O výstavbe rýchlostnej cesty R4 cez PPP projekt už hovorí aj samotný minister dopravy
Súkromník vraj vie stavať rýchlejšie než štát
Minister dopravy Andrej Doležal dal minulý týždeň ľuďom na trase od Prešova po slovensko-poľský hraničný priechod Vyšný Komárnik - Barwinek nádej, že rýchlostná cesta R4 môže byť predsa len realitou. Tisíce kamiónov, ktoré smerujú k našim severným susedom, tak ničia cesty, ktoré síce sú označené ako cesty I. triedy medzinárodného významu, no sú mimoriadne úzke.
Ladomirová je jednou z obcí na trase od Prešova po poľskú hranicu. Situácia s kamiónmi je tu podľa miestnych už na neudržanie. „Vidíte sami, táto doprava je neúnosná, skoro každé dva týždne nejaká havária,“ vyhlásil starosta Ladomirovej Vladislav Cuper.
Štát chcel pôvodne rýchlostnú cestu R4 stavať sám, rozdelil si ju až na 9 úsekov. Ich plánovanie a výstavba by bola na dlhé roky, no minister dopravy minulý týždeň výrazne zmenil plány a stavať chce inak.
Mimochodom, do urýchleného posunu vo výstavbe rýchlostnej cesty R4 nás tlačí aj situácia v susedných krajinách. R4-ka je súčasťou medzinárodného cestného koridoru Via Carpathia, ktorý má spojiť sever Európy s juhom. Platí pritom, že zmluvy robia dobrých priateľov, no nie vždy ich berieme vážne. Medzinárodný cestný koridor medzi Slovenskom a Poľskom má zmluvne dohodnuté miesto spojenia i termín. Kým Poliaci sa k nám blížia, my stojíme.
Mali sme na to desať rokov. Bol august 2018, keď ministri dopravy Slovenska a Poľska na spoločnej hranici Vyšný Komárnik - Barwinek podpísali jasnú dohodu. „Vyznačili sme bod spojenia potvrdený medzištátnou zmluvou, ktorú sme dnes mali česť v mene našich vlád podpísať,“ povedal v auguste 2018 po podpise medzištátnej zmluvy poľský minister dopravy a pridal sa aj jeho vtedajší slovenský kolega Árpád Érsek. „Ideme ďalej, ideme o krok vpred, samozrejme, aj z našej strany je to prioritná stavba, prepojenie na tomto mieste Slovenska a Poľska.“ Barwinek je prvá dedinka na poľskej strane hranice. No a práve tu sa podľa medzištátnej dohody medzi Slovenskom a Poľskom majú dve rýchlostné cesty - naša R4-ka a poľská S19-tka spojiť do roku 2028. Po troch rokoch je takmer isté, že Slovensko medzištátnu zmluvu zrejme nedodrží. Takmer 60 kilometrový úsek rýchlostnej cesty od Prešova po hranicu s Poľskom sa tak skoro zrejme stavať nezačne. Takto to aspoň vyzeralo ešte aj začiatkom budúceho týždňa, pretože ani jeden z predmetných úsekov nebol v pláne začiatku výstavby do roku 2028. „Nie je to pravda, že do roku 2028 nič nebude. Každý rok tie úseky sa môžu meniť smerom hore - dole,“ povedal počas nedávnej návštevy vo Svidníku štátny tajomník Ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť z hnutia Sme rodina. Inak, Maďari už diaľnicu potiahli až k našim hraniciam, Poliaci sa blížia. Všetky úseky rýchlostnej cesty S19, ktorá je v Poľsku súčasťou medzinárodného koridoru Via Carpathia, majú jasne naplánované. Medzištátna zmluva o spojení s Poliakmi do roku 2028 by preto mohla byť úplne zbytočná a podľa štátneho tajomníka ju zrejme bude treba zmeniť. „Zrejme bude treba, no to už budú musieť povedať právnici alebo odborníci na medzinárodné právo. My sme v kontakte s maďarskou aj poľskou vládou a aby sme aspoň nejaké úseky čo najskôr dobudovali, ten náš záväzok si splnili,“ vyhlásil štátny tajomník Jaroslav Kmeť.
Nateraz u nás platí, že R4-ka je medzi prioritami, no nie je v harmonograme. Eurofondy na ňu zrejme použiť nebudeme môcť, ministerstvo to preto skúša inak. Vo Svidníku, podobne ako pred pár týždňami na medzinárodnej konferencii v Prešove to potvrdil už spomínaný štátny tajomník Ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť. „To inak je zrejme len PPP projekt. Momentálne môj odbor PPP spracúva analýzu pre ministerstvo financií, či bude táto cesta R4 potom vhodná na takéto financovanie.
Myslíme si predbežne, že R4 bude vhodná na takéto financovanie.“ No a k tejto téme sa v závere minulého týždňa vrátil aj samotný minister dopravy Andrej Doležal z hnutia Sme rodina. „R4ka s najväčšou pravdepodobnosťou, ak argumentačne obstojíme, formou PPP,“ vyhlásil v uplynulý štvrtok 18. novembra minister Andrej Doležal. To by znamenalo, že súkromná stavebná firma by mohla postaviť približne 60 kilometrový diaľničný úsek, ktorý bude siahať od Prešova až po poľskú hranicu.
Rýchlocesta by tak cez PPP projekt mohla vzniknúť výrazne skôr, ako keby štát staval postupne 9 samostatných úsekov. A výhodou je aj to, že všetko zaplatí súkromník, cestu budeme neskôr splácať. Ak projekt prejde cez Útvar hodnoty za peniaze, nasledovať budú územné rozhodnutia a vykupovanie pozemkov. „A následne začneme súťažiť koncesionára,“ podotkol minister dopravy s tým, že v čase, keď bude 60 kilometrová R4-ka hotová, tak spojíme Poľsko s Maďarskom. O dátumoch dokončenia ale zatiaľ radšej nikto otvorene nehovorí. „Čím skôr sa to postaví, tým to bude jednoduchšie nielen pre štát, ale aj pre našich občanov, pre náš región,“ zdôraznil starosta Ladomirovej Vladislav Cuper.
(ps)
Minister dopravy Andrej Doležal dal minulý týždeň ľuďom na trase od Prešova po slovensko-poľský hraničný priechod Vyšný Komárnik - Barwinek nádej, že rýchlostná cesta R4 môže byť predsa len realitou. Tisíce kamiónov, ktoré smerujú k našim severným susedom, tak ničia cesty, ktoré síce sú označené ako cesty I. triedy medzinárodného významu, no sú mimoriadne úzke.
Ladomirová je jednou z obcí na trase od Prešova po poľskú hranicu. Situácia s kamiónmi je tu podľa miestnych už na neudržanie. „Vidíte sami, táto doprava je neúnosná, skoro každé dva týždne nejaká havária,“ vyhlásil starosta Ladomirovej Vladislav Cuper.
Štát chcel pôvodne rýchlostnú cestu R4 stavať sám, rozdelil si ju až na 9 úsekov. Ich plánovanie a výstavba by bola na dlhé roky, no minister dopravy minulý týždeň výrazne zmenil plány a stavať chce inak.
Mimochodom, do urýchleného posunu vo výstavbe rýchlostnej cesty R4 nás tlačí aj situácia v susedných krajinách. R4-ka je súčasťou medzinárodného cestného koridoru Via Carpathia, ktorý má spojiť sever Európy s juhom. Platí pritom, že zmluvy robia dobrých priateľov, no nie vždy ich berieme vážne. Medzinárodný cestný koridor medzi Slovenskom a Poľskom má zmluvne dohodnuté miesto spojenia i termín. Kým Poliaci sa k nám blížia, my stojíme.
Mali sme na to desať rokov. Bol august 2018, keď ministri dopravy Slovenska a Poľska na spoločnej hranici Vyšný Komárnik - Barwinek podpísali jasnú dohodu. „Vyznačili sme bod spojenia potvrdený medzištátnou zmluvou, ktorú sme dnes mali česť v mene našich vlád podpísať,“ povedal v auguste 2018 po podpise medzištátnej zmluvy poľský minister dopravy a pridal sa aj jeho vtedajší slovenský kolega Árpád Érsek. „Ideme ďalej, ideme o krok vpred, samozrejme, aj z našej strany je to prioritná stavba, prepojenie na tomto mieste Slovenska a Poľska.“ Barwinek je prvá dedinka na poľskej strane hranice. No a práve tu sa podľa medzištátnej dohody medzi Slovenskom a Poľskom majú dve rýchlostné cesty - naša R4-ka a poľská S19-tka spojiť do roku 2028. Po troch rokoch je takmer isté, že Slovensko medzištátnu zmluvu zrejme nedodrží. Takmer 60 kilometrový úsek rýchlostnej cesty od Prešova po hranicu s Poľskom sa tak skoro zrejme stavať nezačne. Takto to aspoň vyzeralo ešte aj začiatkom budúceho týždňa, pretože ani jeden z predmetných úsekov nebol v pláne začiatku výstavby do roku 2028. „Nie je to pravda, že do roku 2028 nič nebude. Každý rok tie úseky sa môžu meniť smerom hore - dole,“ povedal počas nedávnej návštevy vo Svidníku štátny tajomník Ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť z hnutia Sme rodina. Inak, Maďari už diaľnicu potiahli až k našim hraniciam, Poliaci sa blížia. Všetky úseky rýchlostnej cesty S19, ktorá je v Poľsku súčasťou medzinárodného koridoru Via Carpathia, majú jasne naplánované. Medzištátna zmluva o spojení s Poliakmi do roku 2028 by preto mohla byť úplne zbytočná a podľa štátneho tajomníka ju zrejme bude treba zmeniť. „Zrejme bude treba, no to už budú musieť povedať právnici alebo odborníci na medzinárodné právo. My sme v kontakte s maďarskou aj poľskou vládou a aby sme aspoň nejaké úseky čo najskôr dobudovali, ten náš záväzok si splnili,“ vyhlásil štátny tajomník Jaroslav Kmeť.
Nateraz u nás platí, že R4-ka je medzi prioritami, no nie je v harmonograme. Eurofondy na ňu zrejme použiť nebudeme môcť, ministerstvo to preto skúša inak. Vo Svidníku, podobne ako pred pár týždňami na medzinárodnej konferencii v Prešove to potvrdil už spomínaný štátny tajomník Ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť. „To inak je zrejme len PPP projekt. Momentálne môj odbor PPP spracúva analýzu pre ministerstvo financií, či bude táto cesta R4 potom vhodná na takéto financovanie.
Myslíme si predbežne, že R4 bude vhodná na takéto financovanie.“ No a k tejto téme sa v závere minulého týždňa vrátil aj samotný minister dopravy Andrej Doležal z hnutia Sme rodina. „R4ka s najväčšou pravdepodobnosťou, ak argumentačne obstojíme, formou PPP,“ vyhlásil v uplynulý štvrtok 18. novembra minister Andrej Doležal. To by znamenalo, že súkromná stavebná firma by mohla postaviť približne 60 kilometrový diaľničný úsek, ktorý bude siahať od Prešova až po poľskú hranicu.
Rýchlocesta by tak cez PPP projekt mohla vzniknúť výrazne skôr, ako keby štát staval postupne 9 samostatných úsekov. A výhodou je aj to, že všetko zaplatí súkromník, cestu budeme neskôr splácať. Ak projekt prejde cez Útvar hodnoty za peniaze, nasledovať budú územné rozhodnutia a vykupovanie pozemkov. „A následne začneme súťažiť koncesionára,“ podotkol minister dopravy s tým, že v čase, keď bude 60 kilometrová R4-ka hotová, tak spojíme Poľsko s Maďarskom. O dátumoch dokončenia ale zatiaľ radšej nikto otvorene nehovorí. „Čím skôr sa to postaví, tým to bude jednoduchšie nielen pre štát, ale aj pre našich občanov, pre náš región,“ zdôraznil starosta Ladomirovej Vladislav Cuper.
(ps)
Aktuality
Zobraziť všetky30.04.2025
Dve percentá, jeden spoločný cieľ
Podporte nás 2 % z vašich daní a buďte súčasťou nášho úsilia o zachovanie a šírenie neznámej histórie Rusínov.
Vaša podpora je pre nás cenná – ďakujeme za dôveru!
Notársky centrálny register určených právnických osôb
Informácie o určenej…
29.04.2025
Rok rusínskeho jazyka môže byť výzva aj pre umelú inteligenciu
Ako sa z rusínskeho dialektu stala literárna reč, prečo je rusínčina spomedzi východoslovanských jazykov najtvrdšia, ale aj o tom, kedy rusínsky jazyk objaví umelá inteligencia, sa zhovárame s Ľubou Kráľovou, riaditeľkou Slovenského národného mú…
29.04.2025
Hoďmaš: Obrodenie rusínskeho národa na Ukrajine
Dejiny Podkarpatskej Rusi
kap. 24 Diskriminácia rusínskeho národa na Ukrajine
История республики Подкарпатская Русь
24. Дискриминация русинской нации в Украине
po rusky TU
Najvyššia rada (parlament) suverénnej Ukrajiny prijal…
29.04.2025
Pred 110 rokmi sa narodil Pavel Cibere
PORTRÉTY LIDÍ ZAVLEČENÝCH DO SOVĚTSKÉHO SVAZU PO SKONČENÍ 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
Pavel Cibere (1914 - 1972)
Zatčen 10. září 1947
Vězněn 1947–1956: Moskva (Lefortovo), Dubravlag
Pavel Cibere se narodil 5. dubna* 1914 v obci Zaluž nedaleko M…
28.04.2025
Akce P – likvidace řeckokatolické církve v Československu
Příběh Ivana Ljavince a Jána Eugena Kočiše
autor: Adam Drda
Řeckokatolická církev je svéráznou součástí katolického společenství. Uchovává tradice a zvláštnosti východního křesťanství a zároveň bezvýhradně uznává primát římského papeže. Vz…
28.04.2025
Pred 75. rokmi sa uskutočnil Prešovský sobor
Michal Pavlišinovič
Gréckokatolícka cirkev na Slovensku si v pondelok pripomína 75. výročie od uskutočnenie Akcie P. 28. apríl 1950 – smutný dátum v živote tejto cirkvi, kedy sa v sále Čierneho orla v Prešove pod taktovkou komunistickej stran…
Naše obce
Zobraziť galérieUjko Vasyľ
Zo žyvota. Babska logika. Paraska zos kamaratkov.
-Što mam lem teper povisty Vasyľovi...?!
-Povič mu pravdu, čistu pravdu...!
-Hm...?!
-No ta soj poťim dašto vydumaj...!

Československý svět v Karpatech
Československý svet v Karpatoch
Čechoslovackyj svit v Karpatach
Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať