Zemplínski pravoslávni neslávia Veľkú noc jednotne
Roman ROKYTKA
Zemplín - Pravoslávni veriaci v Zemplíne sú rozdelení v otázke dátumu slávenia Veľkej noci na dva tábory. Väčšina veriacich michalovskej pravoslávnej eparchie má veľkonočné sviatky v týchto dňoch spoločne s ostatnými kresťanmi. Pridržiavajú sa tohoto dátumu, hoci pravoslávna cirkev oficiálne uznáva juliánsky kalendár, podľa ktorého je Veľká noc o niekoľko dní neskôr. Tohto roku pripadne až na prvého mája. Vtedy si vzkriesenie Ježiša Krista pripomenú pravoslávni v prešovskej eparchii.
Tajomník pre pastoráciu a katechizáciu Úradu michalovskej pravoslávnej eparchie Vasil Bardzák odhaduje, že z celkového počtu asi 13-tisíc jej veriacich až dvanásťtisíc oslavuje Veľkú noc podľa gregoriánskeho kalendára. Verní pôvodným sviatkom zostali len v piatich farnostiach Sobranského okresu - v Ruskom Hrabovci, Dúbrave, Inovci, Koňuši a Beňatine.
Bardzák vysvetľuje, že príklon pravoslávnych veriacich ku gregoriánskemu kalendáru je pozostatkom z obdobia spred roka 1950, kedy mala na východnom Slovensku silné pozície gréckokatolícka cirkev. „Tento stav sme zdedili," hovorí. Po roku 1950 bola gréckokatolícka cirkev štátnou mocou zakázaná a jej miesto v mnohých farnostiach zaujalo pravoslávie. Návrat k pôvodnému sviatkovému kalendáru sa však pravoslávnym nepodarilo obnoviť vo všetkých farnostiach.
Bardzák dodáva, že po roku 1990 pravoslávna cirkev prišla o väčšinu chrámov a preto museli riešiť predovšetkým tieto existenčné otázky. Až na svojom poslednom sneme sa jej predstavitelia zaoberali aj problémami vierouky, v ktorých má sviatok Veľkej noci ústredné postavenie. Definovali prechodné obdobie, počas ktorého by malo dôjsť v cirkevných obciach k postupnému prechodu na juliánsky kalendár. Podľa Bardzáka teraz cirkev „citlivo zavažuje, akými krokmi bude pritom postupovať, pričom sa budú rešpektovať špecifiká každej farnosti". On sám verí, že najlepšie predpoklady k návratu k pôvodnému kalendáru sú v niektorých farnostiach sobranského arcidekanátu. Priznáva, že určite nepôjde o jednorazový proces. „Všade sa to zrejme podarí v inom čase," povedal.
Odlišná je situácia na území prešovskej pravoslávnej eparchie, ktorá združuje asi 40-tisíc veriacich východného obradu. Tradícia pravoslávnej Veľkej noci - východnej paschálie sa tu zachovala. Silnými farnosťami v Zemplíne sú z tohto pohľadu podľa tajomníka pre katechizáciu a pastoráciu prešovského eparchiálneho úradu Jána Kuzana najmä Medzilaborce, Snina, Stakčín. Kuzan vysvetľuje tento rozdiel medzi prešovskou a michalovskou eparchiou silnejším vplyvom únie gréckokatolíkov na juhu Zemplína pred rokom 1950.
Aj v prešovskej eparchii sa časť veriacich prispôsobila katolíckej náboženskej väčšine, Kuzan hovorí, že „ide o malé percento, iba niekoľko stoviek ľudí." Ku gregoriánskemu kalendáru sa priklonili napríklad veriaci v Humennom. Podľa Kuzana preto cirkev „dlhodobo vyvíja nenásilnú snahu, aby veriaci slávili sviatky jednotne".
V niektorých rusínskych obciach zase dodržiavajú pravoslávny sviatkový kalendár aj gréckokatolíci. Ten im bol vnútený v čase minulého režimu a po roku 1990 už neboli ľudia ochotní meniť tieto zvyky. Veľkonočné sviatky budú mať v prvý májový deň gréckokatolíci v obci Pčoliné v okrese Snina. Veriaci o tom rozhodli začiatkom minulého roka v miestnom referende.
Dátum pravoslávnej Veľkej noci sa každý rok mení. Závisí totiž od jarnej rovnodennosti a splnu mesiaca, ktoré v skutočnosti každoročne pripadajú na iný deň. Zatiaľ, čo rímski katolíci sa držia kalendárneho dátumu rovnodennosti, kánony východnej cirkvi prikazujú zohľadňovať skutočné (astronomické) dátumy.
Aktuality
Zobraziť všetkyZabudnutý Cibere
Dve percentá, jeden spoločný cieľ
Rok rusínskeho jazyka môže byť výzva aj pre umelú inteligenciu
Hoďmaš: Obrodenie rusínskeho národa na Ukrajine
Pred 110 rokmi sa narodil Pavel Cibere
Akce P – likvidace řeckokatolické církve v Československu
Naše obce
Zobraziť galérieUjko Vasyľ
Cestuje Vasyľ do Anglyji z kamaratom, doma ochabyv zajs na piv roka svoju ženu.
- Ne dumaš Vasyľu, že to velyka hlupota nasadyty Paraski pas cudnosty? Však ona je dojs škareda, chto by sja ti len jej už dotykav...
- Maš pravdu, kamarat mij, otvoryv jes mi oči... Kiď sja vernu, tak ji povim, že jem kľuč stratyv.
