas ešte oveľa väčší.

Rýchlostná cesta má byť dokončená o 44 mesiacov, na jar v roku 2023 v plnom profile štyroch pruhov a napojí sa na diaľnicu D1 v práve budovanom dopravnom uzle Prešov - západ.

„Dnešným dňom sa začína výstavba aj druhého potrebného obchvatu Prešova. Som rád, že okrem diaľnic na severe alebo juhu Slovenska sa nám darí riešiť aj problémy v Prešove,“ povedal minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd).

Stavať bude Váhostav

Na trase 4,3 kilometra dlhej rýchlostnej cesty úseku R4 Prešov - severný obchvat prvá etapa, sa nachádza viac ako 1 100 metrov dlhý tunel Bikoš a tri mosty v celkovej dĺžke takmer 900 metrov.

Takmer polovica z celkovej dĺžky úseku tak ide v mimoriadne náročnom teréne.

Úsek R4 sa západne od Prešova napojí na diaľnicu D1 v mimoúrovňovej križovatke Prešov - západ.

Následne pokračuje po svahu vrchu Bikoš nad údolím Šarišského potoka. Južný portál tunela Bikoš je v kilometri 1,67 a severný portál v km 2,82.

„Zo severného portálu rýchlostná cesta križuje mostným objektom dlhým 457 metrov cyklistický chodník, rieku Torysa, železničnú trať Košice - Muszyna a cestu I/68. Na konci trasy sa nachádza mimoúrovňová križovatka Prešov - sever (Dúbrava) s cestou I/68," priblížila hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová trasu úseku R4.

Projektovaná intenzita po dokončení celého severného obchvatu Prešova je viac ako 16 000 automobilov za 24 hodín a vodiči by mali vďaka novej rýchlostnej ceste ušetriť za rok približne 62 000 kilometrov.

Zhotoviteľom úseku je združenie firiem Váhostav – SK a TuCon, ktoré vyhrali súťaž s najnižšou cenou 142 876 816 eur.

Stavba úseku R4 zahŕňa aj preložku cesty prvej triedy I/68 v dĺžke takmer dva kilometre.

S prácami začínajú okamžite
Zhotoviteľ podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) ihneď začne s prípravnými prácami vrátane zriadenia staveniska, prípravy územia či demolácií.

„Do konca roka 2019 pristúpi aj k výrubu drevín, archeologickému a pyrotechnickému prieskumu, stavbe prístupových ciest, geotechnickým prácam či preložkám inžinierskych sietí," uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Generálny riaditeľ spoločnosti Váhostav-SK Marián Moravčík vysvetlil, že v úvode stavby musia urobiť prekládky inžinierskych sietí.

Trasou totiž vedie plyn a vedenie vysokého napätia.

„Plyn môžeme prekladať až po zime. To znamená, že teraz budeme čakať. Takisto, koniec stavby máme na marec a v marci musia byť hotové asfalty. Prerábame celý harmonogram tak, aby sme o šesť mesiacov skrátili lehotu stavby. Pretože aj pre nás ako zhotoviteľa je to výhodnejšie," vysvetlil Moravčík.

„V každom prípade určite tlak verejnosti zabral a urobil svoje. Ak by nebola ochota, asi by ten tlak nebol vypočutý. Som veľmi rada, že bola aj ochota zo strany vlády riešiť túto komunikáciu. Samozrejme aj od občanov, že vyvíjali ten tlak a neustúpili, kým neboli prísľuby, že sa cesta začne stavať," dodala primátorka Prešova Andrea Turčanová (KDH) na margo petície, ktorú vyzbierali ľudia v regióne za riešenie dopravnej situácie.

O druhej etape sa ešte rozhoduje
Podoba druhej etapy severného obchvatu na ceste R4, ktorá by mala definitívne vyriešiť problém tranzitnej dopravy, ktorá dnes zahlcuje Prešov, sa ešte rieši.

Stavať sa má približne v úseku od Kapušian po napojenie na prvú etapu severného obchvatu medzi Prešovom a Veľkým Šarišom. Súčasťou stavby má byť aj tunel Okruhliak.

Kým ministerstvo dopravy a NDS presadzuje variant v plnom profile, teda štyroch pruhov, Útvar hodnoty za peniaze pri ministerstve financií je skôr za polovičný profil.

Rozhodnúť by sa malo do konca tohto roka na základe výsledkov ekonomických analýz.

Na tento úsek má NDS vydané právoplatné územné rozhodnutie a spracovanú dokumentáciu na stavebné povolenie na plný profil.

„V prípade, že padne rozhodnutie o pokračovaní v plnom profile, sme pripravení vyhlásiť súťaž začiatkom roku 2020. V prípade, že budeme musieť ísť do polovičného profilu, je potrebné dokumentáciu prepracovať a predpokladáme zhruba 12-mesačné oneskorenie," informovala nedávno Korzár hovorkyňa NDS.

„Čakáme na finálne podklady. Debata je v poslednej fáze. Pre mňa je dôležité, aby bol projekt pripravený čo najlepšie. To sa v prípade prešovského obchvatu, aj keď po nepríjemnej medializácii, darí. V prvej etape sa znížil odhad nákladov o 40 miliónov eur. Dopravný model je zatiaľ najlepší, aký sme videli. Vďaka nemu bude odhad budúcej dopravy dôveryhodný," povedal v rozhovore pre SME Štefan Kišš, riaditeľ Útvaru hodnoty za peniaze.

„Minister dopravy chce plný profil. Naposledy boli odhady na hrane. Aj malými úpravami v projekte, napríklad nastavením privádzačov, sa dajú zvýšiť prínosy obchvatu, odľahčiť tak dopravu v meste. To sa momentálne rieši. Úplnú koncovku by som ešte nerobil. Ak to bude najlepšia možnosť, budeme za plný profil," uviedol Kišš.



Váhostav nepredpokladá nepredvídané okolnosti
Firma Váhostav ako zhotoviteľ prvej etapy severného obchvatu Prešova v utorok pri začatí stavby informovala, že využije svoje vlastné kapacity, ako aj všetky dostupné technologické postupy.

Potvrdil to mediálny zástupca spoločnosti Tomáš Halán v súvislosti s oficiálnym začiatkom stavby časti R4.

„Daný úsek považuje Váhostav za štandardný a obdobný tým, ktoré už v minulosti staval. Súčasťou úseku je aj diaľničný tunel Bikoš s dĺžkou 1,1 kilometra, avšak nateraz sa nepredpokladá, že by sa na danom úseku vyskytli nepredvídateľné udalosti," uviedol Halán.

Úsek R4 v dĺžke 4,3 km bude Váhostav ako vedúci člen združenia, ktoré vyhralo súťaž na zhotoviteľa, stavať spolu so žilinskou firmou TuCon, a. s., špecializujúcou sa na razenie tunelov.

Stavbu sa zaviazali vybudovať za zmluvnú cenu 142,88 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), odovzdať ju majú na jar 2023.

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) ako investor odovzdala stavenisko zhotoviteľovi v pondelok 29. júla. „Následne sa začne na stavbe riadne pracovať," poznamenal Halán.

Šesť subdodávateľov
Váhostav a TuCon budú mať na stavbe R4 podľa prílohy zmluvy o dielo šiestich subdodávateľov.

Priamymi podzhotoviteľmi sú rakúska spoločnosť Dürr Austria GmbH z Gleisdorfu (práce pri realizácii technológie tunela), Geofos, s. r. o., Žilina (geotechnik a geotechnický monitoring), Rymar, s. r. o., Bratislava (elektricky otvárané zvodidlá) a Združenie R4 Prešov - severný obchvat - PD (projektová dokumentácia).

Členmi tohto združenia sú Dopravoprojekt, a. s., Alfa 04, a. s., Basler & Hofmann Slovakia, s. r. o., Bratislava, HBH Projekt, spol. s r. o., Brno a jeho organizačná zložka na Slovensku.

Podzhotoviteľom je švajčiarska spoločnosť Marti Tunnel AG (stavebné práce pri realizácii tunela) a dodávateľom PPA Inžiniering, s. r. o., Bratislava.

V zozname subdodávateľov nie je uvedený ich podiel na výstavbe úseku R4.

Deväť míľnikov
Harmonogram prác zahŕňa deväť časových míľnikov. Prvým míľnikom je ukončenie stavby provizórneho premostenia Torysy do sto dní od začiatku stavby úseku R4.

Napríklad, stavba nosnej konštrukcie mosta na prístupovej ceste k severnému portálu tunela Bikoš má byť ukončená do 180 dní, nosná konštrukcia mosta nad cestou I/68 na križovatke Prešov - sever má byť hotová do 750 dní.

Razenie tunela by sa malo skončiť do deväťsto dní a výstavba vozovky a chodníkov do 1 200 dní od začatia prác.

MARTIN BELEJ, tasr, sita

Zdroj:
https://presov.korzar.sme.sk/c/22178375/zacali-stavat-severny-obchvat-presova-hotovy-ma-byt-o-styri-roky.html

Foto:
Poklepanie základného kameňa severného obchvatu Prešova.
Zdroj: Michal Frank

Korzár
Naspäť na aktuality