Rýchlostná cesta R4 pod drobnohľadom

20.11.2024

Čo ukázala štúdia, čo hovoria analytici?

Rýchlostná cesta od hranice s Poľskom až po Lipníky je strategickou investíciou. Vláda premiéra Roberta Fica o tom rozhodla v uplynulú stredu 13. novembra na návrh ministra dopravy Jozefa Ráža a my sme o tom už na našich stránkach písali pred týždňom. Dnes sa na pripravovanú výstavbu rýchlostnej cesty R4 pozrieme bližšie.

Realizáciou investičného projektu sa zabezpečí výstavba projektu Rýchlostná cesta R4 štátna hranica SR/PR - Lipníky, ktorá prechádza cez katastrálne územia Lipníky, Čelovce, Chmeľov, Pušovce, Kračúnovce, Lúčka, Giraltovce, Lužany pri Topli, Brezov, Matovce, Soboš, Valkovce, Okrúhle, Radoma, Šarišský Štiavnik, Beňadikovce, Rakovčík, Mestisko, Stročín, Svidník, Ladomirová, Krajné Čierno, Hunkovce, Krajná Poľana, Nižný Komárnik, Vyšný Komárnik. Zahŕňa výstavbu nového úseku rýchlostnej cesty, ktorý bude slúžiť na zvýšenie plynulosti a bezpečnosti dopravy, ako aj na zlepšenie životného prostredia pre obyvateľov. Rýchlostná cesta R4 je plánovaná v trase doplnkového východného koridoru „Rzeszów - Vyšný Komárnik - Prešov - Košice - Milhosť - Miškovec“ siete európskych multimodálnych dopravných koridorov.

HLAVNÉ PARAMETRE
Hlavným účelom rýchlostnej cesty R4, je v zmysle koncepcie rozvoja cestných komunikácií naplniť hlavný intenzifikačný zámer, ktorým je vybudovanie novej vysokokapacitnej, rýchlej, bezpečnej a plynulej cesty s vysokým technickým a prevádzkovým komfortom pre zabezpečenie súčasných i výhľadových dopravných nárokov z pohľadu prevažne tranzitnej automobilovej dopravy v riešenom území. Cesta zabezpečí vylúčenie ťažkej nákladnej dopravy a ostatnej tranzitnej dopravy z priľahlých obcí.

Navrhovaná investícia zahŕňa úsek s dĺžkou úsekov trasy 55,047 kilometrov. Cesta je plánovaná v kategórii R 24,5/100. Zahŕňa 4 mimoúrovňové križovatky - Giraltovce, Stročín, Svidník juh a Vyšný Komárnik, 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a 7 mostov mimo R4, 3 ekodukty, 2 odpočívadlá - Giraltovce, Ladomirová, 18,147 kilometrov protihlukových stien a jednu preložku, resp. úpravu miestnej komunikácie v dĺžke 0,548 km. Bude vybudovaných 12 prístupových ciest s celkovou dĺžkou 4,617 km. Na rýchlostnej ceste bude vybudovaných 19,5 km múrov, z toho 10,060 km oporných a 9,440 km zárubných. Strategické územie tvoria pozemky s rozlohou 2 728 704 m2 . Rozloha pozemkov dočasného a ročného záberu je 272 870 m2.

Z HODNOTENIA ANALYTIKOV
Plánovanú výstavbu rýchlostnej cesty R4 podľa aktualizovanej štúdie realizovateľnosti posudzoval Útvar hodnoty za peniaze Ministerstva financií. Štúdia rýchlostnej cesty R4 štátna hranica s Poľskom - Kapušany v dĺžke 59 km (úsek Kapušany - Lipníky už bol medzi strategické investície zaradený skôr - pozn. red.) hovorí o nákladoch 1,9 - 2,1 miliardy eur s DPH. Forma financovania nateraz nie je známa, ale podľa štúdie je reálnou možnosťou financovanie cez verejno-súkromné partnerstvo (PPP). Štúdia odporúča dokončenie najpotrebnejšieho úseku Lipníky - Kapušany do roku 2032. Ostatné úseky môžu byť podľa štúdie postavené naraz alebo postupne podľa ich priority do roku 2050.

PRIORITOU LEN JEDEN ÚSEK?
Projekt má riešiť dopravný problém na ceste I/21 spôsobený tranzitom ťažkých nákladných vozidiel cez intravilány miest a obcí. V roku 2050 predpokladá štúdia na úseku Lipníky - Kapušany 25 tisíc áut denne a na zvyšných úsekoch 8 - 13 tisíc, čo je o 30-60 % viac ako dnes. Väčšina sa má presunúť z cesty I/21 na novú R4. Štúdia posudzovala základný variant a optimalizovaný variant s rovnakým trasovaním a technickým riešením.

Varianty sa od seba odlišujú iba v počte križovatiek. Národná diaľničná spoločnosť popri aktualizácii štúdie paralelne pripravovala vyššie stupne dokumentácie pre štyri pruhy. Zámer projektu je opodstatnený z dôvodu splnenia medzinárodných záväzkov a riešenia problému s prejazdom ťažkých nákladných vozidiel cez mestá a obce. Technické riešenie najvyťaženejšieho úseku Lipníky - Kapušany je primerané a jeho realizácia by mala byť prioritou. Na iných úsekoch je podľa Útvaru hodnoty za peniaze Ministerstva financií potrebné odkloniť ťažké nákladné vozidlá z intravilánu na nové úseky ciest. Pomer prínosov a nákladov je na hrane spoločenskej návratnosti. Skutočné prínosy projektu môžu byť nižšie v prípade poklesu emisií nákladných vozidiel v horizonte 50 rokov a ak sa nepotvrdí optimistická prognóza presunu 95- 98 % vozidiel na novú spoplatnenú cestu.

STAČILI BY LEN OBCHVATY?
Analytici Ministerstva financií navyše tvrdia, že navrhované riešenie je výrazne štedrejšie ako si vyžaduje výhľadový objem dopravy. Dôvodom sú plánované štyri pruhy aj tam, kde ich kapacita násobne prekračuje dopravné intenzity. Na 40 % trasy je cesta v stúpaní rozšírená až na 5 pruhov. Takéto riešenie výrazne presahuje požiadavky technických noriem a predpisov. Útvar hodnoty za peniaze Ministerstva financií tvrdí, že náklady projektu je možné znížiť zmenami technických parametrov. Na nadväzujúcej rýchlostnej ceste S19 v Poľsku s intenzitami vyššími o 40 až 100 % sa optimalizovalo štvorpruhové riešenie, znížila sa rýchlosť na 100-110 km/h a vypustil sa odstavný pás. Výsledkom sú o 30 až 50 % nižšie náklady na km v dnešných cenách ako na R4. Analytici preto tvrdia aj to, že inou alternatívou môže byť kapacitne adekvátna dvoj- až trojpruhová rýchlostná cesta alebo nová cesta I. triedy s obchvatmi obcí na menej vyťaženom úseku št. hranica - Lipníky. Tým je možné dosiahnuť úsporu približne 700 - 900 miliónov eur (35 - 42 %). Odporúčajú preto prioritne realizovať najpotrebnejší úsek Lipníky - Kapušany. Na ostatných úsekoch navrhujú znížiť náklady na základe zosúladenia kapacity cesty s výhľadovými intenzitami dopravy.

Nechajme teraz analýzu Útvaru hodnoty za peniaze Ministerstva financií bokom, keďže po zaradení R4-ky medzi strategické investície sa na ňu neprihliada. V štúdii Národnej diaľničnej spoločnosti sa spomína možnosť realizovať projekt rýchlostnej cesty R4 cez verejno-súkromné partnerstvo (PPP) s očakávaným začiatkom súťaže v roku 2025 alebo 2026.

AKTUÁLNY STAV PRÍPRAV
Štúdia člení plánovanú rýchlostnú cestu R4 št. hranica s Poľskom - Kapušany na nasledujúcich 5 úsekov: Št. hranica PL (Vyšný Komárnik) - Svidník juh, Svidník juh - Stročín, Stročín - Giraltovce, Giraltovce - Lipníky, Lipníky - Kapušany.

Príprava projektu rýchlostnej cesty R4 začala v roku 1994, kedy bola vypracovaná technicko-plánovacia štúdia celého severo-južného prepojenia od hranice s Poľskom k hranici s Maďarskom. Postupne od roku 2004 prebiehalo posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA) a príprava vyšších stupňov dokumentácie. V rokoch 2007 až 2010 prebehla výstavba obchvatu Svidníka na úseku št. hranica PL - Kapušany, ktorý je na tejto časti R4 dnes ako jediný v prevádzke. Štúdia uskutočniteľnosti z roku 2014 slúžila ako východisko pre ďalšiu prípravu projektu. V súčasnosti disponujú úseky Lipníky - Kapušany a Ladomirová - Hunkovce platným územným rozhodnutím. Projekt má platné záverečné stanovisko EIA, ako posledný ho získal úsek Svidník - Kapušany v marci 2018.

BEZ ŠTYROCH KRIŽOVATIEK?
V štúdii boli posudzované dva varianty s rovnakým trasovaním a technickými parametrami, ktoré sa líšia len v počte križovatiek. Variant 1 bol navrhnutý ako plnoprofilový variant s štyrmi pruhmi v trase, ktorú zadefinovala pôvodná štúdia z roku 2014. Variant 2 (tzv. modrý variant) v aktualizácii štúdie vznikol optimalizáciou Variantu 1 prostredníctvom vypustenia križovatiek Okrúhle, Kuková, Svidník Sever, Hunkovce. Variant 2 tak má o 40 % menej mimoúrovňových križovatiek ako Variant 1, vďaka čomu sú investičné náklady Variantu 2 o približne 10 % nižšie.

Vypustenie križovatiek vo Variante 2 je spojené aj s miernymi úpravami výškového a smerového vedenia cesty. Podľa štúdie je väčší počet križovatiek výhodou Variantu 1 z hľadiska etapizácie výstavby, keďže umožňuje priebežne otvárať viac čiastkových úsekov po ich dokončení.

Vzhľadom na nižšie náklady a porovnateľné výsledky v dopravnej obslužnosti má Variant 2 vyššiu spoločenskú návratnosť. Pri realizácii Variantu 2 štúdia uvažuje s posunom začiatku výstavby o 2 roky, zdôvodňuje to väčšou časovou náročnosťou prípravy projektovej dokumentácie, keďže existujúca dokumentácia bola projektovaná v súlade s Variantom 1.

AKO JE TO V POĽSKU?
Pokračovaním rýchlostnej cesty R4 je na poľskej strane rýchlostná cesta S19, ktorá je taktiež súčasťou koridoru Via Carpatia. V súčasnosti prebieha príprava a výstavba úseku cesty S19, ktorý bude viesť od Rzeszówa (200 tis. obyvateľov) cez Krosno (44 tis. obyv.), Duklu (2 tis. obyv.) až k štátnej hranici so Slovenskom. Severná časť tohto úseku, ktorá je v blízkosti väčších aglomerácií, je pripravovaná v bežnom šírkovom štandarde rýchlostnej cesty s odstavnými pruhmi a viacerými tunelmi, aj keď s mierne zníženou rýchlosťou 110 km/h oproti štandardnej rýchlosti 120 km/h na cestách triedy S. S klesajúcou intenzitou sa na ďalších úsekoch postupne racionalizujú aj parametre cesty. Posledné prihraničné úseky Miejsce Piastowe - Dukla (10,1 km) a Dukla – Barwinek (18,2 km) sú projektované bez odstavného pruhu len s odstavnými ostrovčekmi každé 2 km a na nižšiu rýchlosť 100 km/h. Počet áut je pritom na úseku Miejsce Piastowe - Dukla takmer dvojnásobný (16 tis. vozidiel v roku 2055) ako prognóza pre plánovanú R4 št. hranica s Poľskom - Lipníky. Napriek podobnému terénu, v akom je plánovaná cesta R4, sa vďaka úpravám technického riešenia darí na ceste S19 udržať náklady na km o 30 - 50 % nižšie ako v prípade štvorpruhových variantov R4. A čo je najdôležitejšie, Poliaci na všetkých svojich úsekoch rýchlostnej cesty v pohraničí so Slovenskom pracujú. Naši predstavitelia konkrétne termíny súvisiace s rýchlostnou cestou R4 nehovoria. Spomínajú sa rôzne varianty a podľa viacerých zdrojov sa dá údajne počítať s tým, že celá R4-ka by mohla byť hotová do roku 2032. Či to tak bude, je však otázne...

(ps)

Aktuality

Zobraziť všetky
30.04.2025

Dve percentá, jeden spoločný cieľ 

Podporte nás 2 % z vašich daní a buďte súčasťou nášho úsilia o zachovanie a šírenie neznámej histórie Rusínov.  Vaša podpora je pre nás cenná – ďakujeme za dôveru! Notársky centrálny register určených právnických osôb Informácie o určenej…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
10.04.2025

Liberty Bell - Zvon Slobody. Československo a Rusíni

Demokratická stredoeurópska únia - Zvon slobody Tom Campbell  Telegram: 6. máj 1940 Adresát: Pán Hitler, Berlín „Jediná presná replika Zvonu slobody z Independence Hall vo Filadelfii bola darovaná Československu Američanmi pri …
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
10.04.2025

Rusín-Američan, ktorý spravil sám seba európskym prezidentom: Grigorij Ignatij Žatkovyč

orginal: The Fellow Who Made Himself President of a European Republic: Gregory Ignatius Zhatkovych Pavel Robert Magocsi Torontská univerzita / University of Toronto Abstrakt  ( po anglicky TU )   ( po poľsky TU ) Rusín-Amer…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
09.04.2025

1700 rokov od koncilu v Nicei

Medzinárodná teologická komisia vydala nový dokument o Nicejskom koncile Rok 2025 je podľa teológov jedinečnou príležitosťou zdôrazniť, „že to, čo máme spoločné, je kvantitatívne a kvalitatívne oveľa silnejšie než to, čo nás rozdeľuje“. Já…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
09.04.2025

Záhada o dátume Paschy

Dr. Richard Otte Emeritný profesor filozofie na Kalifornskej univerzite v Santa Cruz V ranej cirkvi neexistoval jednotný alebo štandardný deň, kedy sa oslavovalo zmŕtvychvstanie, a Prvý ekumenický koncil v Nicei rozhodol, že všetci kresťania…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
08.04.2025

Pedagogická asistentka z Jarovníc: Nemám rada, keď ma niekto chváli len preto, že som Rómka

Ako dieťa počúvala, že jarovnícki Rómovia nechodia na vysoké školy. Dnes Natália Kalejová študuje na univerzite a chystá sa do sveta. Lucia Matejová Nesúhlasím s tvrdením, že vzdelanie je zadarmo a dostupné pre každého, hovorí Natália Kale…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej

Naše obce

Zobraziť galérie

Ujko Vasyľ


Paraska hvaryť Vasyľovi:
-Jaka šumna para totŷ našŷ novŷ suside: vin ju furt objimať, ciluje, hladkať rukŷ, smije sja, šepkať ji do uška...
Čom tŷ toto tŷž ne robŷš?
-Parasko, što jes odurila, ta ja ju any ne poznam....
Zobraziť viac
Náhľad publikácie

Československý svět v Karpatech

Československý svet v Karpatoch

Čechoslovackyj svit v Karpatach

Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať