"Podpovrch" ako zdroj poznania i pochopenia

01.04.2016

MEDZILABORCE. Roky čítam, počúvam kritické názory na dielo Andyho Warhola v súvislosti s jeho „povrchnosťou". Napriek tomu, že už bežný percipient postrehne, že jeho dielo je kompozične (lineárna kompozícia), farebne (farebná kompozícia) dokonale navrhnuté, dekoratívne inteligentné, a predsa... Stačil jeden výrok umelca: "Ak chcete poznať Warhola, pozrite sa na povrch jeho obrazov, pod nimi už nie je nič", a spustila sa lavína zatracovania a kritiky. Tento jeden zo zavádzajúcich výrokov umelca vyprovokoval vo mne opak. Snažil som sa vyhnúť tomu, výtvarne predsa len dokonalému povrchu a začal som otvárať jeho „podpovrch". Nebolo to jednoduché, pretože umelecký svet výstav, médií doslova zaplavili svoje stránky mechanickými reprodukciami komentované povrchným poznaním a konštatovaním, že z diela Warhola cítiť iba chlad, iróniu a ašpirácie po sláve. To, že Warhol zámerne nežiadal po percipientovi úsilie pochopenia a neznižoval svoj objekt umenia pred grandióznosťou a megalomániou, tak ako to cítim v súvislosti s osobnosťami ako Damien Hirst, Jeff Koons (aj keď v podstate by sme tých umelcov mohli nazvať „deťmi" Warhola... , no aj keď deti sa nie vždy „vydaria"), táto prítomnosť Warhola nevzbudzuje taký rešpekt, nevyrába sa pre neho systém mašinérie stratégie obchodu... Napriek všetkému je Andy Warhol „šedou eminenciou" všade prítomnou.
 
Dlhoročným štúdiom života a diela Warhola som dospel k poznaniu, ktoré vo mne vytvorilo pokoru a rešpekt k jeho odkazu. Warholova mnohostrannosť, predstavivosť a bezchybná demonštrácia veľkých koncepcií spolu s hĺbkou ľudskosti ma premohli. Stal sa pre mňa umelcom, ktorý najväčším umením považoval sám seba, a predsa! Na sklonku svojho života uzavrel možné konšpirácie o povrchnosti. Dokonale sa zdokonalil natoľko, že šokoval aj tú najodbornejšiu verejnosť. Čím? Počnúc „oxidačnými obrazmi", stále ešte označovanými povrchnosťou, cez diela, ktoré iba ako podmaľby čakali na okamih, kedy sa ich dotkne ruka iného umelca - Jeana-Michela Basquiata, posunúc tak jeho dielo do inej roviny a zároveň vytvoriť podstatu dostatočnú pre ďalšiu formálnu chválu i slávu. Warhol bol šťastný, ak sa na jeho diele objavila prítomnosť cudzieho diela, ktoré bolo kontrastom s jeho štýlom... (napríklad dielo "Arm a Hammer" je skvelou fúziou hotového diela Warhola a diela umelca marginálneho art brut - J.-M. Basquiata). Predpovedal túto realitu o 20 rokov skôr, keď povedal: „Chcel by som vytvárať také obrazy, na ktorých by mohli pokračovať ďalší umelci". Aby ten svoj zámer zdôraznil, začal sám „modifikovať" a pretvárať obrazy starých majstrov svojou tematickou kolekciou „Art from Art". Tendenčne oživuje isté obdobie „black and white" a hlavne svoje autoportréty dotváraním farebnou kompozíciou, zámerným posúvaním jednotlivých farebných plôch tak, akoby vytváral farebný „dych" a „vdychoval" do obrazu sám seba v stotožňovaní sa s jeho výrokom „ ...som umenie". Duch Andyho Warhola tým explodoval vo farbe, ktorá v reáli potláča v ňom zafixovaný úzkostlivý strach zo smrti a depresie. Vymaňuje sa zo sveta neistoty, uzavretosti a krehkosti... Možno aj proti svojmu vkusu a povahe. Chce byť človekom, ktorý nehľadá pokoj a radosť, ale chcel „ ...zostať prítomnosťou radosti". Podarilo sa mu to vo vzťahu k percipientom, ale nie k sebe. 
 
Warhol nedokázal prelomiť to, čo hľadal na svojich obrazoch. Mohutný potenciál ľudskej drámy uzamknutý vo vnútri, upozorňujúci na seba expresívnou striebornou parochňou, čiernym pulóvrom a čiernymi džínsami. Pár rokov pred smrťou Andy Warhol prehodnocoval svoje diela, uzatvoril sa pred verejnosťou a maľuje obrazy so sakrálnou tematikou. Nik okrem pár spolupracovníkov o tom ani netuší. Maľuje portréty Ježiša, Zvestovanie a ako finálny kreatívny produkt, obraz „Posledná večera podľa Leonarda Da Vinciho". Neviem, či slová historika umenia Josepha D. Ketneralla, že Warhol týmto dielom prezentoval svoju celoživotnú vernosť katolíckej viere (bol gréckokatolíckeho vierovyznania) úplne vystihujú zámer jeho úmyslu vytvoriť rozmerné plátna Poslednej večere, no v každom prípade séria týchto diel je vrcholnou ukážkou kreatívnej modifikácie, umeleckého posunutia do dnešnej doby diela, ktoré je jedným z najslávnejších v histórii umenia vôbec. Čitateľnosť zámeru autora vytvoriť toto dielo je zrejme тajzrozumiteľnejšia v slovách, ktoré z biblických textov rád interpretoval a zamýšľal sa nad nimi: „Najväčšia zrada je zrada od blízkeho". 
 
Warhol Poslednou večerou iba poukázal na fakt, že prítomnosť ľudského zlyhania - zrady je aktuálna stále. Túto kolekciu Warhol uzavrel zásahom do už hotových diel série Posledná večera tým, že ich podobne ako svoje autoportréty prekryl tvarmi kamufláže, a zakryl tak čokoľvek, o čom sme si boli istí, a otvoril ďalší priestor pre hypotézy a konšpirácie. Typickým opakovaním motívu znovu vypovedal: „Ak to nechápeš, pozri si to znovu a znovu... !". Podobne je to s portrétom Ježiša Krista, ktorého tú istú podobu zopakoval na rozmernom plátne 112-krát. Percipient stojaci pred rozmerným plátnom pociťuje svoju krehkosť, svoju nedokonalosť a je vizuálne „zavalený" opakovaním pravdy o najväčšej zrade najväčšieho z ľudí - Ježiša Krista. Je to aj apel na silu viery človeka v Boha i na krehkosť jeho zlyhania vo viere...
 
Andy Warhol v poslednej etape svojho kreatívneho i ľudského bytia sériou týchto plátien dokázal najvyššie majstrovstvo v odhaľovaní postmodernej situácie nášho bytia, keď v chaose informácií, dezinformácií, manipulácie a demagógie prostý človek stráca schopnosť správne vnímať realitu v sebe samom i v jeho vzťahu k viere, k Bohu. Odhaľuje trvajúcu pravdu o našej slabosti a nedokonalosti.
 
Michal Bycko, PhD., kurátor MMUAW

Aktuality

Zobraziť všetky
30.04.2024

2% z Vašich daní

Uchádzame sa o Vašu priazeň... Uveďte naše o.z. do svojho daňového priznania resp. vyhlásenia a my Vás potešíme knižným darom. Notársky centrálny register určených právnických osôb Informácie o určenej právnickej osobe Evidenčné čí…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
25.04.2024

Virológ Borecký – vedec, profesor, akademik  s rusínskymi koreňmi

25. apríla uplynie sto rokov od narodenia významného virológa, imunológa a dlhoročného šéfa Virologického ústavu SAV Ladislava Boreckého, ktorý pochádzal z Uble, z rusínskej rodiny na Hornom Zemplíne. V lete 1904 prišiel do Uble na Hornom Zempl…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
16.04.2024

Pozvánka. RUSÍNSKÝ DEN v Lužickém semináři v Praze

Společnost přátel Lužice a Společnost přátel Podkarpatské Rusi vás zvou na RUSÍNSKÝ DEN v sobotu 20. 4. 2024 v Lužickém semináři v Praze. Na programu, který začíná v 10 hodin dopoledne, jsou přednášky, beseda, divadlo i ochutnávka tradi…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
16.04.2024

Pozvánka na premiéru do DAD

Obsahové posolstvo inscenácie Romulus Veľký na javisku prešovského DAD je mrazivo aktuálne (Tlačová správa) Prešov, 16. apríla – S otázkami či sme ako ľudská civilizácia schopní nejakej obnovy alebo sme už len chaotické spoločenstvo prichá…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
15.04.2024

Vasyľovy Jaburovy uďilyly Zolotu medajlu PU

Jak informovav Іnštitut rusyňskoho jazŷka i kulturŷ Pr’ašivskoj univerzitŷ v Pr’ašovi (PU), v ponediľok 15-ho apriľa 2024-ho roku odbŷlo s’a svjatočne zasidaňa Akdemičnoj hromadŷ PU. V ramkach ňoho udiľovala s’a i najvŷsša nahoroda univerzitŷ…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej
14.04.2024

Rozhovor. Kto bol prvý a najlepší Čechoslovák?

Keď je reč o československom odboji a o vzniku Československa, ako prví sa uvádzajú Masaryk, Štefánik, Beneš. No chýba ešte jedno kľúčové meno - novinár, literárny kritik, diplomat Bohdan Pavlů, dušou Slovák i Čech, osobnosť, na ktorú sa malo za…
Kategória: Aktuality
Čítať ďalej

Naše obce

Zobraziť galérie

Ujko Vasyľ


Teto Parasko, vy ste vydata?
-Hej, druhyj raz...
-A ďity mate?
-Šestero... Dvoje z pervym mužom, dvoje z druhym a zvyšňi dvoje - lem moji...!
Zobraziť viac
Náhľad publikácie

Československý svět v Karpatech

Československý svet v Karpatoch

Čechoslovackyj svit v Karpatach

Reprezentatívna fotopublikácia
Objednať