Pravoslávny duchovný emigroval z Ruska do Prahy
Andrej Kurajev je kritikom vojny na Ukrajine aj homosexuálnej loby v cirkvi
S vedením pravoslávnej cirkvi sa rozišiel už pred desiatimi rokmi, keď sa zastal feministickej skupiny Pussy Riot.
Disidentský pravoslávny protodiakon a bloger Andrej Kurajev, ktorého laicizoval moskovský patriarcha Kirill, oznámil, že odišiel z Ruska do Prahy, kde plánuje pokračovať v písaní a prednášaní.
„Rozhodol som sa nepodobať sa hrdinovi z anekdoty, ktorý zahynul po tom, čo trikrát odmietol nastúpiť do záchranného vrtuľníka,“ uviedol Kurajev na sociálnej sieti. Jeho emigrácii predchádzal rok a pol zvažovania a váhania.
Dodal však, že nechce vysvetľovať všetky dôvody. „Ak Prozreteľnosť ponúka príležitosť, po ktorej mnohí túžia a ktorá je pre mnohých nedostupná, stojí za to ju prijať,“ napísal.
Vysvetlil, že jeho „moskovský svet“ je zničený a že sa chce vrátiť do Prahy, kde strávil detstvo a jeho rodičia najlepšie roky svojho života a kde má dodnes spolužiakov.
Písanie, kázanie a prednášanie bolo v Rusku čoraz ťažšie, a tak podľa neho ide o „pracovnú migráciu“ do Európy. Dúfa, že len „sezónnu“. Na trvalé usadenie sa v Česku nepomýšľa. Zatiaľ sa len chce odstrihnúť od života v Rusku, ktorému vládne „nezosaditeľný regent“, t. j. prezident Putin.
Agentúra TASS pripomenula, že cirkevný súd zakročil proti Kurajevovi, pretože vo svojom blogu údajne hanobil zosnulého cirkevného hodnostára a rúhal sa proti cirkvi.
Moskovský patriarcha Kirill, ktorý stojí na čele Ruskej pravoslávnej cirkvi, najskôr potvrdil rozhodnutie o laicizovaní Kurajeva, ale poskytol mu obdobie pokánia, aby sa vrátil na cestu cirkvi. Definitívne ho laicizoval až v apríli tohto roku, keďže počas spomenutého obdobia neprejavil pokánie „ani slovami, ani skutkami“ a neukončil svoju „deštruktívnu činnosť“.
Disidentom od roku 2012
Medzičasom 60-ročný protodiakon Andrej Kurajev v roku 2005 organizoval demonštráciu proti katolíckym Vianociam a v roku 2006 proti ruskému turné speváčky Madonny.
Jeho cesta sa s tou Kirillovou rozišla až v roku 2012, keď označil za „mravne pochybný“ postoj patriarchátu v prípade odsúdených členiek feministickej skupiny Pussy Riot, ktoré boli uväznené za výtržnosti po tom, čo v predvečer prezidentských volieb zaspievali v hlavnom pravoslávnom chráme krajiny „punkovú modlitbu“ k Bohorodičke, aby vyhnala Vladimira Putina.
Na rozdiel od oficiálnej línie cirkvi a názoru mnohých veriacich si Kurajev stál za názorom, že jeho náboženská organizácia má príležitosť ukázať sa ako milosrdná, odpustiť dievčatám a nepožadovať prísny trest. Patriarcha Kirill vtedy totiž bojovne vyzýval na potrestanie „rúhačiek“ a proti bezbožniciam vo farebných kuklách zvolával mnohotisícové demonštrácie.
A aby toho nebolo málo, dokonca podporoval vytvorenie vlastnej polovojenskej gardy.
V tom všetkom Kurajev už vtedy zbadal metamorfózu Ruskej pravoslávnej cirkvi na „cirkev násilia“ a varoval pred jej splynutím s represívnym štátnym aparátom.
Dňa 30. decembra 2013 bol Kurajev s okamžitou platnosťou zbavený profesúry na Moskovskej duchovnej akadémii a členstva v Synodálnej teologickej komisii. Ako dôvod odvolania akadémia uviedla „extravagantné výzvy v tlači a provokatívne vyjadrenia na blogoch“ protodiakona.
Kurajev vyhlásil, že nedostal do rúk žiadnu výpoveď a dozvedel sa o nej až z webovej stránky patriarchátu. Prepustenie ho prekvapilo, pretože jeho odborná spôsobilosť nebola nikdy spochybnená, takže skutočným dôvodom jeho prepustenia boli jeho odhalenia o praktizujúcich homosexuáloch v rámci episkopátu Ruskej pravoslávnej cirkvi.
Patriarchát o tom vedel už roky, ale prikrýval to plášťom mlčania.
Úsilie o očistenie cirkvi
Kurajev tvrdil, že dostal e-mail od seminaristu Duchovného seminára v Kazani, ktorého obsah okamžite zverejnil na svojom blogu: podľa e-mailu 13. decembra vyšetrovacia komisia Synodálneho výboru pre vzdelávanie vykonala v kazanskom seminári neohlásenú kontrolu s cieľom preveriť sťažnosti seminaristov na sexuálne útoky, znásilnenia a zneužívanie moci zo strany vedenia seminára, najmä vicerektora igumena Kirilla (Iľuchina).
Seminaristi vypovedali, že štyri pätiny pedagogického zboru sa podieľali na homosexuálnych činoch a zneužívaní; zodpovedný metropolita Anastasij (Metkin) bol o tom informovaný, ale mlčal o tom a ako rektor bol za to v konečnom dôsledku zodpovedný. Vyšetrovacia komisia okamžite odstránila vicerektora z funkcie i z eparchie.
Kurajev zdôrazňoval, že cirkev musí konečne čeliť skutočnosti gay biskupov, ktorí zneužívajú svoju vysokú funkciu a nútia mladých mužov k sexuálnym činom.
Protodiakon tvrdil, že homosexuálna loby má svojich príslušníkov dokonca aj v Posvätnom synode a robí všetko pre to, aby nič nepreniklo na verejnosť.
Najhorším prejavom kultúry nenávisti bolo ospravedlňovanie vrážd a dokonca ich požehnávanie zo strany Ruskej pravoslávnej cirkvi.
Problém homosexuality v Ruskej pravoslávnej cirkvi nie je nový a diskutovalo sa o ňom už v 90. rokoch minulého storočia i počas prvého desaťročia tretieho tisícročia.
Kurajev vidí pôvod tohto problému v tajnej službe KGB, ktorá od 60. rokov 20. storočia prostredníctvom Rady pre náboženské záležitosti pretláčala homosexuálov do radov duchovenstva. KGB využívala týchto mužov, ktorí boli v sovietskych časoch vydierateľní, aby si ich podrobila a manipulovala s nimi osobne i v cirkvi.
Mnohí duchovní i laici vtedy nadávali Kurajevovi do zradcu a „špiniča do vlastného hniezda“. Protojerej Vsevoloď Čaplin, vedúci Synodálneho oddelenia pre vzťahy cirkvi a spoločnosti, požadoval od protodiakona, aby sa kajal za osočovania, ktoré šíri do sveta z pomsty za svoje prepustenie z akadémie a pre ktoré musí najskôr predložiť svedkov a dôkazy.
Kurajev oponoval, že mu nejde o pomstu a desí ho, že Čaplin a jeho kolegovia si nevedia ani len predstaviť, že by niekto mohol konať jednoducho zo svedomia. Mená seminaristov Kurajev ponechal v anonymite, aby ich ochránil. Už vtedy protodiakon rátal s laicizáciou. Vyhlásil, že ju prijme a v každom prípade zostane verný Ruskej pravoslávnej cirkvi a patriarchovi.
Počnúc januárom 2014 Kurajev skončil z bezvýznamnej funkcii, jeho knihy boli stiahnuté zo všetkých cirkevných kníhkupectiev a eparchie dostali zákaz organizovať jeho prednášky, na ktorých bolo vždy plno.
Kurajev bol donútený stiahnuť sa z verejného priestoru, ale vďaka svojmu ostrému jazyku a dôvtipu aj naďalej zostával obľúbencom médií. To však nebolo po chuti patriarchátu. Na internetových stránkach a blogoch, ktoré kontrolovala cirkevná hierarchia, bol Kurajev tvrdo kritizovaný a proti jeho osobe boli vykonávané nielen cirkevné, ale aj trestnoprávne postihy.
Proti popieračom covidu a vojnovým štváčom
Napätie medzi patriarchátom a odbojným protodiakonom rástlo. V dobe pandémie Kurajev kritizoval zhovievavosť cirkevných hodnostárov k popieračom koronavírusu, hlasno vystupoval proti zákazu kázania a metamorfóze cirkvi na mocenskú štruktúru. A otváral otázku domáceho násilia tolerovaného cirkvou.
Od prvého dňa vojny na Ukrajine zaujal Kurajev protivojnový postoj založený na Kristovom „posolstve pokoja“. V auguste minulého roka ho svetský súd súdil za „diskreditáciu ozbrojených síl“. A hoci musel začať starostlivejšie vážiť svoje slová, ani o krok neustúpil zo svojho postoja.
Kurajev, ktorý sa teší veľkej pozornosti a popularite medzi ruskou verejnosťou a ktorého blogy patria medzi najčítanejšie v Rusku, bol v ostatných mesiacoch v podstate jediným hlasom duchovenstva pravoslávnej cirkvi v Rusku, ktorý vytrvalo a dôsledne poukazoval na nemorálnosť vojny vedenej Ruskom a varoval pred jej dôsledkami pre ruský ľud.
Ján Krupa
zdroj:
https://svetkrestanstva.postoj.sk/140158/andrej-kurajev-je-kritikom-vojny-na-ukrajine-aj-homosexualnej-loby-v-cirkvi
foto: Andrej Kurajev je kritikom vojny na Ukrajine aj homosexuálnej loby v cirkvi
zdroj: Facebook Andreja Kurajeva
Aktuality
Zobraziť všetky04.05.2025
Zabudnutý Cibere
Pozvánka
Slovenské národné múzeum – Múzeum rusínskej kultúry v Prešove Vás srdečne pozýva na prednáškové popoludnie spojené s besedou na tému druhej svetovej vojny a nepoznaných či zabudnutých osudov rusínskych osobností, ktoré sa v n…
30.04.2025
Dve percentá, jeden spoločný cieľ
Podporte nás 2 % z vašich daní a buďte súčasťou nášho úsilia o zachovanie a šírenie neznámej histórie Rusínov.
Vaša podpora je pre nás cenná – ďakujeme za dôveru!
Notársky centrálny register určených právnických osôb
Informácie o určenej…
29.04.2025
Rok rusínskeho jazyka môže byť výzva aj pre umelú inteligenciu
Ako sa z rusínskeho dialektu stala literárna reč, prečo je rusínčina spomedzi východoslovanských jazykov najtvrdšia, ale aj o tom, kedy rusínsky jazyk objaví umelá inteligencia, sa zhovárame s Ľubou Kráľovou, riaditeľkou Slovenského národného mú…
29.04.2025
Hoďmaš: Obrodenie rusínskeho národa na Ukrajine
Dejiny Podkarpatskej Rusi
kap. 24 Diskriminácia rusínskeho národa na Ukrajine
История республики Подкарпатская Русь
24. Дискриминация русинской нации в Украине
po rusky TU
Najvyššia rada (parlament) suverénnej Ukrajiny prijal…
29.04.2025
Pred 110 rokmi sa narodil Pavel Cibere
PORTRÉTY LIDÍ ZAVLEČENÝCH DO SOVĚTSKÉHO SVAZU PO SKONČENÍ 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
Pavel Cibere (1914 - 1972)
Zatčen 10. září 1947
Vězněn 1947–1956: Moskva (Lefortovo), Dubravlag
Pavel Cibere se narodil 5. dubna* 1914 v obci Zaluž nedaleko M…
28.04.2025
Akce P – likvidace řeckokatolické církve v Československu
Příběh Ivana Ljavince a Jána Eugena Kočiše
autor: Adam Drda
Řeckokatolická církev je svéráznou součástí katolického společenství. Uchovává tradice a zvláštnosti východního křesťanství a zároveň bezvýhradně uznává primát římského papeže. Vz…
Naše obce
Zobraziť galérieUjko Vasyľ
Mudrota ujka Vasyľa:
-Svitom panujuť chlopi, chlopami baby a babami hormony...

Československý svět v Karpatech
Československý svet v Karpatoch
Čechoslovackyj svit v Karpatach
Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať