Volodymyr Mykyta (*1.2.1931 †16.7.2025) 

17.07.2025


Odišil do večnosti. Vičnaja jomu pamjať!






MIKITA, Vladimir;  Mykyta Volodymyr (*1931, Rakošino, okres Mukačevo, bývalé Československo, dnes Ukrajina) je významný rusínsky maliar, národný umelec Ukrajiny a člen-korešpondent Akadémie umení Ukrajiny. V rokoch 1947 až 1950 študoval na Užhorodskej škole úžitkového umenia, kde jeho učiteľmi boli významní maliari J. Bokšaj a A. Erdelyi. Už počas štúdia vystavoval svoje diela na úrovni svojich pedagógov a postupne sa stal pokračovateľom predvojnových tradícií podkarpatského maliarskeho umenia. Od svojich učiteľov prevzal nielen technickú zručnosť, ale aj životnú filozofiu, založenú na službe rodnému kraju a jeho ľudu.

Tvorba Vladimira Mikitu zahŕňa portréty, žánrové scény, krajiny a zátišia, v ktorých odzrkadľuje filozofické úvahy o ľudskej existencii a základných problémoch spoločnosti v poslednej tretine 20. storočia. Zrelosť dosiahol koncom 60. rokov, pričom jeho dielo je možné rozdeliť do štyroch hlavných tematických okruhov: psychologický portrét, oslava práce roľníka, filozofická krajina a ekologický protest. Kľúčovým dielom, ktoré významne ovplyvnilo jeho ďalšiu tvorbu, je obraz „Jahňa“ (1969). Od tejto doby sa v jeho dielach objavujú postavy roľníkov v každodennom úsilí: sadia záhrady, pasú ovce, strihajú stromy či zvážajú seno zo svahov Karpát (napr. „Zber zemiakov“, 1970; „Obed v poli“, 1971; „Vezú seno“, 1971; „Jarné starosti“, 1973; „Zber jabĺk“, 1985). Týmito prácami otvoril Mikita v Ukrajine nový pohľad na ľudový život.

Portrétna tvorba Vladimira Mikitu začína lyrickým dielom „Moja mama“ (1967) a pokračuje významnými portrétmi súčasníkov ako „Lekár Snegurský“ (1968), „Chirurg Fedinec“ (1969), „Umelec Kontratovič“ (1970). Portrét „Umelec Manajlo“ (1976) ho zaradil medzi popredných majstrov filozofického portrétu.


Portfólio prác V.M.: 
https://zakarpat.brovdi.art/khudozhnyky/klasyky-zakarpatskoi-shkoly/mikita-volodimir


V krajinomaľbe vytvoril Mikita svoj vlastný dynamický štýl v epických obrazoch Karpát, odlišný od svojich impresionistických a sezanistických učiteľov. Diela ako „Od vrcholu k vrcholu“ (1973), „Po daždi“ (1979) a „Jesenný motív“ (1982) sú neskôr nahradené protestnou krajinomaľbou vyjadrujúcou kritiku ničenia prírody („Rany Karpát“, 1983; „Neživé“, 1989; „Zóna“, 1990) a duchovnej prázdnoty („Gotika“, 1989; „Koločava“, 1989; „Zvonica“, 1990).

Ocenenia a vyznamenania
Zaslúžilý umelec Ukrajinskej SSR (1975)
Národný umelec Ukrajiny (1991)
Oblastná cena J. Bokšaja a A. Erdeliyho v oblasti výtvarného umenia (2010) – za dielo „Opolzni“ („Zosuvy“)
Národná cena Ukrajiny T. G. Ševčenka (2005)
Zlatá medaila Akadémie umení Ukrajiny (5. februára 2006)
Rad kniežaťa Jaroslava Múdreho V. stupňa (28. februára 2006)
Rad kniežaťa Jaroslava Múdreho IV. stupňa (7. februára 2011)
Cena T. N. Jablonskej (2011) – za zásluhy vo výtvarnom umení.


Cena Štefana Čepy (2001) za významný prínos do rusínskej kultúry a  významnú úlohu v rusínskom národnom obrodení na Podkarpatsku
Laureát Národnej ceny za rusínske umenie pomenovanej po Ivanovi Manajlovi Pro Arte Ruthenorum (2025)

V posledných rokoch existencie ZSSR a v období postkomunistickej Ukrajiny zohral Mikita významnú úlohu v umeleckom živote Podkarpatskej Rusi. Bol predsedom Zakarpatského oddelenia Zväzu umelcov (1996 – 1999), získal titul národného umelca Ukrajiny (1991) a stal sa členom-korešpondentom Akadémie umení Ukrajiny (1997). Mikita sa vyhraňuje voči komercializácii umenia v súčasných ekonomických, sociálnych a politických podmienkach Ukrajiny a obhajuje právo Rusínov na národnú jedinečnosť, čo demonštroval aj organizáciou veľkej retrospektívnej výstavy rusínskeho umenia počas V. Svetového kongresu Rusínov v Užhorode v roku 1999.

Literatúra: Pop, Ivan.: Volodymyr Mykyta. Vizuálne umenie. Kiš, 1997, č. 2, s. 52–54.

********

МИКИТА Владимир (1931, Ракошино, Мукачевского окр. [Чехословакия], Украина), художник, народный художник Украины, член-коррепондент Академии Искусств Украины. Учился в Ужгородском училище прикладного искусства (1947-1950). Его учителями были
Й.Бокшай, А.Эрдели. Уже в студенческие годы выставлял свои картины наравне со своими учителями. Именно М. становится истинным продолжателем довоенных традиций подкар-патской школы живописи. Он унаследовал от своих учителей не только их техническое мастерство, но и их жизненную философию, служение своему краю и народу. С одинаковой силой пишет М. портреты, жанровые полотна, пейзажи, натюрморты, полные философского осмысления человеческого бытия и кардинальных проблем общества последней трети 20 века. Зрелости М. достигает в конце 60-х годов. В его творчестве проявляются четыре главных направления: психологический портрет, благородство труда крестьянина, философский пейзаж и экологический протест. Важнейшей вехой в творчестве М. стала картина «Ягненок» (1969). С этого момента на его полотна выходят своей тяжелой поступью фигуры крестьян. Все они в динамике творения: садят сады, пасут овец, обрезают деревья и виноградную лозу, везут сено со склонов гор («Сбор картофеля», 1970; «Обед в поле», 1971; «Везут сено», 1971; «Весенние заботы», 1973; «Сбор яблок», 1985). Этими полотнами М. открыл в Украине новое осмысление темы народной жизни. Портретную галерею открывает лирическое полотно «Моя мама» (1967), портреты современников «Врач Снегурский» (1968), «Хирург Фединец» (1969), «Художник Контратович» (1970). Портрет «Художник Манайло» (1976) поставил М. среди выдающихся мастеров современного философского портрета. Неординарен М. и в пейзаже. В отличие от своих учителей, имперссиониста И.Бокшая и сезанниста А.Эрдели, М. находит свой динамичный почерк в эпических образах Карпат. Эпику картин «От вершины к вершине» (1973), «После дождя» (1979), «Осенний мотив» (1982) сменяет пейзаж-протест «Раны Карпат» (1983), «Неживое» (1989), «Зона» (1990), протест против бездуховности «Готика» (1989), «Колочава» (1989), «Колокольня» (1990). М. сыграл также большую роль в художественной жизни Подкарпатской Руси в последние годы существования СССР и в посткоммунистической Украине. Возглавлял Закарпатское отделение Союза художников (1996-1999), получил звание народного художника Украины (1991), члена-коррепондента Академии Искусств Украины (1997). М. противостоит коммерциализации искусства в условиях экономического, социального и политического хаоса современной Украины, отстаивает право русинов как отдельной национальности на самобытность. Своеобразной демонстрацией этого тезиса стала организованная им грандиозная ретроспективная выставка русинского искусства во время работы Пятого Всемирного Конгресса русинов в Ужгороде (1999). Л-ра: Поп I. Володимир Микита. 1п Образотворче мистецтво. Киш, 1997, № 2, с.52-54. (И.Поп)

Aktuality

Zobraziť všetky
07.11.2025

Pozvánka. PUĽS OSLAVUJE 70 ROKOV

Dnes sme spustili predpredaj vstupeniek na decembrové oslavy 70. výročia PUĽS-u. Pri tejto príležitosti sme si pre vás pripravili výnimočný program, ktorý predstaví prierez tvorbou poslednej, mimoriadne úspešnej, dekády. Môžete sa tešiť na vý…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
31.10.2025

Stanislav Konečný: Rusíni na dejinnej križovatke (1918-1919)

Podľa úradnej štatistiky k 31.12.1910 žilo v Uhorsku 446 846 Rusínov, hoci československá vláda na versailleskej konferencii hovorila o 567 867 Rusínoch a samotní Rusíni svoj počet odhadovali až na 716 940 ľudí s tým, že asi 220 000 z nich býva …
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
31.10.2025

Ivan Pop: ŽATKOVIČ GRIGORIJ IGNATIJ (Zsatkovich Gregory)

(2. 12. 1886 Holubynoje, dnes Ukrajina – †26. 3. 1967 Pittsburgh, Pensylvánie, USA) Americký právník, rusínský politik. V pěti letech se s rodiči vystěhoval do USA. Vyrůstal v rodině vedoucího představitele rusínského emigrantského spolku Soje…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
30.10.2025

Október 1918: v referende by sa Slováci rozhodli pre Maďarsko

Veľa nechýbalo a Slovensko sa stane súčasťou vznikajúcej Maďarskej republiky. Jeho národnej reprezentácii sľubovala Budapešť pred 107 rokmi územnú autonómiu. Podmienka znela: neprijať ponuku Čechov na spoločný štát. Prípadne usporiadať plebiscit…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
30.10.2025

Ako Slováci bojovali v spoločnom štáte za svoju autonómiu

Vymyslený tajný dodatok aj Tuka vo väzení.  Martin Groman Michal Stehlík Tri pokusy, z nich dva skôr pre potechu voličov než ako reálna možnosť úspechu. Tak vyzeral slovenský boj o autonómiu začiatkom 20. storočia. Ukazujú, ako skreslene sa…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
28.10.2025

Co předcházelo vzniku Československa

Masaryk nebyl sám Zuzana Stiboříková 28. října 2025 si připomeneme 107. výročí od vzniku Československa. Spojujeme si ho především s postavou prvního prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka. Vzniku republiky však předcházelo hlavně úsilí česko…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej

Naše obce

Zobraziť galérie

Ujko Vasyľ


Mudrota ujka Vasyľa:
-Alkoholizmus to taka etapa žyvota, kiď palinka už ne škodyť, ale ličyť...
Zobraziť viac
Náhľad publikácie

Československý svět v Karpatech

Československý svet v Karpatoch

Čechoslovackyj svit v Karpatach

Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať