KŇAZI RADIA AKO SA POSTIŤ
Obdobie štyridsaťdňového Veľkého pôstu by sa malo niesť v znamení pokánia. Človek by si mal vstúpiť do svedomia a rozmýšľať o smerovaní svojho života. V stredu sa začne 40-dňový pôst. Veriaci budú označení popolom na znamenie pokánia pred Bohom. „Značenie popolom má pripomenúť veriacim zmysel pôstu. Pri značení sú dve výzvy: Kajajte sa a verte evanjeliu! A tiež: Pamätaj, že si prach a na prach sa obrátiš! Je to teda pokánie ako príprava na prijatie radostnej zvesti a uvedomenia si ľudskej pominuteľnosti,“ informoval rímskokatolícky kňaz Radoslav Krenický. Prísny pôst je v Popolcovú stredu a Veľký piatok. „Vtedy by sa mal veriaci človek len raz do dňa najesť, a to bez mäsa,“ zdôraznil R. Krenický.
PAVLOVSKÝ: MODLITBA A PÔST SÚ DUCHOVNÉ LIEKY
Pôst sa vo východnej cirkvi, či už u gréckokatolíkov alebo u pravoslávnych, začína v pondelok po Syropôstnej nedeli. „Takzvaná štyridsiatnica v podstate zhŕňa v sebe celé duchovné snaženie kresťana. Lebo celá myšlienka Syropôstnej nedele, ktorá predchádza začiatku pôstu, hovorí o vyhnaní z raja. Človek bol pre svoj hriech vyhnaný z raja a stratil spoločenstvo s Bohom. Duchovné snaženie kresťana je znova nájsť cestu späť do raja a tou cestou je Kristus. Spôsob, ako sa zrieknuť hriechu, je pôst a modlitba. Sú to prostriedky ako sa človek zrieka hriechu. Ak sa chce človek vyliečiť z nejakej choroby, tak si ju najprv musí uvedomiť, pochopiť, že je chorý, prísť k lekárovi a potom začať liečbu podávaním lieku. A modlitba a pôst sú duchovné lieky, ktoré v cirkvi ako v duchovnej nemocnici človek prijíma,“ povedal gréckokatolícky kňaz Ján Pavlovský.
AKO BY SA MAL ČLOVEK POSTIŤ?
Na to, ako by mal vyzerať pôst, sú pravidlá. „Oficiálny a záväzný pôst máme celkom jednoduchý, akurát prvý deň pôstu, teda v pondelok, a samotný Veľký piatok, ktorý je už až po veľkej Štyridsiatnici, ale je s ňou duchovne spojený, vtedy je prísny pôst, to znamená, že človek sa môže raz do sýtosti najesť a dvakrát malé občerstvenie s tým, že sa má zrieknuť všetkého, čo má živočíšny pôvod. Teda mlieko, vajcia, mäso... A v ostatné dni pôstu je zdržanlivosť od mäsa - v stredu a v piatok. To je také minimálne, čo je u nás - v gréckokatolíckej cirkvi záväzné,“ skonštatoval J. Pavlovský.
SLOBODA DUCHA
V raji mohli Adam a Eva jesť zo všetkých stromov alebo požívať ovocie celého raja. Akurát sa mali zrieknuť jedného stromu, ktorý vôbec nepotrebovali. „Ovocie im z tohto stromu vôbec nechýbalo, ale išlo jednoducho o to, že zatúžili mať niečo, čo vôbec nepotrebovali. Tak aj človek naozaj veľakrát túži a pasie po niečom, čo nepotrebuje, a tak liečbou je práve opak, odoprieť si niečo, čo by sme aj mohli mať a nie je to zlé ako také, ale ja tým, že sa toho dokážem zriecť, demonštrujem, že ma to neovláda. Mäso ako také nie je zlé. Ale ja mám slobodu povedať si, že ho teraz nemusím jesť. Alebo si to človek môže dať aj v prípade sladkostí, alebo nejakých iných pôžitkov, ktoré za iných okolností veľmi rád požíva. Ale môžu ho aj tie veci, ktoré v podstate nie sú zlé, zotročiť. My sme povolaní k slobode Božieho dieťaťa. Kresťan má byť slobodný od hriechu. Viem si povedať „nie“, lebo toto teraz nepotrebujem. Alebo mám mieru. A pôst nám má pomôcť k tej slobode, aby som si vedel povedať, že toto potrebujem a toto nepotrebujem. Toto mi pomôže a toto mi už potom uškodí,“ dodal otec Pavlovský.
LÁSKA, DOBROČINNOSŤ, SLUŽBA BLÍŽNEMU SÚ NEODDELITEĽNOU ČASŤOU PÔSTU
V pravoslávnej cirkvi je pôst prísnejší. „Mal by to byť jeden z najprísnejších pôstov, ktorý predchádza veľkému sviatku Vzkriesenia Isusa Christa. Keď si zoberieme tie strasti, to poníženie, utrpenie a všetko, čo Kristus absolvoval pre našu spásu, z úcty k nemu by sme sa mali aj my nejakým spôsobom vedieť obetovať. My už s tým Kristovi nič nepridáme, ani neuberieme, ale ide o našu spásu, v duchovnom slova zmysle pôstom a modlitbou vzniká akési prepojenie. No a, samozrejme, aj ďalšie cnosti, ako je láska a dobročinnosť a služba blížnemu, to sú ďalšie, podporné prejavy, ktoré by mali sprevádzať pôst a modlitbu,“ objasnil pravoslávny kňaz Ján Sovič.
TELO SA OSLABUJE, DUCH JE MOCNEJŠÍ
Aj Ján Krstiteľ, skôr ako pokrstil Krista, postil sa. „Jedol len bylinky a med i kobylky. A vyšiel z púšte ako silná osobnosť. Je to ako dve misky na váhe. Pôst a ľudské telo. Telo sa možno oslabuje, ale duch ide hore. Pôstom sa človek vyčerpáva, trochu sa oslabuje, ale naopak, duch je potom mocnejší. Dnešná doba tento pôst svojím spôsobom dehonestuje. Respektíve mu nepripisuje žiadny význam. To, že idú fašiangy a že sa pripravujeme na pôst, je bohužiaľ také divadielko, ktoré hrajú v televízii a tak ďalej. Ale realita je taká, že začne pôst a my ideme ďalej, akoby sa nechumelilo. Možno na Veľký piatok, tam sa ešte niekto zamyslí, niektorí ľudia sa ani tam nezamyslia. Všetko máme dovolené, všetko smieme, nie všetko prospieva. V každom prípade, pôst pred Veľkou nocou je jeden z najvážnejších, najprísnejších pôstov vzhľadom na utrpenie, ktoré nemajú obdobu a nedajú sa s ničím porovnať. Potrebujeme popracovať na našej spáse a urobiť niečo pre našu spásu. Pôstom a modlitbou si môžeme trochu zbystriť svoj rozum, svoj um, môžeme sa posilniť duchovne. Niekto hovorí, že verí v Boha, ktorého nevidí, a potom sa tu žerie navzájom s niekým, koho vidí. Ja poviem, tak ty veríš v Boha, ktorého nevidíš, a blížny, ktorý je blízko teba, toho nenávidíš? Veď Boh je láska. Keď nemáš lásku, nemáš Boha. To je princíp lásky. Láska je aj nad pôst, aj nad modlitbu - láska je nadovšetko,“ povedal otec Sovič.
VERONIKA LAZORÍKOVÁ
Foto: redakcia
Aktuality
Zobraziť všetkyAnalýza: V čom sa nacizmus líši od fašizmu?
Čo treba vedieť o sovietskom maršalovi z druhej svetovej vojny, ktorému chce Fico stavať pamätník
Protifašistické hnutie vyzýva na postavenie sôch generálom Golianovi a Viestovi
Tibor Mikloš Popovič ( 1938 – 2025 )
Čo urobiť s povojnovým Nemeckom?
Odvlečení do GULAGOV
Naše obce
Zobraziť galérieUjko Vasyľ
Ujko Vasyľ:
-U dakotrych ľudi gamba jak dveri na moskviču (ruskyj motoryk), poka do nych ne *****š, tak sja ne zapruť...!
