Župan Majerský: Namiesto moderných vlakov nám dali starú Anču. ZSSK sa bráni, tvrdí, že východu dáva dosť
PREŠOV. Proti tomu, že štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ŽSSK) stiahla moderné vlaky z východu na stredné a západné Slovensko protestuje aj prešovský župan.
Jediné dva dvojpodlažné vlaky z trate Lipany - Prešov - Košice prešli do Žiliny a šesť moderných vlakov v tatranskom regióne bolo presunutých na trasu medzi Komárnom a Bratislavou.
Na tieto zmeny poukázal denník Korzár.
Na piatkovej tlačovej konferencii ich kritizoval predseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Milan Majerský (KDH).
Župan: Apelujem na ministra
„V Prešovskom kraji žije 825-tisíc ľudí. Nemôžeme sa na nich vykašľať len preto, že sú ďaleko od Bratislavy,“ zdôraznil Majerský, ktorý už začiatkom októbra apeloval na ministra dopravy, aby tieto vlaky nebrali.
Teraz to zopakoval.
„Prešovský samosprávny kraj nemá veľa možností. Už v októbri sme sa listom v tejto veci obrátili na ministra dopravy. Aj táto tlačová konferencia je určitým apelom na ministerstvo dopravy a verím, že pán minister prehodnotí svoj postoj a napraví to, čo sa stalo.“
Narýchlo hasia problém po žltých vlakoch
Odchod vlakov označil za pálčivý problém a poukázal na fakty.
Elektrické dvojpodlažné vlaky na trati Lipany - Prešov - Košice budú chýbať.
„Bola to trať slúžiaca na dochádzku za prácou. Nová vlaková súprava, ktorá prišla, sťaží prístup,“ opísal znížený komfort cestovania.
Problematická bola aj ďalšia výmena vlakových súprav.
„Vo významnej turistickej destinácii pod Tatrami jazdila moderná klimatizovaná súprava s nízkym prahom nástupu. Vymenili ju za tzv. Mravce. Za dieslovú lokomotívu, ktorú sme volali Anča, alebo Anička. Sú to zmodernizované vozidlá zo sedemdesiatych, osemdesiatych rokov,“ povedal Majerský.
„Táto situácia nastala preto, že štát nestihol splniť svoju úlohu a nájsť náhradu za žlté vlaky,“ zdôraznil.
Majerského podporil aj riaditeľ Integrovaného dopravného systému Východ Milan Škorupa.
„Narýchlo hľadali náhradu. Železničná spoločnosť našla 6 ks jednotiek podobnej kvality, ktoré posledných 15 rokov premávavali medzi Popradom a Starou Ľubovňou. Ako náhrada za ne boli určené tzv. Mravce. Sú to zrekonštruované vlaky zo 70., 80. rokov. Koncepčne boli zastarané už v tej dobe,“ uviedol Škorupa.
Majerský: Neberte nám aj to málo
Podľa slov župana Majerského nejde len o Tatry, ale aj o Starú Ľubovňu.
„Za dva mesiace letných prázdnin zaznamenal Ľubovniansky hrad nárast o 40 percent. V apríli tam začne nová sezóna, znovu bude sťažená dochádzka.“
Vyslovil obavu, aby „to, čo je z východu zobrané, znovu nebolo len na úpadok Prešovského kraja a východného Slovenska“.
Prešovský kraj má najnižšiu tvorbu HDP a najvyššiu nezmestnanosť, ale zároveň tri národné parky.
„Namiesto toho, aby sa pomohlo potenciálu kraja, tak sa nám zoberie aj to, čo máme,“ konštatoval prešovský župan, podľa ktorého vlaky nie sú jediným príkladom. Ďalším je napríklad projekt Via Carpatia.
„Opýtam sa ministra dopravy, ako chce zveľadiť východ? My sme za spoluprácu s každou vládou, ale tá sa nebude diať tak, že vláda bude likvidovať východ,“ nedával si servítky pred ústa.
Železniciam sa články nepáčili
V článku dostal priestor aj hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Tomáš Kováč. Rovnakú argumentáciu, akú použil a akú sme zverejnili, si osvojil aj minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodiny) a doslova ju uvádza na sociálnej sieti.
Na zverejnené články opätovne zareagoval Tomáš Kováč, ktorý kritizoval ich „tonalitu“ a považuje ich za „vzdialené od pravdy“.
Tu sú jeho výrady. Za klamstvo považuje tvrdenia, že ZSSK zobrala z východného Slovenska všetky moderné vlaky, a že prvé moderné vlaky prídu späť na východné Slovensko až v roku 2023
„Pravda je, že na východnom Slovensku jazdí až 55 % vlakov vyrobených alebo modernizovaných po roku 2000 a 30 % vlakov vyrobených alebo modernizovaných po roku 2010. Prvé vlaky z nových súťaží prídu na východné Slovensko v roku 2021. Oo Tatier už v januári, inde neskôr počas roka. Na trati Košice – Čierna nad Tisou je nasadených od 13. 12. 2020 v pracovných dňoch 58% klimatizovaných vlakov (nárast oproti starému GVD o 8%). Na trati Košice – Prešov – Lipany je nasadených od 13. 12. 2020 v pracovných dňoch 40 % klimatizovaných vlakov (nárast oproti starému GVD o 2 %),“ bráni ZSSK jej hovorca.
To, že spoločnosť stiahla poschodové vlaky z trasy Lipany – Košice i moderné vlaky spod Tatier nevyvracia.
MICHAL FRANK
Zdroj:
https://presov.korzar.sme.sk/c/22558138/zupna-majersky-namiesto-modernych-vlakov-nam-dali-staru-ancu.html
Foto:
Milan Majerský kritizuje, že východ prišiel o moderné vlaky.
(Zdroj: Michal Frank)
Aktuality
Zobraziť všetky30.04.2024
2% z Vašich daní
Uchádzame sa o Vašu priazeň...
Uveďte naše o.z. do svojho daňového priznania resp. vyhlásenia a my Vás potešíme knižným darom.
Notársky centrálny register určených právnických osôb
Informácie o určenej právnickej osobe
Evidenčné čí…
25.04.2024
Virológ Borecký – vedec, profesor, akademik s rusínskymi koreňmi
25. apríla uplynie sto rokov od narodenia významného virológa, imunológa a dlhoročného šéfa Virologického ústavu SAV Ladislava Boreckého, ktorý pochádzal z Uble, z rusínskej rodiny na Hornom Zemplíne.
V lete 1904 prišiel do Uble na Hornom Zempl…
16.04.2024
Pozvánka. RUSÍNSKÝ DEN v Lužickém semináři v Praze
Společnost přátel Lužice a Společnost přátel Podkarpatské Rusi vás zvou na
RUSÍNSKÝ DEN
v sobotu 20. 4. 2024 v Lužickém semináři v Praze.
Na programu, který začíná v 10 hodin dopoledne, jsou přednášky, beseda, divadlo i ochutnávka tradi…
16.04.2024
Pozvánka na premiéru do DAD
Obsahové posolstvo inscenácie Romulus Veľký na javisku prešovského DAD je mrazivo aktuálne
(Tlačová správa)
Prešov, 16. apríla – S otázkami či sme ako ľudská civilizácia schopní nejakej obnovy alebo sme už len chaotické spoločenstvo prichá…
15.04.2024
Vasyľovy Jaburovy uďilyly Zolotu medajlu PU
Jak informovav Іnštitut rusyňskoho jazŷka i kulturŷ Pr’ašivskoj univerzitŷ v Pr’ašovi (PU), v ponediľok 15-ho apriľa 2024-ho roku odbŷlo s’a svjatočne zasidaňa Akdemičnoj hromadŷ PU.
V ramkach ňoho udiľovala s’a i najvŷsša nahoroda univerzitŷ…
14.04.2024
Rozhovor. Kto bol prvý a najlepší Čechoslovák?
Keď je reč o československom odboji a o vzniku Československa, ako prví sa uvádzajú Masaryk, Štefánik, Beneš. No chýba ešte jedno kľúčové meno - novinár, literárny kritik, diplomat Bohdan Pavlů, dušou Slovák i Čech, osobnosť, na ktorú sa malo za…
Naše obce
Zobraziť galérieUjko Vasyľ
Reklama u labirskim FITNESS klubi.
-Kiď sja vam ne poľubyť, verneme vam vašy spaleny kaloriji...
Československý svět v Karpatech
Československý svet v Karpatoch
Čechoslovackyj svit v Karpatach
Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať