Ostatky sv. Alexeja Tótha z Kobylnice doniesli do kraja americkí biskupi
Delegácia najvyšších cirkevných hodnostárov Pravoslávnej cirkvi celej Ameriky a Kanady na čele s metropolitom Hermanom, ako aj českých krajín a Slovenska na čele s metropolitom Nikolajom sa zhromaždila uprostred obce Kobylnica (okres Svidník), aby vzdala tichú úctu rodisku svätca, Elexeja Tótha. Americkí biskupi doniesli jeho symbolické ostatky do kraja a uložili ich do katedrálneho chrámu sv. Alexandra Nevského v Prešove.
Súčasní, prevažne gréckokatolícki, Kobylničania o svojom rodákovi možno vedia málo, alebo už vôbec nič. Keďže nás jeho životná púť zaujala, pýtali sme sa aj za nich. Jeho príbeh nám rozpovedal tajomník Posvätnej synody pravoslávnej cirkvi v českých krajinách a na Slovensku Milan Gerka.
Život má pre nás mnohoraké prekvapenia. Platí to aj v prípade Kobylničana, Alexeja Tótha. Keď sa v roku 1854 narodil, nikto z jeho blízkych netušil, že väčšinu svojho života prežije v zámorí. Patril do gréckokatolíckej kňazskej rodiny a jeho strýko Nikolaj bol biskupom v Prešove. Dostal výborné vzdelanie. Mimo rusínštiny ovládal nemčinu, maďarčinu, ruštinu, latinčinu aj biblickú gréčtinu. Študovať začal v rímsko-katolíckom seminári v Stregone, potom nasledovali tri roky gréckokatolíckeho seminára v Užhorode. Teologické štúdium dokončil v Prešove. Oženil sa s Rozáliou Mihaličovou, ale manželka mu zakrátko zomrela. Po vysviacke v roku 1878 sa stal kaplánom v súčasnom Maďarsku, presnejšie vo farnosti Homrogd. Keď mal 25 rokov začal vykonávať funkciu kancelára gréckokatolíckeho seminára v Prešove, kde prednášal cirkevné dejiny a kanonické právo celých desať rokov.
Keď farnosť v Mineapolise, v americkom štáte Minnesota, požiadala prešovskú eparchiu o duchovného, otec Alexej vycestoval. Prvú liturgiu slúžil v ich farnosti na Deň vďakyvzdania. V jeho záznamoch sa zachoval odkaz k tomuto prvému pôsobisku v USA, kde našiel chrám. "Chrám, ale prázdny. Žiadne oblečenie, žiadne cirkevné nádoby a ďalšie bohoslužobné predmety." Nebol tam ani ikonostas a veriacich v celej farnosti narátal 90. Veľmi rýchlo sa pustil do organizovania bohatšieho cirkevného života a vecí potrebných k bohoslužbám. Mal zrejme aj podnikateľského ducha. Nečakal len na dary. Otvoril malú predajňu potravín a sám tam pracoval ako pekár. Z týchto príjmov platil správcu a kantora chrámu, živil chudobných ľudí vo farnosti a seba.
Rímskokaktolícki biskupi sa tvrdo snažili ovládnuť gréckokatolícke duchovenstvo, preto Alexej napísal v roku 1890 list ruskému konzulovi do San Franciska a žiadal o stretnutie s biskupom aleutanských ostrovov a Aljašky. O rok sa stretnutie s biskupom Vladimírom uskutočnilo. Vtedy Alexej vyslovil túžbu slúžiť pravoslávnej cirkvi a biskup s ich vstupom súhlasil. Pricestoval do Mineapolisu a otca Alexeja s jeho 361 veriacimi prijal do zväzku pravoslávnej cirkvi. V roku 1892 boli Posvätnou synodou Ruskej cirkvi oficiálne prijatí do eparchie aljašskej a aleutanskej. Ich príklad potom nasledovali aj veriaci z Pennsylvánie v meste Wilkes-Barre. Alexej sa venoval tiež misionárskej činnosti, zakladal bratstvá a spoločenstvá vzájomnej pomoci.
Za svojho života bol svedkom návratu 20-tisíc Karpato-Rusov a Haličanov k pravosláviu. Práve v Mineapolise prijali pravoslávie mnohí vysťahovalci najmä z Becherova (okres Bradejov) a okolia.
Úsilie sv. Alexeja bolo ocenené už počas jeho života. Posvätná synoda mu udelila mitru s ozdobami a cár Nikolaj II. za jeho významnú službu mu udelil Rad sv. Vladimíra a Rad sv. Anny. V roku 1907 sa o ňom dokonca uvažovalo ako o biskupovi. Alexej však všetky pocty odmietol. Jeho zdravie, vďaka ťažkým životným podmienkam bolo podlomené a v roku 1909 vydýchol naposledy vo Wilkes-Barre. Cirkev ho so všetkou úctou pochovala v svätotichonskom monastieri v Južnom Canaane, v štáte Pennsylvánia. Dodnes tam chodia veriaci prosiť sv. Alexeja o príhovory za nich. V roku 1994 Alexeja Tótha vyhlásili za svätého.
Súčasní, prevažne gréckokatolícki, Kobylničania o svojom rodákovi možno vedia málo, alebo už vôbec nič. Keďže nás jeho životná púť zaujala, pýtali sme sa aj za nich. Jeho príbeh nám rozpovedal tajomník Posvätnej synody pravoslávnej cirkvi v českých krajinách a na Slovensku Milan Gerka.
Život má pre nás mnohoraké prekvapenia. Platí to aj v prípade Kobylničana, Alexeja Tótha. Keď sa v roku 1854 narodil, nikto z jeho blízkych netušil, že väčšinu svojho života prežije v zámorí. Patril do gréckokatolíckej kňazskej rodiny a jeho strýko Nikolaj bol biskupom v Prešove. Dostal výborné vzdelanie. Mimo rusínštiny ovládal nemčinu, maďarčinu, ruštinu, latinčinu aj biblickú gréčtinu. Študovať začal v rímsko-katolíckom seminári v Stregone, potom nasledovali tri roky gréckokatolíckeho seminára v Užhorode. Teologické štúdium dokončil v Prešove. Oženil sa s Rozáliou Mihaličovou, ale manželka mu zakrátko zomrela. Po vysviacke v roku 1878 sa stal kaplánom v súčasnom Maďarsku, presnejšie vo farnosti Homrogd. Keď mal 25 rokov začal vykonávať funkciu kancelára gréckokatolíckeho seminára v Prešove, kde prednášal cirkevné dejiny a kanonické právo celých desať rokov.
Keď farnosť v Mineapolise, v americkom štáte Minnesota, požiadala prešovskú eparchiu o duchovného, otec Alexej vycestoval. Prvú liturgiu slúžil v ich farnosti na Deň vďakyvzdania. V jeho záznamoch sa zachoval odkaz k tomuto prvému pôsobisku v USA, kde našiel chrám. "Chrám, ale prázdny. Žiadne oblečenie, žiadne cirkevné nádoby a ďalšie bohoslužobné predmety." Nebol tam ani ikonostas a veriacich v celej farnosti narátal 90. Veľmi rýchlo sa pustil do organizovania bohatšieho cirkevného života a vecí potrebných k bohoslužbám. Mal zrejme aj podnikateľského ducha. Nečakal len na dary. Otvoril malú predajňu potravín a sám tam pracoval ako pekár. Z týchto príjmov platil správcu a kantora chrámu, živil chudobných ľudí vo farnosti a seba.
Rímskokaktolícki biskupi sa tvrdo snažili ovládnuť gréckokatolícke duchovenstvo, preto Alexej napísal v roku 1890 list ruskému konzulovi do San Franciska a žiadal o stretnutie s biskupom aleutanských ostrovov a Aljašky. O rok sa stretnutie s biskupom Vladimírom uskutočnilo. Vtedy Alexej vyslovil túžbu slúžiť pravoslávnej cirkvi a biskup s ich vstupom súhlasil. Pricestoval do Mineapolisu a otca Alexeja s jeho 361 veriacimi prijal do zväzku pravoslávnej cirkvi. V roku 1892 boli Posvätnou synodou Ruskej cirkvi oficiálne prijatí do eparchie aljašskej a aleutanskej. Ich príklad potom nasledovali aj veriaci z Pennsylvánie v meste Wilkes-Barre. Alexej sa venoval tiež misionárskej činnosti, zakladal bratstvá a spoločenstvá vzájomnej pomoci.
Za svojho života bol svedkom návratu 20-tisíc Karpato-Rusov a Haličanov k pravosláviu. Práve v Mineapolise prijali pravoslávie mnohí vysťahovalci najmä z Becherova (okres Bradejov) a okolia.
Úsilie sv. Alexeja bolo ocenené už počas jeho života. Posvätná synoda mu udelila mitru s ozdobami a cár Nikolaj II. za jeho významnú službu mu udelil Rad sv. Vladimíra a Rad sv. Anny. V roku 1907 sa o ňom dokonca uvažovalo ako o biskupovi. Alexej však všetky pocty odmietol. Jeho zdravie, vďaka ťažkým životným podmienkam bolo podlomené a v roku 1909 vydýchol naposledy vo Wilkes-Barre. Cirkev ho so všetkou úctou pochovala v svätotichonskom monastieri v Južnom Canaane, v štáte Pennsylvánia. Dodnes tam chodia veriaci prosiť sv. Alexeja o príhovory za nich. V roku 1994 Alexeja Tótha vyhlásili za svätého.
Aktuality
Zobraziť všetky04.05.2025
Zabudnutý Cibere
Pozvánka
Slovenské národné múzeum – Múzeum rusínskej kultúry v Prešove Vás srdečne pozýva na prednáškové popoludnie spojené s besedou na tému druhej svetovej vojny a nepoznaných či zabudnutých osudov rusínskych osobností, ktoré sa v n…
30.04.2025
Dve percentá, jeden spoločný cieľ
Podporte nás 2 % z vašich daní a buďte súčasťou nášho úsilia o zachovanie a šírenie neznámej histórie Rusínov.
Vaša podpora je pre nás cenná – ďakujeme za dôveru!
Notársky centrálny register určených právnických osôb
Informácie o určenej…
29.04.2025
Rok rusínskeho jazyka môže byť výzva aj pre umelú inteligenciu
Ako sa z rusínskeho dialektu stala literárna reč, prečo je rusínčina spomedzi východoslovanských jazykov najtvrdšia, ale aj o tom, kedy rusínsky jazyk objaví umelá inteligencia, sa zhovárame s Ľubou Kráľovou, riaditeľkou Slovenského národného mú…
29.04.2025
Hoďmaš: Obrodenie rusínskeho národa na Ukrajine
Dejiny Podkarpatskej Rusi
kap. 24 Diskriminácia rusínskeho národa na Ukrajine
История республики Подкарпатская Русь
24. Дискриминация русинской нации в Украине
po rusky TU
Najvyššia rada (parlament) suverénnej Ukrajiny prijal…
29.04.2025
Pred 110 rokmi sa narodil Pavel Cibere
PORTRÉTY LIDÍ ZAVLEČENÝCH DO SOVĚTSKÉHO SVAZU PO SKONČENÍ 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
Pavel Cibere (1914 - 1972)
Zatčen 10. září 1947
Vězněn 1947–1956: Moskva (Lefortovo), Dubravlag
Pavel Cibere se narodil 5. dubna* 1914 v obci Zaluž nedaleko M…
28.04.2025
Akce P – likvidace řeckokatolické církve v Československu
Příběh Ivana Ljavince a Jána Eugena Kočiše
autor: Adam Drda
Řeckokatolická církev je svéráznou součástí katolického společenství. Uchovává tradice a zvláštnosti východního křesťanství a zároveň bezvýhradně uznává primát římského papeže. Vz…
Naše obce
Zobraziť galérieUjko Vasyľ
Ra-chuj, Vasyľu!!! holosno zakričal kamarat u Prazi v korčmi na Vasyľa, kiď pryňis kelner učtenku...
Korčma stychla, dumajuči, že pryšly rusky vypalnyci...
Korčma stychla, dumajuči, že pryšly rusky vypalnyci...

Československý svět v Karpatech
Československý svet v Karpatoch
Čechoslovackyj svit v Karpatach
Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať