Aký je plán s výstavbou R4-ky od Prešova po hranicu s Poľskom?
Poliaci s výstavbou rýchlostnej cesty napredujú, o tri roky budeme v Krosne či v Rzeszowe rýchlejšie
Za výstavbu rýchlostnej cesty R4 od Prešova po hranicu s Poľskom aktuálne beží online petícia, ktorú okrem iných podporuje aj predseda Prešovského samosprávneho kraja Milan Majerský, krajskí poslanci či samosprávy po trase plánovanej rýchlostnej cesty.
Ako sa však zdá, stále je to málo na to, aby bola táto cesta pre štát prioritou, a to i napriek tomu, že aj rezort dopravy stále opakuje, že ide o významný medzinárodný cestný koridor. Poradca ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala pre strategickú a krízovú komunikáciu a hovorca ministerstva Ivan Rudolf pre Podduklianske novinky povedal, že význam úsekov R4 od Prešova po poľskú hranicu je nesporný. „Tzv. Via Carpatia by odklonila intenzívnu nákladnú tranzitnú dopravu medzi Slovenskom a Poľskom z cesty I. triedy, ktorá prechádza intravilánmi obcí, s čím sú spojené aj negatívne dôsledky na život v týchto obciach,“ priznal Ivan Rudolf.
Útvar hodnoty za peniaze podľa neho spočítal aj celkový spoločenský prínos jednotlivých plánovaných úsekov, v ktorom zohľadňuje potenciál diaľnic a rýchlostných ciest znižovať nezamestnanosť. Analýzy IFP2 odhadujú, že existuje vplyv vybudovania ucelenej diaľnice na zníženie nezamestnanosti v regióne. „Z tohto dôvodu počítame pre hodnotené úseky diaľnic a rýchlostných ciest počet nezamestnaných, ktorí budú mať po dobudovaní úseku prístup na diaľničnú sieť,“ povedal poradca ministra dopravy Ivan Rudolf. Hodnoty spoločenskej priority pre jednotlivé úseky R4 ministerstvo zverejnilo na svojej internetovej stránke, kde majú aj zoznam priorít vo výstavbe ciest, kde jednotlivé úseky ciest R4 od Prešova po hranicou s Poľskom nie sú práve najvyššie. „V tejto súvislosti považujeme za potrebné vysvetliť, že Zoznam investičných priorít je analytickým podkladom pre vznik Harmonogramu priorít, v ktorom bude k jednotlivým projektom priradený aj finančný a časový rámec realizácie. Dokument nie je nemenný a mal by sa pravidelne aktualizovať na základe dopravnej situácie po dobudovaní infraštruktúry a vývoja socio-ekonomickej situácie v regióne,“ zdôraznil pre naše noviny poradca ministra dopravy Ivan Rudolf. Jednotlivé úseky R4 majú podľa neho takýto stav pripravenosti: 1. Prešov - severný obchvat II. etapa: Vypracovaná dokumentácia pre stavebné povolenie na plný profil (rozhodnuté v súčinnosti s UHP); prebieha spracovanie dokumentácie pre ponuku (medzi prioritami už nefiguruje, lebo je vo vysokom stupni prípravy a je to nespochybniteľný projekt). 2. Lipníky - Kapušany (priorita 5); (4km) EIA (hodnotenie vplyvov na životné prostredie), DUR - (dokumentácia územného rozhodnutia), 3. Kuková - Lipníky: (priorita 91); (8km) EIA, 4. Giraltovce - Kuková: (priorita 28); (7km) - EIA, DUR, 5. Radoma - Giraltovce: (priorita 45); (8km) - EIA, 6. Rakovčík - Radoma: (priorita 32); (7km) - EIA, DUR, 7. Svidník - Rakovčík: (priorita 80) ; (6km) - EIA, 8. Svidník obchvat: zrealizovaný, 9. Ladomirová - Hunkovce: (priorita 77); (8km) - ÚR (územné rozhodnutie), DSP (dokumentácia stavebného povolenia), 10. Štátna hranica SK/PL - Hunkovce: (priorita 95); (8 km) - EIA.
Termíny realizácie jednotlivých úsekov budú stanovené na základe postupu prípravy projektovej dokumentácie, majetkovoprávneho vysporiadania a vydania potrebných právoplatných rozhodnutí a povolení, a taktiež po zohľadnení možností zabezpečenia finančných prostriedkov, potrebných na ďalšiu prípravu a realizáciu.
-------
Poliaci sú vo výstavbe medzinárodnej rýchlostnej cesty, ktorá má prechádzať aj cez Slovensko, omnoho ďalej než my. V súťaži na projektovanie a výstavbu dvoch úsekov rýchlostnej cesty S19 Iskrzynia - Miejsce Piastowe a Miejsce Piastowe - Dukla bolo predložených celkovo dvadsať ponúk.
Ide o súčasť medzinárodného koridoru Via Carpatia. Spomínané súťažné konanie sa týka návrhu a výstavby rýchlostnej cesty S19 v úseku od križovatky Iskrzynia po križovatku Dukla, ktorá je rozdelená na dve časti: návrh a výstavba rýchlostnej cesty S19 na úseku od križovatky Iskrzynia (s križovatkou) po križovatku Miejsce Piastowe (s križovatkou), dlhý 10,3 km, a návrh a výstavba rýchlostnej cesty S19 v úseku od križovatky Miejsce Piastowe (bez križovatky) po križovatku Dukla (s križovatkou) v dĺžke 10,1 km.
Najnižšiu ponuku na cestu v úseku Iskrzynia - Miejsce Piastowe (10,3 km) predložilo konzorcium Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. - Lider i Aldesa Construcciones S.A. - Partner, a to 365 074 863,33 poľských zlotých, teda podľa aktuálneho kurzu 80 185 126,7 eur. Na realizáciu tejto investície bola pritom vyčlenená suma 579 978 658,40 poľských zlotých, teda 127 386 645,52 eur.
Ako sme už uviedli, 10,3 km dlhý úsek cesty bude s dvojprúdovou časťou s dvoma jazdnými pruhmi v každom smere. K dispozícii budú dve cestné križovatky (Iskrzynia a Miejsce Piastowe), pracovisko údržby ciest (OUD) Miejsce Piastowe, inžinierske stavby v miestach prechodu cez priečne prekážky (dva nadjazdy, päť cestných viaduktov, 11 mostov pozdĺž rýchlostnej cesty, prechod cez cestu S19) pre stredne veľké zvieratá, priechod pod inžinierskou stavbou pre stredné zvieratá, priechod pod inžinierskou stavbou pre malé zvieratá), bezpečnostné zariadenia na cestách a zariadenia na ochranu životnéh105 187 383,19 eur. o prostredia.
Najnižšiu ponuku na úsek Miejce Piastowe - Dukla (10,1 km) predložila spoločnosť Strabag Sp. z o.o., a to 478 907 636,94 poľských zlotých, teda podľa aktuálneho kurzu 105 187 383,19 eur. Na realizáciu tejto investície pritom Poliaci naplánovali sumu 704 621 111,18 poľských zlotých, teda 154 763 142,43 eur.
Ako sme už uviedli, 10,1 km dlhý úsek bude s dvojprúdovou časťou s dvoma jazdnými pruhmi v každom smere. Zahŕňa výstavbu križovatky Dukla, odpočívadlo po oboch stranách cesty pri obci Równe, inžinierske stavby v miestach priečnych priečok (tri estakády, päť viaduktov, šesť mostov, nadjazd pre veľké zvieratá, dve nižšie priechody pre zvieratá strednej veľkosti, dolný priechod pre malé zvieratá). Cesta bude vybavená prostriedkami na bezpečnosť a ochranu životného prostredia na ceste.
Predložené ponuky budú vyhodnotené podľa jasne stanovených kritérií. Poliaci predpokladajú, že ak sa nikto proti konečnému vyhodnoteniu ponúk nedovolá, budú zmluvy podpísané v treťom štvrťroku tohto roku. Dodávatelia prác budú mať 36 mesiacov na získanie kolaudačného rozhodnutia, teda na ukončenie výstavby niečo cez 20 kilometrov rýchlostnej cesty S19 na poľskom území, teda tesne za našou hranicou, ktorá aj nám uľahčí cestu napríklad nielen smerom na Krosno, ale napríklad aj smerom na Rzeszow.
(ps)
Aktuality
Zobraziť všetky04.05.2025
Zabudnutý Cibere
Pozvánka
Slovenské národné múzeum – Múzeum rusínskej kultúry v Prešove Vás srdečne pozýva na prednáškové popoludnie spojené s besedou na tému druhej svetovej vojny a nepoznaných či zabudnutých osudov rusínskych osobností, ktoré sa v n…
30.04.2025
Dve percentá, jeden spoločný cieľ
Podporte nás 2 % z vašich daní a buďte súčasťou nášho úsilia o zachovanie a šírenie neznámej histórie Rusínov.
Vaša podpora je pre nás cenná – ďakujeme za dôveru!
Notársky centrálny register určených právnických osôb
Informácie o určenej…
29.04.2025
Rok rusínskeho jazyka môže byť výzva aj pre umelú inteligenciu
Ako sa z rusínskeho dialektu stala literárna reč, prečo je rusínčina spomedzi východoslovanských jazykov najtvrdšia, ale aj o tom, kedy rusínsky jazyk objaví umelá inteligencia, sa zhovárame s Ľubou Kráľovou, riaditeľkou Slovenského národného mú…
29.04.2025
Hoďmaš: Obrodenie rusínskeho národa na Ukrajine
Dejiny Podkarpatskej Rusi
kap. 24 Diskriminácia rusínskeho národa na Ukrajine
История республики Подкарпатская Русь
24. Дискриминация русинской нации в Украине
po rusky TU
Najvyššia rada (parlament) suverénnej Ukrajiny prijal…
29.04.2025
Pred 110 rokmi sa narodil Pavel Cibere
PORTRÉTY LIDÍ ZAVLEČENÝCH DO SOVĚTSKÉHO SVAZU PO SKONČENÍ 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
Pavel Cibere (1914 - 1972)
Zatčen 10. září 1947
Vězněn 1947–1956: Moskva (Lefortovo), Dubravlag
Pavel Cibere se narodil 5. dubna* 1914 v obci Zaluž nedaleko M…
28.04.2025
Akce P – likvidace řeckokatolické církve v Československu
Příběh Ivana Ljavince a Jána Eugena Kočiše
autor: Adam Drda
Řeckokatolická církev je svéráznou součástí katolického společenství. Uchovává tradice a zvláštnosti východního křesťanství a zároveň bezvýhradně uznává primát římského papeže. Vz…
Naše obce
Zobraziť galérieUjko Vasyľ
-Pozdravuju, ja sja zovu Vasyľ i včera jem ukrav pandu z labirskoho ZOO.
-Perebačte, ale toto tu je Klub anonymnych alkoholykov...
-A vy čto soj dumate, źe ja jem to zrobyv terezvyj?
-Vytaj, Vasyľu...!

Československý svět v Karpatech
Československý svet v Karpatoch
Čechoslovackyj svit v Karpatach
Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať