O kultúre ľudskej dôstojnosti
Pohľad Jána Figeľa.
Ľudská dôstojnosť sa dá artikulovať v troch dimenziách, ktoré sú kritické pre pozitívnu zmenu v dnešnej atmosfére ľudských práv: Ja – Ty – My. Tieto tri dimenzie treba vnímať a rozvíjať spoločne.
Pokoj je ovocím spravodlivosti. Jadrom spravodlivosti je dnes rešpektovanie základných ľudských (občianskych, politických, ekonomických, sociálnych, kultúrnych) práv ľudí. A zakladajúcim princípom ľudských práv je dôstojnosť človeka.
Interpretáciu a agendu ľudských práv sa v súčasnosti snažia uniesť a ovládnuť rôzne skupiny reprezentujúce nové ideológie alebo etický relativizmus. Alebo sú priamo odmietané či porušované totalitnými alebo autokratickými režimami či násilným extrémizmom. Obhajovať univerzalitu ľudskej dôstojnosti a práv všetkých ľudí je dnes dôležitou a ušľachtilou úlohou.
Tri dokumenty
Aby bolo 21. storočie ľudskejším a pokojnejším, musíme sa vrátiť k pôvodnému významu kľúčových zdrojov a dokumentov v tejto záležitosti. Nasledujúce tri dokumenty vyjadrujú prioritu ľudskej dôstojnosti; dva sú sekulárne a jeden nábožensko-cirkevný.
Všeobecná deklarácia ľudských práv OSN (1948)
Preambula: Vo vedomí, že uznanie prirodzenej dôstojnosti a rovných a neodcudziteľných práv všetkých členov ľudskej rodiny je základom slobody, spravodlivosti a mieru na svete...
Článok 1. Všetci ľudia sa rodia slobodní a sebe rovní v dôstojnosti a právach. Sú obdarení rozumom a majú navzájom konať v bratskom duchu.
Charta základných práv Európskej únie (2000) uznáva dôstojnosť ako prvú zakladajúcu hodnotu Únie v Preambule textu a rešpektuje ju a chráni v prvom článku Hlavy č. 1.
Deklarácia II. vatikánskeho koncilu o náboženskej slobode Dignitatis humanae (1965): „Koncil... vyhlasuje, že právo na náboženskú slobodu má svoj skutočný základ priamo v dôstojnosti ľudskej osoby.“
Židovsko-kresťanská tradícia, ako je to vyjadrené v Knihe Genezis, hovorí, že človek je stvorený na obraz a podobu Boha (Imago Dei). To je najvyšší zdroj ľudskej dôstojnosti. Kresťanstvo prehlbuje toto presvedčenie skrze vieru, že Ježiš Kristus ako Boží Syn sa v jeho pozemskom živote stal jedným z nás, stal sa človekom. Niet silnejšieho potvrdenia dôstojnosti a divinizácie človeka, ako je vtelenie, narodenie a tým humanizácia Boha. To je jadrom historických Vianoc a posolstvom ich každoročného slávenia.
Úcta k ľudskej dôstojnosti je spoločným bodom pre náboženských a sekulárnych humanistov, ak humanistami naozaj sú. Dôstojnosť je najvyššia hodnosť a bohatosť, ktorá patrí každej osobe, a preto presahuje celý materiálny svet. Hodnota človeka nie je v tom, čo má, ale v tom, čím je: jedinečnou bytosťou s intelektuálnym, duchovným a telesným rozmerom života. Každá ľudská bytosť je OSOBA. Len osoba môže mať a má nenarušiteľné a neodcudziteľné základné práva a povinnosti, ktoré sú vykonávané individuálne alebo v spoločenstve s inými, súkromne alebo verejne. Osoba nie je hmota, vec, zviera alebo objekt. Osoba je vždy subjekt. Dôstojnosť je teda vrodená hodnota osoby obdarenej rozumom, slobodnou vôľou, schopnosťou prokreovať a milovať a tak utvárať vzťahy s inými osobami.
Takýto kresťanský, integrálny personalizmus sa podstatne líši od totalitného kolektivizmu i liberálneho individualizmu. Ľudská dôstojnosť je skutočnosť a východiskový zdroj všetkých ľudských práv. V dôstojnosti sme si všetci rovní, v identite sme všetci rôzni – ľudia súčasnosti, minulosti a budúcnosti. Rozmanitosť nie je problém, ale princíp kreativity (na rozdiel od kopírovania či klonovania).
Tri rozmery dôstojnosti človeka
Ľudská dôstojnosť sa dá artikulovať v troch dimenziách, ktoré sú kritické pre pozitívnu zmenu v dnešnej atmosfére ľudských práv: Ja – Ty – My. Tieto tri dimenzie treba vnímať a rozvíjať spoločne.
Ľudská dôstojnosť sa týka mňa samotného, mojej osobnosti. Moja špecifickosť je moja jedinečnosť. V porovnaní s každou súčasnou, minulou a budúcou osobou (ide o miliardy ľudí) som jedinečný. A z tejto jedinečnosti odvodzujem svoju dôstojnosť a špecifickosť. Táto osobná jedinečnosť je niečo originálne, čo nikto nemôže replikovať alebo nahradiť. Som špecifickým a jedinečným príspevkom pre ostatných ľudí okolo seba. Ak moja originalita, autentickosť a jedinečnosť nie je „objavená“ alebo „naplnená“, bude stratená.
Moja vlastná dôstojnosť je príčinou pre moju interpretáciu sveta, pre moje rozhodnutia a pre interakciu s inými podľa môjho rozumu, svedomia a presvedčenia. Aby som tak mohol urobiť, potrebujem vykonávať všetky svoje slobody.
Ľudská dôstojnosť nie je obmedzená na moju vlastnú slobodu. Zahŕňa slobodu druhého. Pozýva ma prejaviť toleranciu a definovať moje limity, aby som rešpektoval iného človeka. Zahŕňa to imperatív férovosti a rovnosti, a preto aj spravodlivosti. Ľudská dôstojnosť je zodpovednosť, ktorú treba niesť. Ak dôstojnosť dáva vznik právam, implikuje tiež povinnosti a zodpovednosti. Tieto zodpovednosti nie sú statické alebo fixné, musia byť rozvíjané a vykonávané v čase.
Navyše, ľudská dôstojnosť nie je len individuálnou záležitosťou. Nikto neprišiel k životu sám od seba. Keďže som súčasťou spoločenstva, dôstojnosť má tiež kolektívny, sociálny alebo spoločenský rozmer. Tejto dimenzii sa spravidla najlepšie učíme v rodine, v miestnej komunite a v škole.
Kultúra ľudskej dôstojnosti
Dnešný svet potrebuje aktívnych protagonistov KULTÚRY ĽUDSKEJ DÔSTOJNOSTI. Takýmto príspevkom je napríklad Deklarácia z Punta del Este o ľudskej dôstojnosti pre každého všade z r. 2018. Je to permanentne otvorený dokument pre ďalších signatárov. Kultúra ľudskej dôstojnosti je formovaná na základe uznania a realizácie trojnásobnej dôležitosti dôstojnosti vo verejnej správe a v politike: ľudská dôstojnosť je zároveň východisko (dôvod) politiky, cieľ (účel) politiky a kritérium politiky (z hľadiska jej nástrojov a opatrení). Dôstojnosť nás pozýva k rovnováhe slobody a zodpovednosti, práv a povinností. V nej a cez ňu sa prejavuje zrelé občianstvo. Trojuholník ideálov rovnosti, slobody a bratstva v spoločnosti, ktorý hlásali početní idealisti i mnohí revolucionári, prináša spravodlivosť a spoločné dobro, len keď všetky tri hodnoty sú prítomné a silné.
Kultúra ľudskej dôstojnosti sa hýbe a rozvíja na dvoch starobylých etických princípoch – striebornom a zlatom. Strieborný hovorí: „Nerobte iným, čo nechcete, aby iní robili vám.“ Je to spravodlivé, jasné, vzájomné, vyvážené. A zlaté pravidlo znie: „Robte iným, čo chcete, aby iní robili vám.“ Je to o pomoci, empatii, solidarite, o láske. Ježiš z Nazareta nazývaný Kristus, od ktorého narodenia počítame svetový letopočet a ktorého príchod pripomínajú každoročné Vianoce, tieto dve jednoduché morálne pravidlá hlásal tiež. Dôstojnosť človeka nie je právo; je to fakt, ktorý nás pozýva k úcte a zodpovednosti – za seba a za druhých. A to stačí pre pokoj, dobro a dôstojnosť života!
Ján Figeľ
zdroj:
https://www.postoj.sk/144138/o-kulture-ludskej-dostojnosti
foto: Ján Figeľ
zdroj: archív JF
Ľudská dôstojnosť sa dá artikulovať v troch dimenziách, ktoré sú kritické pre pozitívnu zmenu v dnešnej atmosfére ľudských práv: Ja – Ty – My. Tieto tri dimenzie treba vnímať a rozvíjať spoločne.
Pokoj je ovocím spravodlivosti. Jadrom spravodlivosti je dnes rešpektovanie základných ľudských (občianskych, politických, ekonomických, sociálnych, kultúrnych) práv ľudí. A zakladajúcim princípom ľudských práv je dôstojnosť človeka.
Interpretáciu a agendu ľudských práv sa v súčasnosti snažia uniesť a ovládnuť rôzne skupiny reprezentujúce nové ideológie alebo etický relativizmus. Alebo sú priamo odmietané či porušované totalitnými alebo autokratickými režimami či násilným extrémizmom. Obhajovať univerzalitu ľudskej dôstojnosti a práv všetkých ľudí je dnes dôležitou a ušľachtilou úlohou.
Tri dokumenty
Aby bolo 21. storočie ľudskejším a pokojnejším, musíme sa vrátiť k pôvodnému významu kľúčových zdrojov a dokumentov v tejto záležitosti. Nasledujúce tri dokumenty vyjadrujú prioritu ľudskej dôstojnosti; dva sú sekulárne a jeden nábožensko-cirkevný.
Všeobecná deklarácia ľudských práv OSN (1948)
Preambula: Vo vedomí, že uznanie prirodzenej dôstojnosti a rovných a neodcudziteľných práv všetkých členov ľudskej rodiny je základom slobody, spravodlivosti a mieru na svete...
Článok 1. Všetci ľudia sa rodia slobodní a sebe rovní v dôstojnosti a právach. Sú obdarení rozumom a majú navzájom konať v bratskom duchu.
Charta základných práv Európskej únie (2000) uznáva dôstojnosť ako prvú zakladajúcu hodnotu Únie v Preambule textu a rešpektuje ju a chráni v prvom článku Hlavy č. 1.
Deklarácia II. vatikánskeho koncilu o náboženskej slobode Dignitatis humanae (1965): „Koncil... vyhlasuje, že právo na náboženskú slobodu má svoj skutočný základ priamo v dôstojnosti ľudskej osoby.“
Židovsko-kresťanská tradícia, ako je to vyjadrené v Knihe Genezis, hovorí, že človek je stvorený na obraz a podobu Boha (Imago Dei). To je najvyšší zdroj ľudskej dôstojnosti. Kresťanstvo prehlbuje toto presvedčenie skrze vieru, že Ježiš Kristus ako Boží Syn sa v jeho pozemskom živote stal jedným z nás, stal sa človekom. Niet silnejšieho potvrdenia dôstojnosti a divinizácie človeka, ako je vtelenie, narodenie a tým humanizácia Boha. To je jadrom historických Vianoc a posolstvom ich každoročného slávenia.
Úcta k ľudskej dôstojnosti je spoločným bodom pre náboženských a sekulárnych humanistov, ak humanistami naozaj sú. Dôstojnosť je najvyššia hodnosť a bohatosť, ktorá patrí každej osobe, a preto presahuje celý materiálny svet. Hodnota človeka nie je v tom, čo má, ale v tom, čím je: jedinečnou bytosťou s intelektuálnym, duchovným a telesným rozmerom života. Každá ľudská bytosť je OSOBA. Len osoba môže mať a má nenarušiteľné a neodcudziteľné základné práva a povinnosti, ktoré sú vykonávané individuálne alebo v spoločenstve s inými, súkromne alebo verejne. Osoba nie je hmota, vec, zviera alebo objekt. Osoba je vždy subjekt. Dôstojnosť je teda vrodená hodnota osoby obdarenej rozumom, slobodnou vôľou, schopnosťou prokreovať a milovať a tak utvárať vzťahy s inými osobami.
Takýto kresťanský, integrálny personalizmus sa podstatne líši od totalitného kolektivizmu i liberálneho individualizmu. Ľudská dôstojnosť je skutočnosť a východiskový zdroj všetkých ľudských práv. V dôstojnosti sme si všetci rovní, v identite sme všetci rôzni – ľudia súčasnosti, minulosti a budúcnosti. Rozmanitosť nie je problém, ale princíp kreativity (na rozdiel od kopírovania či klonovania).
Tri rozmery dôstojnosti človeka
Ľudská dôstojnosť sa dá artikulovať v troch dimenziách, ktoré sú kritické pre pozitívnu zmenu v dnešnej atmosfére ľudských práv: Ja – Ty – My. Tieto tri dimenzie treba vnímať a rozvíjať spoločne.
Ľudská dôstojnosť sa týka mňa samotného, mojej osobnosti. Moja špecifickosť je moja jedinečnosť. V porovnaní s každou súčasnou, minulou a budúcou osobou (ide o miliardy ľudí) som jedinečný. A z tejto jedinečnosti odvodzujem svoju dôstojnosť a špecifickosť. Táto osobná jedinečnosť je niečo originálne, čo nikto nemôže replikovať alebo nahradiť. Som špecifickým a jedinečným príspevkom pre ostatných ľudí okolo seba. Ak moja originalita, autentickosť a jedinečnosť nie je „objavená“ alebo „naplnená“, bude stratená.
Moja vlastná dôstojnosť je príčinou pre moju interpretáciu sveta, pre moje rozhodnutia a pre interakciu s inými podľa môjho rozumu, svedomia a presvedčenia. Aby som tak mohol urobiť, potrebujem vykonávať všetky svoje slobody.
Ľudská dôstojnosť nie je obmedzená na moju vlastnú slobodu. Zahŕňa slobodu druhého. Pozýva ma prejaviť toleranciu a definovať moje limity, aby som rešpektoval iného človeka. Zahŕňa to imperatív férovosti a rovnosti, a preto aj spravodlivosti. Ľudská dôstojnosť je zodpovednosť, ktorú treba niesť. Ak dôstojnosť dáva vznik právam, implikuje tiež povinnosti a zodpovednosti. Tieto zodpovednosti nie sú statické alebo fixné, musia byť rozvíjané a vykonávané v čase.
Navyše, ľudská dôstojnosť nie je len individuálnou záležitosťou. Nikto neprišiel k životu sám od seba. Keďže som súčasťou spoločenstva, dôstojnosť má tiež kolektívny, sociálny alebo spoločenský rozmer. Tejto dimenzii sa spravidla najlepšie učíme v rodine, v miestnej komunite a v škole.
Kultúra ľudskej dôstojnosti
Dnešný svet potrebuje aktívnych protagonistov KULTÚRY ĽUDSKEJ DÔSTOJNOSTI. Takýmto príspevkom je napríklad Deklarácia z Punta del Este o ľudskej dôstojnosti pre každého všade z r. 2018. Je to permanentne otvorený dokument pre ďalších signatárov. Kultúra ľudskej dôstojnosti je formovaná na základe uznania a realizácie trojnásobnej dôležitosti dôstojnosti vo verejnej správe a v politike: ľudská dôstojnosť je zároveň východisko (dôvod) politiky, cieľ (účel) politiky a kritérium politiky (z hľadiska jej nástrojov a opatrení). Dôstojnosť nás pozýva k rovnováhe slobody a zodpovednosti, práv a povinností. V nej a cez ňu sa prejavuje zrelé občianstvo. Trojuholník ideálov rovnosti, slobody a bratstva v spoločnosti, ktorý hlásali početní idealisti i mnohí revolucionári, prináša spravodlivosť a spoločné dobro, len keď všetky tri hodnoty sú prítomné a silné.
Kultúra ľudskej dôstojnosti sa hýbe a rozvíja na dvoch starobylých etických princípoch – striebornom a zlatom. Strieborný hovorí: „Nerobte iným, čo nechcete, aby iní robili vám.“ Je to spravodlivé, jasné, vzájomné, vyvážené. A zlaté pravidlo znie: „Robte iným, čo chcete, aby iní robili vám.“ Je to o pomoci, empatii, solidarite, o láske. Ježiš z Nazareta nazývaný Kristus, od ktorého narodenia počítame svetový letopočet a ktorého príchod pripomínajú každoročné Vianoce, tieto dve jednoduché morálne pravidlá hlásal tiež. Dôstojnosť človeka nie je právo; je to fakt, ktorý nás pozýva k úcte a zodpovednosti – za seba a za druhých. A to stačí pre pokoj, dobro a dôstojnosť života!
Ján Figeľ
zdroj:
https://www.postoj.sk/144138/o-kulture-ludskej-dostojnosti
foto: Ján Figeľ
zdroj: archív JF
Aktuality
Zobraziť všetky30.05.2024
2% z Vašich daní
Uchádzame sa o Vašu priazeň...
Uveďte naše o.z. do svojho daňového priznania resp. vyhlásenia a my Vás potešíme knižným darom.
Notársky centrálny register určených právnických osôb
Informácie o určenej právnickej osobe
Evidenčné čí…
16.05.2024
Atentáty v našich dejinách
O život išlo Masarykovi, Hlinkovi, Tisovi a ďalším
Ani medzivojnová československá demokracia sa nevyhla atentátom či aspoň neúspešným pokusom.
Po atentáte na Roberta Fica sa začali objavovať varovania, že prudká polarizácia slovenskej spolo…
13.05.2024
Svätou liturgiou si pripomenuli 120. výročie narodenia blahoslaveného biskupa Hopka
Slávnosť sa uskutočnila v Prešove.
PREŠOV. V prešovskej katedrále si gréckokatolícka cirkev počas víkendu uctila pamiatku blahoslaveného biskupa mučeníka Vasiľa Hopka.
Slávnosť sa uskutočnila v sobotu 11. mája pri príležitosti 120. výročia…
11.05.2024
Rozhovor: Poloniny tak skoro na úrovni Slovenského raja či Tatier nebudú, ale turistický ruch sa tam rozvíja
Keď sa Eva Kocanová vrátila zo Španielska, kde pracovala, začala v Poloninách organizovať zážitkové podujatie. Svoj koncept postavila na tom, že miestni remeselníci a aktívni ľudia vytvárajú program pre turistov a tí im za to priamo platia.
P…
09.05.2024
Vojna po kapitulácii: porazení bojovali na strane víťazov
Znie to priam neuveriteľne, ale posledná bitka druhej svetovej vojny v Európe sa odohrala 26. júna 1945. Pritom nacistické Nemecko kapitulovalo takmer o sedem týždňov skôr.
Ako je známe, akt bezpodmienečnej kapitulácie nacistického Nemecka po…
05.05.2024
Ivan Pop: PAVEL CIBERE
CIBERE Pavel (* 5. 5.1910, Záluž, dnes Ukrajina, † 28.7. 1979, Mukačevo, Ukrajina), právník, rusínsky politik rusofilského směru. Maturoval na ruském gymnáziu v Mukačevu, absolvoval Právnickou fakultu UK v Praze JUDr. 1936). V době studia v Praz…
Naše obce
Zobraziť galérieUjko Vasyľ
Ujko Vasyľ: 93% ľudi na facebooku simuluje žyvot...
Československý svět v Karpatech
Československý svet v Karpatoch
Čechoslovackyj svit v Karpatach
Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať