Doležal: Hrozí, že do súťaže na druhú etapu R4 sa nikto neprihlási

28.04.2022


Stavať sa bude menej, dlhšie a drahšie.

VÝCHODNÉ SLOVENSKO. Rapídne zdražovanie cien stavebných materiálov môže zásadne ohroziť výstavbu na Slovensku.

Stavať sa bude pravdepodobne menej úsekov, dlhšie a za viac peňazí.

Ministerstvo dopravy musí upraviť podmienky, pretože hrozí, že sa do súťaže na dokončenie obchvatu Prešova nikto neprihlási.

O aktuálnych témach a plánoch o R4 hovoril vo štvrtok minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

Na R2 už pracujú. Poliaci sa extrémne zaujímajú aj o R4
Základný kameň stavby rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany v pondelok slávnostne poklepali v Košiciach aj za účasti prezidentky Zuzany Čaputovej.

„Zmluvu sme podpísali už dávnejšie. V kontexte konfliktu na Ukrajiny sme nerobili slávnostné poklepanie, ale urobili sme to až neskôr. Na R2 sa už pracuje. Zhotoviteľ stihol práce urobiť ešte pred začiatkom vegetačného obdobia. Odstraňovali sa dreviny a pripravovala sa budúca trasa koridoru,“ povedal Doležal.

Minister sa stretol počas minulého týždňa s poľským ministrom dopravy Andrzejom Adamczykom v rámci stretnutí vlád oboch krajín.

Diskutovali aj o medzinárodnom koridore Via Carpatia.
Cez Slovensko má viesť trasa aj po nedostavanej rýchlostnej ceste R4. V Poľsku už svoje úseky pomaly dokončujú a hrozí, že u nás vznikne lievik.

„Poliakov bytostne zaujíma stav prípravy Via Carpatia. Preto aj bol poľský štátny tajomník na otvorení výstavby R2, ktorá je tiež súčasťou. Extrémne sa zaujímajú o stav príprav R4, ktorý je posledný chýbajúci kus celej Via Carpatia, ktorá vedie od Pobaltia až k Egejskému moru. Nielen pre Poliakov, ale aj pre nás je to veľmi dôležité. Ak by sme ten úsek nedokončili, tak celá nákladná doprava skončí v našich obciach,“ vysvetľuje minister.

Zaviazal sa pripraviť materiál, ktorý predloží vláde.

„Na spoločnom rokovaní pred premiérmi oboch krajín som povedal jasný status, že predložím na vládu materiál, ktorý bude tento úsek R4 na severe priorizovať politicky, finančne a procesne. Takýto materiál určite na vládu predložím. Ak nám celá nákladná doprava skončí na severovýchode Slovenska, tak to bude vážny problém,“ povedal.

V minulosti ministerstvo hovorilo, že posudzuje možnosť dostavať R4 prostredníctvom PPP projektu. Stavbu by tak zafinancoval súkromný sektor a štát by investíciu postupne splácal približne 20 až 30 rokov.

Hrozí, že do súťaže na II. etapu R4 sa nik neprihlási
V súvislosti so zdražovaním cien stavebných materiálov vznikli debaty aj o rozostavaných stavbách a diskusie aj o navyšovaní cien.

Pri nových zmluvách plánujú meniť valorizačný vzorec, ktorý umožňuje navýšenie cien. Aktuálne nastavenie nevedelo reagovať na súčasnú situáciu.

„Historicky tam bol jeden valorizačný vzorec, ktorý sa opieral o jednu valorizáciu ceny. V súčasnosti však extrémne vyleteli ceny špecifických materiálov, ako je stavebná oceľ, železo, drevo, betóny, a to aj o 200 percent. Jeden valorizačný vzorec nepracoval s jednotlivými komoditami. Ideme zmeniť valorizačný vzorec tak, aby lepšie zohľadňoval rast konkrétnych komodít,“ povedal minister dopravy.

Zároveň upozornil, že súčasný stav musia napraviť v krátkom čase.

Dokončenie severného obchvatu Prešova by sa mohlo opäť oddialiť a skomplikovať.

„Máme rozbehnuté obstarávania, medzi nimi aj na druhú etapu R4 Prešov, kde by sme nový valorizačný vzorec mali v súťažných podkladoch aktualizovať. Dôvodom je, že sa môže stať to, že sa nám do súťaže nikto neprihlási. Rast cien je tak dramatický, že zhotoviteľ si nevie naceniť tak veľké nepredvídateľné riziko, ako je budúci rast cien. Ak má predložiť ponuku do obstarávania, ktoré bude trvať možno tri alebo šesť mesiacov, tak je ťažké s tým pracovať. Práve takýto valorizačný vzorec by ho mohol ochrániť pred rizikom rastu cien.“

Chcú riešiť aj uzatvorené zmluvy
Komplikovanejšia zmena bude pri uzatvorených zmluvách. Mnohé firmy už preto odstúpili od zákaziek.

„Často tieto zmluvy vylučujú akékoľvek navyšovanie ceny. Rast cien materiálov je bezprecedentný a je spôsobený kombináciou faktorov pandémie a vojny na Ukrajine. Preto ma teší, že aj Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) sa chopil iniciatívy,“ povedal minister.

V piatok majú stretnutie s ÚVO, kde by mali byť prezentované konkrétne kroky ministerstva a úradu.

„Na otvorení R2 som hovoril o spolupráci a myslím, že by sme si mali pomáhať aj naďalej. Očakávam, že stretnutie bude konštruktívne a donesieme na stôl konkrétne návrhy riešení. Čo netreba čakať je to, že príde univerzálne riešenie navyšovania cien. Potrebujeme ku každej stavbe pristupovať individuálne,“ povedal.

Podľa ministra musí byť každý nárok byť veľmi dobre zdôvodnený objednávkami alebo faktúrami.

„Musíme mať niečo, čo sa volá referencia a o čo sa oprieme pri posudzovaní rastu cien.“

Doležal verí, že čoskoro budú môcť informovať o nových zmenách a postupoch.

Stavať sa bude zrejme menej, dlhšie a za viac peňazí
„Ak nájdeme spôsob, ako dodatkovať zmluvy v kontexte zvyšujúcich sa cien stavebných materiálov, tak musíme povedať aj to, kto to zaplatí. Pri štátnych zákazkách to logicky zaplatí štát,“ načrtol aj nové problémy minister.

Podľa Doležala sa pracuje i na tom, aby bolo možné dodatkovať aj eurofondové zákazky s tým, aby navýšenie nákladov bolo posudzované ako oprávnené.

Vyhnúť sa tak chcú prípadným korekciám.

Samosprávy by sa mali inšpirovať rovnakým postupom pri nových alebo súčasných zákazkách ako štát.

Aj keď štát vyrieši možnosti objektívneho navýšenia cien, na rad prídu ďalšie problémy, ktoré budú mať vplyv na výstavbu ďalších úsekov ciest.

„Hovorili sme, že máme harmonogram, zoznam priorít a balík peňazí na výstavbu. Ak sa nám stavby predražia, bude to znamenať, že ostatné stavby sa budú musieť v čase odsúvať na neskôr, lebo nebudeme mať peniaze,“ vysvetľuje.

Samotné stavby by sa mohli aj spomaliť.

„O tom sa málo hovorí, ale ak aj budeme dodatkovať zmluvy, budeme mať peniaze, často sa predĺži aj samotná lehota výstavby. Nie je to len o raste cien, ale aj o nedostatku stavebných materiálov. Stavby sa budú pravdepodobne predražovať a hrozí, že v kontexte nedostatku stavebných materiálov sa budú posúvať, alebo sa na istý čas prerušia. Je to bezprecedentná kríza v stavebnom priemysle,“ dodal Doležal.

Michal Ivan, redaktor

Zdroj:
https://presov.korzar.sme.sk/c/22896236/dolezal-hrozi-ze-do-sutaze-na-druhu-etapu-r4-sa-nikto-neprihlasi.html

Foto: 
Konferencia k potrebne výstavby R4 na Slovensku s medzinárodnou účasťou. (Zdroj: Michal Ivan)

Aktuality

Zobraziť všetky
30.04.2024

2% z Vašich daní

Uchádzame sa o Vašu priazeň... Uveďte naše o.z. do svojho daňového priznania resp. vyhlásenia a my Vás potešíme knižným darom. Notársky centrálny register určených právnických osôb Informácie o určenej právnickej osobe Evidenčné čí…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
25.04.2024

Virológ Borecký – vedec, profesor, akademik  s rusínskymi koreňmi

25. apríla uplynie sto rokov od narodenia významného virológa, imunológa a dlhoročného šéfa Virologického ústavu SAV Ladislava Boreckého, ktorý pochádzal z Uble, z rusínskej rodiny na Hornom Zemplíne. V lete 1904 prišiel do Uble na Hornom Zempl…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
16.04.2024

Pozvánka. RUSÍNSKÝ DEN v Lužickém semináři v Praze

Společnost přátel Lužice a Společnost přátel Podkarpatské Rusi vás zvou na RUSÍNSKÝ DEN v sobotu 20. 4. 2024 v Lužickém semináři v Praze. Na programu, který začíná v 10 hodin dopoledne, jsou přednášky, beseda, divadlo i ochutnávka tradi…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
16.04.2024

Pozvánka na premiéru do DAD

Obsahové posolstvo inscenácie Romulus Veľký na javisku prešovského DAD je mrazivo aktuálne (Tlačová správa) Prešov, 16. apríla – S otázkami či sme ako ľudská civilizácia schopní nejakej obnovy alebo sme už len chaotické spoločenstvo prichá…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
15.04.2024

Vasyľovy Jaburovy uďilyly Zolotu medajlu PU

Jak informovav Іnštitut rusyňskoho jazŷka i kulturŷ Pr’ašivskoj univerzitŷ v Pr’ašovi (PU), v ponediľok 15-ho apriľa 2024-ho roku odbŷlo s’a svjatočne zasidaňa Akdemičnoj hromadŷ PU. V ramkach ňoho udiľovala s’a i najvŷsša nahoroda univerzitŷ…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
14.04.2024

Rozhovor. Kto bol prvý a najlepší Čechoslovák?

Keď je reč o československom odboji a o vzniku Československa, ako prví sa uvádzajú Masaryk, Štefánik, Beneš. No chýba ešte jedno kľúčové meno - novinár, literárny kritik, diplomat Bohdan Pavlů, dušou Slovák i Čech, osobnosť, na ktorú sa malo za…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej

Naše obce

Zobraziť galérie

Ujko Vasyľ


Žeby soj ne plela kocurykiv, Paraska jednoho nazvala Murkom a druhoho zatopyla...
Zobraziť viac
Náhľad publikácie

Československý svět v Karpatech

Československý svet v Karpatoch

Čechoslovackyj svit v Karpatach

Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať