Noc v bazilike
Keď sa Jeruzalem ponára do noci, v Bazilike božieho hrobu sa začína nočne bdenie. Zvlášť slávnostný charakter má vo Veľkom pôste a počas Veľkého týždňa.
Všetko je starostlivo pripravené a rozdelené medzi jednotlivé náboženstvá. Začínajú katolíci. Potom sa pri hrobe Ježiša modlia pravoslávni Gréci, potom Arméni i Kopti a pred svitom sa opäť vracajú katolíci. Predtým tu boli ešte Gruzínci a Etiópčania, tí však odišli, lebo sa im zdalo, že im vymedzili príliš málo priestoru a času. Od mrku do svitu v jeruzalemskej Bazilike hrobu Ježiša Krista trvajú neustávajúce modlitby. Eucharistie, pobožnosti i procesie rôznych vyznaní. A takto noc, čo noc, od dávnych vekov.
Moslimský kľúč
V roku 1246 moslimský panovník Jeruzalemu sultán Ajjub sa ospravedlnil pápežovi Innocenteovi IV. za masakru kresťanov a poškodenie Baziliky božieho hrobu. Kľúče od svätyne však zveril moslimom, aby nezvýhodnil žiadne kresťanské vierovyznanie. Od tohto momentu ceremónia vyzerá prakticky rovnako. Pri vstupnej bráne do baziliky sa objavia kresťania. Moslimský "vrátnik" preberie od kresťanov rebrík, vystúpi po ňom, aby otvoril alebo zavrel bránu baziliky. Všetci citlivo a starostlivo dbajú na dodržiavanie "status quo", ktorého aktuálna podoba sa datuje od začiatku 19. storočia.
Keď v auguste roku 70 Rimania vypálili jeruzalemské svätyne, neľútostne likvidujúc židovskú vojnu, ktorá trvala už štyri roky, všetko sa zmenilo. Židia nevybudovali jediné miesto, kde by sa mohli modliť. Až do dnes sa zhromažďujú pred západným múrom svätyne, kde oplákavajú osud najsvätejšieho miesta. Po židovskej vojne žili v Jeruzaleme kresťania. Starali sa o miesto krížovej smrti i zmŕtvychvstania Ježisa. V roku 132 Židia ešte raz vyvolali povstanie. Po jeho potlačení cisár Hadrián zmenil názov Jeruzalema na Aelia Capitolina, pričom ho zasvätil bohu Jovišovi. Imperátor neuchránil ani kresťanské pamiatky. Kalváriu a miesto hrobu Ježiša zasvätil bohom starovekého Grécka - Zeusovi, Minerve a Afrodite. Paradoxne práve tento krok, zachránil pre kresťanov toto dôležité miesto. Keď vo 4. storočí, po skončení prenasledovania kresťanov, kresťanstvo získalo slobodu, bolo možné bez akýchkoľvek pochybnosti určiť sväté miesta. Svätá Helena, matka cisára Konštantína, sa postarala o to, aby sa im navrátila patričná úcta. V roku 326 sa našli relikvie svätého kríža. Cisár nariadil výstavbu okázalej baziliky. Nebolo ľahké pochopiť architektonický zámer stavby, ktorá zastrešovala skalu Golgoty (miesto, na ktorom stál kríž), aj hrob Ježiša, z ktorého vstal z mŕtvych.
Historické búrky
V nezmenenej podobe sa bazilika zachovala až do času nájazdov Peržanov v roku 614. Boli to práve Peržania, ktorí prví stavbu zničili a vykradli. Sotva o dvadsať rokov ich vyhnali arabskí moslimovia. Hoci na začiatku so svätým miestom zaobchádzali s úctou, aj tak svätyňa utrpela zemetrasením a požiarom. Pred tisíc rokmi kalif al-Hakim prikázal zbúranie baziliky. Zachránilo sa len to, čo sa nedalo zničiť. Až presne o sto rokov neskôr, križiaci, ktorí z Jeruzalema urobili sídlo kráľovstva, začali dlhoročnú obnovu a výstavbu chrámu. Mimoriadna zásluha patrí sochárovi Renghierovi Renghierimu z Bologne. Bol to on, kto vybudoval edykul, malú svätyňu v bazilike, ktorá skryla vo svojich útrobách hrob Ježiša. Jeho dielo, napriek nájazdom, vojnám a zemetraseniu, vydržalo až do začiatku 19. storočia.
V roku 1808 baziliku spustošil požiar. Obnovu riadil Komninos z Mityleny. Pravoslávna optika spôsobila, že takmer úplne boli zlikvidované elementy spojené s križiackym obdobím. Bolo zamurované okno, boli postavené nove stĺpy. Stavba sa stala architektonicky nečitateľná. V 19. a 20. storočí prišli následné zemetrasenia, ktoré vyvolali akútnu hrozbu zrútenia kopuly nad edukylom hrobu Ježiša. Katolíci, Arméni a pravoslávni začali spoločnú opravu. Nová kopula bola ukončená len pred dvanástimi rokmi. Teraz lešenie "zdobí" len historickú zvonicu.
Katolíci, pravoslávni a iní
Veľkopôstná katolícka pobožnosť, hodiny čítania, sa konajú v bočnej kaplnke pred polnocou. Viac ako hodinu trvá procesia okolo edykulu božieho hrobu.
Na pravoslávnu liturgiu, ktorá sa začína krátko po polnoci, a trvá viac ako 3 hodiny, prichádza niekoľko sto osôb. Grécky katholikon, ktorý sa nachádza hneď oproti Božiemu hrobu, zapĺňajú veriaci. Pred liturgiou vypisujú lístok s prosbami, ktoré sa čítajú počas pobožnosti. Ženy v "chustkách" na hlave šepkajú modlitby, najčastejšie po rusky. Pravoslávna omša je celebrovaná po grécky, ale sú pridávané tiež prvky v ruskom jazyku. Na konci bohoslužby všetci veriaci dostávajú prosforu – posvätený chlieb. Bazilika náhle osireje.
Prichádza čas na arménsku liturgiu. Okrem troch arménskych svätiacich kňazov sa bohoslužby zúčastňuje šesť osôb. Krásne spevy znejú bazilikou. Spievané tajomné arménske slovo "vohormia" sa sťaby ozvena odráža od klenieb v interiéri. Znásobuje takto svoj význam - majestátnosť Božieho milosrdenstva.
Po Arménoch prichádzajú Kopti. Končí sa štvrtá hodina. Počas dňa Kopti starostlivo strážia svoju kaplnku vybudovanú vzadu za edykulom Božieho hrobu. Počas noci spievajú "utrene", ktoré predchádzajú hlavnej liturgii. Tu odslúžia vo svojom kláštore na streche baziliky. Etiópska melodika je najťažšia k prijatiu a pochopeniu Európanom. Je v nej niečo zo spevov moslimských muezínov, ktorí pri rannom svite z vrcholkov minaretov, vyzývajú na prvé modlitby.
Pred svitaním sa vracajú do baziliky katolíci. Nad kamennou platňou, kde ležalo telo Krista, je postavený oltár. Začína Eucharystia - najsvätejšia oltárna slávnosť. Pri celebrovaní sa zúčastňuje žena, ktorá len nedávno spievala piesne arménskej liturgie. Teraz číta kapitoly katolíckej omše.
Nezávisle od okolností, času a miesta, všetci, ktorí sa zúčastňujú modlitieb, vyznávajú tu istú pravdu: Ježis podstúpil umieranie na kríži, smrť i zmŕtvychvstanie pre našu spásu.
Zdroj: Zbigniew Niemirski, Gość Niedzielny
Preložil: janlipinsky
Všetko je starostlivo pripravené a rozdelené medzi jednotlivé náboženstvá. Začínajú katolíci. Potom sa pri hrobe Ježiša modlia pravoslávni Gréci, potom Arméni i Kopti a pred svitom sa opäť vracajú katolíci. Predtým tu boli ešte Gruzínci a Etiópčania, tí však odišli, lebo sa im zdalo, že im vymedzili príliš málo priestoru a času. Od mrku do svitu v jeruzalemskej Bazilike hrobu Ježiša Krista trvajú neustávajúce modlitby. Eucharistie, pobožnosti i procesie rôznych vyznaní. A takto noc, čo noc, od dávnych vekov.
Moslimský kľúč
V roku 1246 moslimský panovník Jeruzalemu sultán Ajjub sa ospravedlnil pápežovi Innocenteovi IV. za masakru kresťanov a poškodenie Baziliky božieho hrobu. Kľúče od svätyne však zveril moslimom, aby nezvýhodnil žiadne kresťanské vierovyznanie. Od tohto momentu ceremónia vyzerá prakticky rovnako. Pri vstupnej bráne do baziliky sa objavia kresťania. Moslimský "vrátnik" preberie od kresťanov rebrík, vystúpi po ňom, aby otvoril alebo zavrel bránu baziliky. Všetci citlivo a starostlivo dbajú na dodržiavanie "status quo", ktorého aktuálna podoba sa datuje od začiatku 19. storočia.
Keď v auguste roku 70 Rimania vypálili jeruzalemské svätyne, neľútostne likvidujúc židovskú vojnu, ktorá trvala už štyri roky, všetko sa zmenilo. Židia nevybudovali jediné miesto, kde by sa mohli modliť. Až do dnes sa zhromažďujú pred západným múrom svätyne, kde oplákavajú osud najsvätejšieho miesta. Po židovskej vojne žili v Jeruzaleme kresťania. Starali sa o miesto krížovej smrti i zmŕtvychvstania Ježisa. V roku 132 Židia ešte raz vyvolali povstanie. Po jeho potlačení cisár Hadrián zmenil názov Jeruzalema na Aelia Capitolina, pričom ho zasvätil bohu Jovišovi. Imperátor neuchránil ani kresťanské pamiatky. Kalváriu a miesto hrobu Ježiša zasvätil bohom starovekého Grécka - Zeusovi, Minerve a Afrodite. Paradoxne práve tento krok, zachránil pre kresťanov toto dôležité miesto. Keď vo 4. storočí, po skončení prenasledovania kresťanov, kresťanstvo získalo slobodu, bolo možné bez akýchkoľvek pochybnosti určiť sväté miesta. Svätá Helena, matka cisára Konštantína, sa postarala o to, aby sa im navrátila patričná úcta. V roku 326 sa našli relikvie svätého kríža. Cisár nariadil výstavbu okázalej baziliky. Nebolo ľahké pochopiť architektonický zámer stavby, ktorá zastrešovala skalu Golgoty (miesto, na ktorom stál kríž), aj hrob Ježiša, z ktorého vstal z mŕtvych.
Historické búrky
V nezmenenej podobe sa bazilika zachovala až do času nájazdov Peržanov v roku 614. Boli to práve Peržania, ktorí prví stavbu zničili a vykradli. Sotva o dvadsať rokov ich vyhnali arabskí moslimovia. Hoci na začiatku so svätým miestom zaobchádzali s úctou, aj tak svätyňa utrpela zemetrasením a požiarom. Pred tisíc rokmi kalif al-Hakim prikázal zbúranie baziliky. Zachránilo sa len to, čo sa nedalo zničiť. Až presne o sto rokov neskôr, križiaci, ktorí z Jeruzalema urobili sídlo kráľovstva, začali dlhoročnú obnovu a výstavbu chrámu. Mimoriadna zásluha patrí sochárovi Renghierovi Renghierimu z Bologne. Bol to on, kto vybudoval edykul, malú svätyňu v bazilike, ktorá skryla vo svojich útrobách hrob Ježiša. Jeho dielo, napriek nájazdom, vojnám a zemetraseniu, vydržalo až do začiatku 19. storočia.
V roku 1808 baziliku spustošil požiar. Obnovu riadil Komninos z Mityleny. Pravoslávna optika spôsobila, že takmer úplne boli zlikvidované elementy spojené s križiackym obdobím. Bolo zamurované okno, boli postavené nove stĺpy. Stavba sa stala architektonicky nečitateľná. V 19. a 20. storočí prišli následné zemetrasenia, ktoré vyvolali akútnu hrozbu zrútenia kopuly nad edukylom hrobu Ježiša. Katolíci, Arméni a pravoslávni začali spoločnú opravu. Nová kopula bola ukončená len pred dvanástimi rokmi. Teraz lešenie "zdobí" len historickú zvonicu.
Katolíci, pravoslávni a iní
Veľkopôstná katolícka pobožnosť, hodiny čítania, sa konajú v bočnej kaplnke pred polnocou. Viac ako hodinu trvá procesia okolo edykulu božieho hrobu.
Na pravoslávnu liturgiu, ktorá sa začína krátko po polnoci, a trvá viac ako 3 hodiny, prichádza niekoľko sto osôb. Grécky katholikon, ktorý sa nachádza hneď oproti Božiemu hrobu, zapĺňajú veriaci. Pred liturgiou vypisujú lístok s prosbami, ktoré sa čítajú počas pobožnosti. Ženy v "chustkách" na hlave šepkajú modlitby, najčastejšie po rusky. Pravoslávna omša je celebrovaná po grécky, ale sú pridávané tiež prvky v ruskom jazyku. Na konci bohoslužby všetci veriaci dostávajú prosforu – posvätený chlieb. Bazilika náhle osireje.
Prichádza čas na arménsku liturgiu. Okrem troch arménskych svätiacich kňazov sa bohoslužby zúčastňuje šesť osôb. Krásne spevy znejú bazilikou. Spievané tajomné arménske slovo "vohormia" sa sťaby ozvena odráža od klenieb v interiéri. Znásobuje takto svoj význam - majestátnosť Božieho milosrdenstva.
Po Arménoch prichádzajú Kopti. Končí sa štvrtá hodina. Počas dňa Kopti starostlivo strážia svoju kaplnku vybudovanú vzadu za edykulom Božieho hrobu. Počas noci spievajú "utrene", ktoré predchádzajú hlavnej liturgii. Tu odslúžia vo svojom kláštore na streche baziliky. Etiópska melodika je najťažšia k prijatiu a pochopeniu Európanom. Je v nej niečo zo spevov moslimských muezínov, ktorí pri rannom svite z vrcholkov minaretov, vyzývajú na prvé modlitby.
Pred svitaním sa vracajú do baziliky katolíci. Nad kamennou platňou, kde ležalo telo Krista, je postavený oltár. Začína Eucharystia - najsvätejšia oltárna slávnosť. Pri celebrovaní sa zúčastňuje žena, ktorá len nedávno spievala piesne arménskej liturgie. Teraz číta kapitoly katolíckej omše.
Nezávisle od okolností, času a miesta, všetci, ktorí sa zúčastňujú modlitieb, vyznávajú tu istú pravdu: Ježis podstúpil umieranie na kríži, smrť i zmŕtvychvstanie pre našu spásu.
Zdroj: Zbigniew Niemirski, Gość Niedzielny
Preložil: janlipinsky
Aktuality
Zobraziť všetky15.05.2025
Čo treba vedieť o sovietskom maršalovi z druhej svetovej vojny, ktorému chce Fico stavať pamätník
Ficov dar Putinovi
Stavať u nás sochu sovietskemu maršalovi Konevovi je nezmysel ako voda v koši
Lukáš Krivošík
Diaľnicu do Košíc síce Robert Fico do roku 2010 nevybudoval (ako sľuboval ešte v roku 2007), no možno Slovákom postaví aspoň s…
15.05.2025
Protifašistické hnutie vyzýva na postavenie sôch generálom Golianovi a Viestovi
Slovenské protifašistické hnutie (SPH) vyzýva na postavenie sôch generálom Golianovi a Viestovi.
SITA
Vo verejnej výzve, pod ktorou sú podpísaní Stanislav Mičev, Peter Weiss, Boris Zala, Jozef Ťažký a Miroslav Seget, sa hnutie obrátilo na …
14.05.2025
Tibor Mikloš Popovič ( 1938 – 2025 )
Peter Medviď
Koncom apríla tohto roku prišla z Maďarska smutná správa. Dotĺklo srdce Tibora Mikloša Popoviča, chodiacej legendy rusínskej histórie, významného vedca a činiteľa medzi Rusínmi v Maďarsku, a nielen tam.
Popovič patril medz…
13.05.2025
Čo urobiť s povojnovým Nemeckom?
Diskusie trvali takmer počas celej vojny
Medzi spojeneckými nápadmi na povojnové Nemecko bol aj taký, aby sa celá kedysi hrdá Ríša zmenila na krajinu polí a pastvín. Kto vie, či by k tomu nedošlo, keby nehrozilo nebezpečenstvo zo strany Sovie…
13.05.2025
Odvlečení do GULAGOV
Sovieti odvliekli po oslobodení do gulagov takmer 13-tisíc ľudí zo Slovenska, ukázala nová analýza Múzea obetí komunizmu
Dušan Karolyi
Politikov, ktorí si ctia historické fakty, by malo byť viac počuť, hovorí riaditeľ Múzea obetí komun…
12.05.2025
Začalo sa Jubileum východných cirkví
V Ríme, hlavnom meste kresťanstva, sa dnes začalo trojdňové jubileum východných katolíckych cirkví, ktoré potrvá do stredy 14. mája. Ide o trinástu z hlavných etáp Jubilea 2025, ktorá do Večného mesta pritiahla približne päťtisíc pútnikov a zást…
Naše obce
Zobraziť galérieUjko Vasyľ
Paraska:
-Našla jem Vasyľiv zapysnyk/dzerkajdelko z materskoj školky/ďiťačoho sadu. I tam stojalo napysane - dobri isť, spyť i bavkať sja... Perešlo 50 rokiv - nyč sja ne zminylo...

Československý svět v Karpatech
Československý svet v Karpatoch
Čechoslovackyj svit v Karpatach
Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať