Zhrnutie výskumu: Kampaň proti „ukrajinskému buržoáznemu nacionalizmu“ na Slovensku v prvej polovici 50. rokov 20. storočia
Projekt "Ukrajinský buržoázny nacionalizmus": proces zúčtovania s "medzivojnovou generáciou" a povojnovou reprezentáciou Rusínov na Slovensku (1948-1953)
Realizované s finančnou podprou Fondu na podporu kultúry národnostnych menšín.
Predložená štúdia sa zaoberá kampaňou proti tzv. „ukrajinskému buržoáznemu nacionalizmu“ na Slovensku v rokoch 1948 – 1953, ktorá prebiehala paralelne s oveľa známejším zápasom proti „slovenskému buržoáznemu nacionalizmu“. Autori vychádzajú z analýzy dobových straníckych a bezpečnostných dokumentov, ako aj z existujúcej literatúry. Text zachytáva niekoľko kľúčových rovín a dôsledkov tejto kampane:
Historické pozadie a formovanie UNRP
Po druhej svetovej vojne vznikla na severovýchodnom Slovensku Ukrajinská národná rada Priaševščiny (UNRP), ktorá spočiatku presadzovala pripojenie územia obývaného Rusínmi (Ukrajincami) k Sovietskemu zväzu. Hoci sa po neúspešnom pokuse o pričlenenie k ZSSR pretransformovala na menšinovú reprezentáciu, jej počiatočná separatistická činnosť zostala v pamäti domácich i komunistického vedenia. Po februári 1948 vedenie KSČ/KSS síce dočasne akceptovalo existenciu UNRP, no súčasne v nej sledovalo a vyhrocovalo vnútorné rozpory, využívané neskôr proti jej funkcionárom.
Prechod k tvrdšiemu politickému postupu
Komunistický režim spustil v 50. rokoch rozsiahlu kampaň proti rôznym „nepriateľským ideológiám“. Na Slovensku sa popri „slovenskom buržoáznom nacionalizme“ hľadali aj „ukrajinskí nacionalisti“ – a to jednak medzi prívržencami pôvodnej, predprevratovej UNRP, jednak v radoch ukrajinskej či rusínskej inteligencie, gréckokatolíckeho kléru a emigrantov z území Poľska a Podkarpatska. Bezpečnostné zložky (ŠtB) a stranícke orgány obviňovali funkcionárov UNRP z iredenty, buržoázneho nacionalizmu či spolupráce s „banderovcami“, resp. so zahraničnou emigráciou. Kampaň zosilnila po roku 1949, keď sa do hľadania „vnútorných nepriateľov“ viac zapojili aj sovietski poradcovia.
Rozpustenie UNRP a zakladanie KZUP
Vnútorné rozpory v UNRP, cielené očierňovanie jej vedúcich predstaviteľov a zasahovanie ŠtB postupne paralyzovali činnosť tejto organizácie. Súbežne režim presadzoval likvidáciu gréckokatolíckej cirkvi (Akcia „P“) i násilnú ukrajinizáciu rusínskeho obyvateľstva, čím sa postavenie menšiny i jej politickej elity ešte viac skomplikovalo. V roku 1952 bola UNRP definitívne rozpustená a nahradil ju Kultúrny zväz ukrajinských pracujúcich (KZUP), no aj v ňom prevládala podozrievavosť a tlak centrálnej moci, čo sťažovalo jeho etablovanie a efektívnu kultúrno-osvetovú prácu.
Štátno-bezpečnostné zásahy a (ne)existencia monsterprocesov
Na rozdiel od „slovenského buržoázneho nacionalizmu“ či iných „sprisahaní“ v 50. rokoch, kampaň proti „ukrajinskému buržoáznemu nacionalizmu“ neviedla k verejným veľkým politickým procesom. Množstvo obvinení sa však riešilo tajne, formou vyšetrovaní ŠtB, dlhodobých výsluchov a zastrašovania, ktorým padli za obeť viacerí ukrajinskí či rusínski intelektuáli a kňazi (najmä gréckokatolíci). Viaceré obvinenia zo spolupráce s Organizáciou ukrajinských nacionalistov (OUN) a s banderovcami boli vykonštruované a nepriniesli jednoznačný dôkaz o reálnej ilegálnej štruktúre.
Dôsledky kampane na menšinu
Kampaň pomerne výrazne oslabila národné vedomie a organizačné štruktúry rusínsko-ukrajinskej menšiny. Súčasná historická reflexia ukazuje, že likvidácia UNRP, administratívna ukrajinizácia, potláčanie gréckokatolíckej cirkvi a perzekúcie rôznych „nacionalistických živlov“ prispeli k zvýšenej asimilácii obyvateľstva a k strate dôvery voči komunistickému režimu. Mnohé osobnosti menšiny boli politicky i spoločensky odstavené, pričom hromadným čistkám a monsterprocesom sa síce kampaň vyhla, no zanechala dlhodobé negatívne stopy v živote rusínsko-ukrajinskej komunity.
Záverečné hodnotenie
Štúdia (rozsah 25 strán) prináša detailný pohľad na doteraz menej známe súvislosti, mechanizmy a dopady kampane proti „ukrajinskému buržoáznemu nacionalizmu“ na Slovensku v 50. rokoch. Poukazuje, že kampaň bola z veľkej časti umelo vyvolaná a slúžila predovšetkým politickým cieľom centrálnej moci. Napriek tomu, že nedospela k masovým súdnym procesom, značne zasiahla do spoločenského, cirkevného i osobného života príslušníkov rusínskej/ukrajinskej menšiny. Zároveň naznačuje potrebu ďalšieho výskumu – napríklad podrobnejšieho rozboru úlohy ŠtB, reakcií sovietskych poradcov a vplyvu tejto kampane na dlhodobú asimiláciu a národné cítenie Rusínov na severovýchodnom Slovensku.
jL
Realizované s finančnou podprou Fondu na podporu kultúry národnostnych menšín.
Predložená štúdia sa zaoberá kampaňou proti tzv. „ukrajinskému buržoáznemu nacionalizmu“ na Slovensku v rokoch 1948 – 1953, ktorá prebiehala paralelne s oveľa známejším zápasom proti „slovenskému buržoáznemu nacionalizmu“. Autori vychádzajú z analýzy dobových straníckych a bezpečnostných dokumentov, ako aj z existujúcej literatúry. Text zachytáva niekoľko kľúčových rovín a dôsledkov tejto kampane:
Historické pozadie a formovanie UNRP
Po druhej svetovej vojne vznikla na severovýchodnom Slovensku Ukrajinská národná rada Priaševščiny (UNRP), ktorá spočiatku presadzovala pripojenie územia obývaného Rusínmi (Ukrajincami) k Sovietskemu zväzu. Hoci sa po neúspešnom pokuse o pričlenenie k ZSSR pretransformovala na menšinovú reprezentáciu, jej počiatočná separatistická činnosť zostala v pamäti domácich i komunistického vedenia. Po februári 1948 vedenie KSČ/KSS síce dočasne akceptovalo existenciu UNRP, no súčasne v nej sledovalo a vyhrocovalo vnútorné rozpory, využívané neskôr proti jej funkcionárom.
Prechod k tvrdšiemu politickému postupu
Komunistický režim spustil v 50. rokoch rozsiahlu kampaň proti rôznym „nepriateľským ideológiám“. Na Slovensku sa popri „slovenskom buržoáznom nacionalizme“ hľadali aj „ukrajinskí nacionalisti“ – a to jednak medzi prívržencami pôvodnej, predprevratovej UNRP, jednak v radoch ukrajinskej či rusínskej inteligencie, gréckokatolíckeho kléru a emigrantov z území Poľska a Podkarpatska. Bezpečnostné zložky (ŠtB) a stranícke orgány obviňovali funkcionárov UNRP z iredenty, buržoázneho nacionalizmu či spolupráce s „banderovcami“, resp. so zahraničnou emigráciou. Kampaň zosilnila po roku 1949, keď sa do hľadania „vnútorných nepriateľov“ viac zapojili aj sovietski poradcovia.
Rozpustenie UNRP a zakladanie KZUP
Vnútorné rozpory v UNRP, cielené očierňovanie jej vedúcich predstaviteľov a zasahovanie ŠtB postupne paralyzovali činnosť tejto organizácie. Súbežne režim presadzoval likvidáciu gréckokatolíckej cirkvi (Akcia „P“) i násilnú ukrajinizáciu rusínskeho obyvateľstva, čím sa postavenie menšiny i jej politickej elity ešte viac skomplikovalo. V roku 1952 bola UNRP definitívne rozpustená a nahradil ju Kultúrny zväz ukrajinských pracujúcich (KZUP), no aj v ňom prevládala podozrievavosť a tlak centrálnej moci, čo sťažovalo jeho etablovanie a efektívnu kultúrno-osvetovú prácu.
Štátno-bezpečnostné zásahy a (ne)existencia monsterprocesov
Na rozdiel od „slovenského buržoázneho nacionalizmu“ či iných „sprisahaní“ v 50. rokoch, kampaň proti „ukrajinskému buržoáznemu nacionalizmu“ neviedla k verejným veľkým politickým procesom. Množstvo obvinení sa však riešilo tajne, formou vyšetrovaní ŠtB, dlhodobých výsluchov a zastrašovania, ktorým padli za obeť viacerí ukrajinskí či rusínski intelektuáli a kňazi (najmä gréckokatolíci). Viaceré obvinenia zo spolupráce s Organizáciou ukrajinských nacionalistov (OUN) a s banderovcami boli vykonštruované a nepriniesli jednoznačný dôkaz o reálnej ilegálnej štruktúre.
Dôsledky kampane na menšinu
Kampaň pomerne výrazne oslabila národné vedomie a organizačné štruktúry rusínsko-ukrajinskej menšiny. Súčasná historická reflexia ukazuje, že likvidácia UNRP, administratívna ukrajinizácia, potláčanie gréckokatolíckej cirkvi a perzekúcie rôznych „nacionalistických živlov“ prispeli k zvýšenej asimilácii obyvateľstva a k strate dôvery voči komunistickému režimu. Mnohé osobnosti menšiny boli politicky i spoločensky odstavené, pričom hromadným čistkám a monsterprocesom sa síce kampaň vyhla, no zanechala dlhodobé negatívne stopy v živote rusínsko-ukrajinskej komunity.
Záverečné hodnotenie
Štúdia (rozsah 25 strán) prináša detailný pohľad na doteraz menej známe súvislosti, mechanizmy a dopady kampane proti „ukrajinskému buržoáznemu nacionalizmu“ na Slovensku v 50. rokoch. Poukazuje, že kampaň bola z veľkej časti umelo vyvolaná a slúžila predovšetkým politickým cieľom centrálnej moci. Napriek tomu, že nedospela k masovým súdnym procesom, značne zasiahla do spoločenského, cirkevného i osobného života príslušníkov rusínskej/ukrajinskej menšiny. Zároveň naznačuje potrebu ďalšieho výskumu – napríklad podrobnejšieho rozboru úlohy ŠtB, reakcií sovietskych poradcov a vplyvu tejto kampane na dlhodobú asimiláciu a národné cítenie Rusínov na severovýchodnom Slovensku.
jL
Aktuality
Zobraziť všetky30.04.2025
Dve percentá, jeden spoločný cieľ
Podporte nás 2 % z vašich daní a buďte súčasťou nášho úsilia o zachovanie a šírenie neznámej histórie Rusínov.
Vaša podpora je pre nás cenná – ďakujeme za dôveru!
Notársky centrálny register určených právnických osôb
Informácie o určenej…
10.04.2025
Liberty Bell - Zvon Slobody. Československo a Rusíni
Demokratická stredoeurópska únia - Zvon slobody
Tom Campbell
Telegram: 6. máj 1940
Adresát: Pán Hitler, Berlín
„Jediná presná replika Zvonu slobody z Independence Hall vo Filadelfii bola darovaná Československu Američanmi pri …
10.04.2025
Rusín-Američan, ktorý spravil sám seba európskym prezidentom: Grigorij Ignatij Žatkovyč
orginal: The Fellow Who Made Himself President of a European Republic: Gregory Ignatius Zhatkovych
Pavel Robert Magocsi
Torontská univerzita / University of Toronto
Abstrakt
( po anglicky TU ) ( po poľsky TU )
Rusín-Amer…
09.04.2025
1700 rokov od koncilu v Nicei
Medzinárodná teologická komisia vydala nový dokument o Nicejskom koncile
Rok 2025 je podľa teológov jedinečnou príležitosťou zdôrazniť, „že to, čo máme spoločné, je kvantitatívne a kvalitatívne oveľa silnejšie než to, čo nás rozdeľuje“.
Já…
09.04.2025
Záhada o dátume Paschy
Dr. Richard Otte
Emeritný profesor filozofie na Kalifornskej univerzite v Santa Cruz
V ranej cirkvi neexistoval jednotný alebo štandardný deň, kedy sa oslavovalo zmŕtvychvstanie, a Prvý ekumenický koncil v Nicei rozhodol, že všetci kresťania…
08.04.2025
Pedagogická asistentka z Jarovníc: Nemám rada, keď ma niekto chváli len preto, že som Rómka
Ako dieťa počúvala, že jarovnícki Rómovia nechodia na vysoké školy. Dnes Natália Kalejová študuje na univerzite a chystá sa do sveta.
Lucia Matejová
Nesúhlasím s tvrdením, že vzdelanie je zadarmo a dostupné pre každého, hovorí Natália Kale…
Naše obce
Zobraziť galérieUjko Vasyľ
Rano po zopsuťi noči...
Stričať na choďbi Vasyľ Parasku z ručnykom na holovi, zavjazanym do turbanu...
-Byla jes u sprchi, milačik?
-Ňi, akurat jem z Dilli pryleťila... !

Československý svět v Karpatech
Československý svet v Karpatoch
Čechoslovackyj svit v Karpatach
Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať