Pravoslávny svet. Vzťahy Moskvy a Konštantínopolu na bode mrazu
Študoval teológiu v Prešove, Eichstätte a Ríme. Pôsobí hlavne ako farár gréckokatolíkov v Banskej Bystrici. Popritom pracuje ako náboženský redaktor Rádia LUMEN a píše a prekladá o cirkevných otcoch, východných cirkvách a islame pre časopisy Impulz, Slovo a Verba Theologica. Je ženatý a má dve dcéry.
Pravoslávny patriarchát Moskvy a celej Rusi prerušil eucharistické spoločenstvo s Konštantínopolským ekumenickým patriarchátom.
Svätý Synod pod predsedníctvom moskovského patriarchu Kirilla to oznámil v pondelok večer 15. októbra 2018 po zasadnutí v Minsku:
„Účasť na spoločenstve so schizmatikmi a s osobou, ktorá bola exkomunikovaná v inej miestnej cirkvi spolu so všetkými ňou ordinovanými „biskupmi“ a „klérom“, ďalej neoprávnený zásah na kánonických územiach, ktoré k nemu nepatria, a pokus odškriepiť svoje vlastné historické rozhodnutia a záväzky – toto všetko privádza Konštantínopolský patriarchát mimo hraníc kánonov a, k nášmu veľkému žiaľu, znemožňuje pokračovať v eucharistickom spoločenstve s jeho hierarchami, klérom a laikmi.“
Moskovský Svätý Synod neopomenul vysvetliť, čo to znamená v praxi:
„Odteraz a až kým Konštantínopolský patriarchát neodvolá prijaté protikánonické rozhodnutia je pre všetok klérus Ruskej pravoslávnej cirkvi nemožné koncelebrovať s klérom Konštantínopolskej cirkvi a pre laikov je nemožné zúčastňovať sa na sviatostiach vysluhovaných v jej chrámoch.“
Moskva len reagovala
Moskovský Svätý Synod reagoval na minulotýždňové rozhodnutie Svätého Synodu Konštantínopolského ekumenického patriarchátu.
Toto vedúce biskupské grémium Konštantínopolskej cirkvi vyhovelo žiadosti samozvaného „kyjevského patriarchu“ Filareta Denisenka a prímasa Ukrajinskej autokefálnej cirkvi „kyjevského metropolitu“ Makarija Maletiča o zrušenie exkomunikácie, ktorú na nich uvalil Moskovský patriarchát, a vyhlásilo za kánonické (legálne) obidve nekánonické pravoslávne cirkvi na Ukrajine. Konštantínopolský Svätý Synod argumentoval tým, že dotyčné cirkvi sa ocitli v schizme „nie z dogmatických dôvodov“. V pozadí ich vzniku je zápas Ukrajincov za nezávislosť od Moskvy.
Konštantínopol je materskou cirkvou
Vypovedaním platnosti synodálneho listu z roku 1686, ktorým na základe dobových okolností udelil moskovskému patriarchovi právo vysviacať kyjevského metropolitu, Konštantínopol oficiálne vyzdvihol, že je materskou cirkvou pravoslávia na Ukrajine. Protestujúcim Rusom odkázal, že podľa spomenutého listu kyjevský metropolita musel byť volený zhromaždením „kléru a laikov“ Kyjevskej eparchie a navyše mal nariadené spomínať pri každom slávení božskej liturgie ekumenického patriarchu ako „prvého hierarchu“ a tým podčiarkovať svoju cirkevnoprávnu závislosť od materskej Konštantínopolskej cirkvi.
„Prvý bez rovných“
Už v roku 2008 moskovský Svätý Synod zdôraznil, že „osobovanie si právomocí“ rušiť rozhodnutia iných pravoslávnych miestnych cirkví je manifestáciou „nového chybného učenia, ktoré sa teraz hlása v Konštantínopole a ktoré pripisuje patriarchovi ako „prvému bez rovných“ univerzálny jurisdikčný primát“. Tento pohľad Konštantínopolského patriarchátu na svoje právomoci stojí v „neprekonateľnom protiklade k stáročnej kánonickej tradícii, na ktorej spočíva existencia Ruskej pravoslávnej cirkvi a ďalších miestnych cirkví“.
Už pred desiatimi rokmi moskovský Svätý Synod varoval Konštantínopol v súvislosti s Ukrajinou pred podnikaním krokov, ktoré by mohli viesť k zničeniu jednoty pravoslávia.
Nech odvolá svoje rozhodnutie
Vedúci Úradu pre vonkajšie záležitosti Moskovského patriarchátu metropolita Ilarion Alfejev po zasadaní moskovského Svätého Synodu v Minsku pred novinármi hovoril o nádeji ruských pravoslávnych biskupov, že Ekumenický patriarchát zmení svoj postoj, čo sa týka Ukrajiny. Kým sa tak nestane a budú v platnosti „nezákonné rozhodnutia Konštantínopolu“, Moskovský patriarchát nevidí možnosť byť v eucharistickom spoločenstve s cirkvou, „ktorá má dnes účasť na schizme“.
Metropolita Alfejev zároveň vyjadril nádej, že veriaci moskovskej cirkvi na Ukrajine nebudú vystavení prenasledovaniu. Očakáva, že uistenia ukrajinského prezidenta Petra Porošenka o slobodnom rozhodovaní sa veriacich budú dodržané.
Zhrnuté a podčiarknuté
Vzťahy medzi Moskvou a Konštantínopolom sú na bode mrazu. Ich dôvodom je zatiaľ Bartolomejova rehabilitácia ukrajinských schizmatikov. Konštantínopolská cirkev sa ako materská cirkev pravoslávia na Ukrajine usiluje zrovnoprávnením troch ukrajinských pravoslávnych cirkví zabezpečiť či podnietiť ich dialóg na „rovnakej úrovni“ o cirkevnej únii. Ak sa cirkvi spoja, na rade bude ekumenický patriarcha s „tomom“ o udelení autokefálie pravosláviu na Ukrajine.
Ešte dodajme, že...
Na Ukrajine zatiaľ existujú tri pravoslávne cirkvi:
1. Ukrajinská pravoslávna cirkev Moskovského patriarchátu, ktorá je autonómna a uznaná Konštantínopolom aj Moskvou. Vedie ju kyjevský metropolita Onufrij Berezovskij.
2. Ukrajinská pravoslávna cirkev Kyjevského patriarchátu, ktorá sa po rozpade Sovietskeho zväzu odtrhla od Moskovského patriarchátu. Neuznáva ju Moskva a do minulého týždňa ju neuznával ani Konštantínopol, ale o to viac ju podporuje ukrajinský prezident Petro Porošenko. Je to najväčšia pravoslávna cirkev na Ukrajine. Vedie ju kyjevský patriarcha Filaret Denisenko.
3. Ukrajinská autokefálna pravoslávna cirkev je spomedzi týchto troch cirkví najmenšia. Vznikla počas prvého pokusu Ukrajiny o osamostatnenie po prvej svetovej vojne. Neuznáva ju Moskva a do minulého týždňa ju neuznával ani Konštantínopol. Vedie ju kyjevský metropolita Makarij Maletič.
Ján Krupa
Zdroj:
https://svetkrestanstva.postoj.sk/37265/vztahy-moskvy-a-konstantinopolu-na-bode-mrazu
Foto:
Zasadanie moskovského Svätého Synodu v Minsku.
Zdroj: pravoslavie.ru
Aktuality
Zobraziť všetky31.12.2025
Když se rodí kniha, rodí se světlo
Nová monografie Davida Hubeného vychádza v týchto dňoch
PhDr. David Hubený, Ph.D.:
BUDIŽ SVĚTLO! Bezpečnost – korupce – zájmy v energetice Podkarpatské Rusi v letech 1919–1945
Venované 30. výročiu založenia
Združenia intelige…
19.12.2025
Dmitrij Markov: Adolf Ivanovič Dobriansky (z osobných spomienok)
V štyridsiatych rokoch, v rokoch obrodenia rakúskych Slovanov, bolo meno Adolfa I. Dobrianskeho v Rakúsku veľmi populárne. Od tých čias sa A. I. Dobriansky stal známym aj v Rusku. U Čechov boli buditeľmi národa F. Palacký a F. Rieger, u Sl…
19.12.2025
Z Innsbrucku do rodnej zeme: Ako vyzerala rozlúčka s rusínskym buditeľom Adolfom Dobrianskym
Už začiatkom roku 1901 prichádzali z Innsbrucku (Rakúsko) do Čertižného (okr. Medzilaborce) znepokojujúce správy, že Adolf Ivanovič Dobriansky, ktorý tam vtedy žil, začína byť akýsi apatický a jeho vitalita viditeľne klesá, a to až natoľko, že j…
19.12.2025
Adolf Dobriansky *1817 †1901
Rusínov treba zjednotiť, aby sa stali svojbytným národom, tvrdil „rusínsky Štúr“
Adolf Dobriansky (*19.12.1817, Rudlov, okr. Vranov n/Topľou) rusínsky politik, buditeľ a publicista
K tomuto „rusínskemu Štúrovi“, vedúcej osobnosti rusínske…
18.12.2025
BENEŠ EDVARD
Veľká ruská encyklopédia, prezidenti a hlavy vlád...
Eduard BENEŠ (28. 5. 1884, Kožlany, Rakúsko-Uhorsko – 3. 9. 1948, Sezimovo Ústí, Československá republika)
Český a československý politický a štátny činiteľ, prezident Československej re…
18.12.2025
Zrádce a diktátor, či oběť dějin? Edvard Beneš byl plný rozporů
Prezident Edvard Beneš. Vytýkat se mu dá ledacos, ale naivní nebyl
Autor: Jan Bureš
Prezident Edvard Beneš byl a dodnes je rozporuplnou postavou. Vedle nesporných zásluh při budování nové republiky v roce 1918 a po ní tu na něm však leží…
Naše obce
Zobraziť galérieUjko Vasyľ
Parobok Marči.
-Suche vyno budeš?
-Syp, basnyku...!
Československý svět v Karpatech
Československý svet v Karpatoch
Čechoslovackyj svit v Karpatach
Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať